مجموع نظرات: ۰
جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

روح‌الله یارمحمدی- قم - خبرنگار: هم‌افزایی و انجام کارهای گروهی و مشترک از جمله فرآیندهایی است که جای خالی آن در بسیاری از بخش‌های کشور کاملا احساس می‌شود.

توسعه فناوری با رویکرد دانشگاهی

این نقیصه در بخش‌های هم‌تراز و هم‌گروه علمی و پژوهشی با انجام کارهای تکراری و موازی نماد و نمود بیشتری دارد. به نظر می‌رسد امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری و یافتن فصل مشترک هم میان سطوح آموزش عالی می‌تواند نه فقط به توسعه علمی بلکه تقویت و تعمیم اقتصاد دانش‌بنیان کمک فراوانی کند. در این زمینه برای توسعه جامعه علم و فناوری پارک علم و فناوری و جهاد دانشگاهی استان قم تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که در صورت رویکرد عملیاتی، ثمرات آن نصیب شرکت‌های فناور و نخبگان کارآفرین خواهد بود.

  • لزوم تجاری‌سازی دستاوردها

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با بیان این‌که شرکت‌های فناور پارک بیش از یک میلیارد تومان صادرات داشته‌اند اظهار کرد: ۹۵ شرکت فناور عضو پارک بیش از ۶۳ میلیارد تومان فروش داشته اند. «سید حسین اخوان علوی» با اشاره به این‌که بیش از یک سوم از شرکت‌های دانش‌بنیان از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شده اند گفت: ۳۰ شرکت دانش‌بنیان در پارک قم مستقر است و از تسهیلات ویژه برخوردارند. وی با تأکید بر گسترش فناوری نرم و هویت‌ساز در پارک علم و فناوری قم بیان کرد: در نظر داریم بیش از ۵۰ درصد ایده‌های پذیرش شده در پارک را ایده‌های حوزه علوم انسانی و اسلامی تشکیلبدهد. اخوان علوی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی می‌تواند در کاربردی‌سازی نتایج و خروجی پژوهش‌ها فعال باشد اظهار کرد: به نظر می‌رسد که بخشی از جهاد دانشگاهی باید خود را با قوانین کسب و کارهای بخش خصوصی وفق دهد تا بتواند دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را تجاری‌سازی کند. وی در این زمینه به جهاد دانشگاهی استان قم پیشنهادی داد که لازم است با تشکیل یک شرکت تعاونی مشترک میان جهاد و پارک علم و فناوری برای تجاری‌سازی و عرضه محصولات و دستاوردها اقدام شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر این‌که دانشگاه‌های استان هنوز بحث فناوری را به صورت جدی و عملی دنبال نمی‌کنند اضافه کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک بخش علمی–پژوهشی فعال و نوآور می‌تواند بعد فناوری را با همکاری با دانشگاه‌ها تقویت کند. اخوان علوی افزود: نهادهای علمی و پژوهشی که فرادانشگاهی عمل می‌کنند می‌توانند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کمک فراوانی کنند. وی با ابراز خرسندی از وجود زمینه‌های مشترک همکاری و هم‌افزایی گفت: طرح همیار دانش‌بنیان که به منظور توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان برای گروه‌های علمی و دانشجویی طراحی شده است از جمله طرح‌هایی است که می‌توان با جهاد دانشگاهی به صورت مشترک به ثمر رساند.

  • ضرورت هم‌افزایی نهادهای هم‌گونه

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم از خروج بیماران خارجی از شهر قم ابراز ناخرسندی کرد و افزود: برخی از رانندگان برای این‌که کرایه بیشتری از مسافران خارجی که برای درمان ناباوری به قم آمده‌اند بگیرند آنها را به مرکزی در یزد انتقال می‌دهند. «محمد حیدری» با بیان این‌که برای توسعه گردشگری استان باید به یک تن واحد برسیم اظهار کرد: ایجاد یک شبکه و پرتابل یکپارچه گردشگری در استان برای استفاده از فرصت‌های متنوع گردشگری ضروری به نظر می‌رسد که در این زمینه جهاد دانشگاهی طرحی را به استانداری داده است.

وی یکی از مهم‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی را توانمندسازی بانوان اعلام کرد و افزود: دولت با اعتماد به جهاد دانشگاهی بخش مهمی از برنامه‌های مشاغل خانگی را به ما سپرده است. حیدری با تأکید بر این‌که هدف مجامع علمی و دانشگاهی باید توسعه اقتصاد دانش‌بنیان باشد اضافه کرد: در این تفاهم‌نامه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی مورد نیاز طرفین با تحفیفات ویژه، برگزاری مشترک رویدادهای فناورانه نظیر «ایده شو» و استارت‌آپ‌های استانی در زمینه توسعه تجاری‌سازی فناوری استان، برگزاری مشترک نمایشگاه‌های علمی، فناوری، هنری و فرهنگی و تهیه و انتشار نشریه و ویژه‌نامه‌های با موضوعات توسعه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به صورت مشترک از جمله تعهدات مشترک دو طرف در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با استقبال از شکل‌گیری تفاهم‌نامه همکاری با پارک علم و فناوری گفت: موضوع اصلی این تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های علمی و فناوری پارک و جهاد دانشگاهی با در نظر گرفتن سرمایه و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل مادی، اجتماعی و معنوی آنهاست. به هر حال به نظر می‌رسد ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از توانمندی و ظرفیت‌های مشترک میان واحدها و مجموعه هم‌تراز و هم‌گروه می‌تواند به شناسایی ظرفیت‌ها و هم‌افزایی توانمندی‌ها و حتی به رفع نیازها و تقویت ضعف‌های نهادهای هم‌گونه بینجامد.

  • تعیین تکلیف مشاغل خانگی تولید مواد غذایی 

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم نیز با بیان این‌که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های واحدهای فناور مستقر در پارک مایه مباهات استان است گفت: به نظر می‌رسد که می‌توانیم از طریق برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمندی‌های خود را تأمین کنیم. «محمد حیدری» با تأکید بر این‌که بیشترین نیازهای جهاد دانشگاهی در حوزه بهداشت و درمان است افزود: زمینه انجام فعالیت‌های مشترک و هم‌افزایی میان پارک و جهاد کاملا مشهود است.

وی با بیان این‌که وزارت بهداشت در قبال کسب و کارهای مواد غذایی سنتی و خانگی باید تبیین و تعیین تکلیف کند بیان کرد: این نهاد دولتی از طرفی نسبت به وضعیت بهداشتی و تولید کسب و کارهای خانگی انتقاد دارد و مردم را از مصرف آن منع می‌کند، اما از سویی شاهد هستیم که بسیاری از آنها فعال هستند و نیازهای مردم را با تأمین رضایت برطرف می‌کنند. حیدری گفت: نمی‌توان استفاده از مواد غذایی سنتی و خانگی را از سفره‌های مردم حذف کرد.

جهاد دانشگاهی در این زمینه می‌تواند با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های فنی و تخصصی سیار نسبت به تأیید کیفیت و بهداشتی بودن تولید این نوع صنایع اقدام کند. رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با اعلام این‌که بیش از ۲۵۰۰ دانشجو عضو جهاد دانشگاهی هستند اضافه کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه حوزه‌های آموزشی و فرهنگی برای واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی و اجرا کند. وی از اقدام جهاد دانشگاهی برای ایجاد مراکز نوآوری و شکوفایی به منظور کاربردی‌سازی دستاوردهای پژوهشی خود خبر داد و گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری شرط حمایت از طرح‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی را ایجاد شرکت‌های فناور اعلام می‌کند.

کد خبر 448775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha