دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
۰ نفر

عاطفه علیان-‌ اصفهان- خبرنگار: فرقی نمی‌کند «بیت‌کوین» را پول اینترنتی، ارز رمز و یا ارز مجازی بنامیم؛ هرچه باشد کاسبی وسوسه‌کننده‌ای به نام استخراج بیت‌کوین به راه افتاده است. کسب و کاری که با توجه به اختلاف ریال نسبت به دلار و برق ارزان در ایران جذابیت اقتصادی پیدا کرده است.

برق ارزان در قلاب ماینرها
  • برداشت بیت‌کوین در مزارع اصفهان 
  • فارم‌های ماینر در نجف‌آباد، مبارکه و شهرک صنعتی اشترجان شناسایی شده است

یک دهه از عمر بیت‌کوین با فراز و نشیب‌هایش می‌گذرد. بیت کوین مثل طلا پشتوانه مالی ندارد و هیچ بانک مرکزی و دولتی پشتش نیست. استخراج بیت‌کوین نیاز به دستگاه‌های ماینر دارد؛ دستگاه‌هایی که در دنیا به‌خاطر مصرف بالای برق هواخواه ندارند و استوک شده چینی‌شان، از طریق بندر شارجه به طور قاچاق وارد کشور می‌شود. برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است.

در این روزهای گرم تابستان، می‌توان برای استخراج بیت‌کوین از یک دستگاه ماینر در منزل شخصی اقدام کرد و یا «فارمی» از ماینرها را در مزارع کشاورزی و واحدهای صنعتی ایجاد کرد و منتظر برداشت بیت‌کوین شد. امروزه بالغ بر ۱۷ میلیون بیت‌کوین در حال گردش است. دارندگان آن می‌توانند ارزهایشان را مبادله کنند و صدها سایت اینترنتی این ارز مجازی را قبول می‌کنند. اخیرا وزیر اقتصاد اعلام کرد که طبق مصوبه شورای پول‌شویی  در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ رمز ارزها در حال حاضر ممنوع هستند اما دولت لایحه دیگری را در این خصوص در حال بررسی دارد که ابلاغ خواهد شد. ابلاغ جدید دولت هرچه باشد فعلا دعوا برسر استخراج ارزرمزها بالا گرفته و بازار دستگاه‌های استخراج بیت کوین داغ است.

موافقان می‌گویند فرصت خوبی برای دور زدن تحریم هاست و اگر دولت استخراج ارزرمزها را ساماندهی کند می‌تواند بر مشکلات اقتصادی حاصل از تحریم‌های ظالمانه غلبه کند اما مخالفان می‌گویند استخراج ارزرمزها کمر صنعت انرژی را می‌شکند و ممکن است پایداری شبکه در آینده نزدیک مختل و خاموشی‌های ناخواسته به مردم تحمیل شود. گرمای حاصل از استخراج ارزرمزها می‌تواند گرمایش زمین را نیز شتاب بخشد. اما موافق و مخالف استخراج بیت‌کوین را با استفاده از برق‌های صنعتی و کشاورزی ارزان‌قیمت نقد می‌کنند.  

  • فارم‌های ماینر در مزارع اصفهان

صاحب یک شرکت کامپیوتری در خیابان شیخ بهایی که با دریافت ساعتی ۸۰ هزار تومان به مشاوره در استخراج ارزرمزها برای متقاضیان می‌پردازد، به همشهری می‌گوید: تا همین چند وقت پیش، بازار خرید و فروش و نصب ماینر گرم بود. چند وقتی است که موضوع استخراج بیت‌کوین بر سر زبان‌ها افتاده و با توجه به این‌که غیرقانونی است ما هم تابع قانون هستیم.

وی با اشاره به این‌که تب استخراج بیت کوین در ایران با توجه به سودآوری و ارزانی قیمت برق نسبت به جاهای دیگر دنیا بالاست، اظهار می‌کند: فارم‌های ماینر در مزارعی در نجف آباد، مبارکه و شهرک صنعتی اشترجان ایجاد شده است. جالب آن‌که اقشار مختلف جامعه برای درخواست مشاوره در استخراج بیت کوین به ما مراجعه می‌کنند و حتی با سرمایه‌گذاری در خرید دستگاه‌های ماینر، آنها را به فارم‌های ماینر واقع در مزارع کشاورزی و واحدهای صنعتی اجاره می‌دهند.  فروشنده با بیان این‌که قیمت دستگاه‌های ماینر در اصفهان از ۵ تا ۲۰ میلیون تومان متغیر است تصریح می‌کند: برای هر دستگاه ماینر، باید یک اسپلیت جهت خنک کردن دستگاه هم نصب شود. این دستگاه‌ها باید به طور شبانه‌روز کار کنند و مصرف برق بالایی دارند اما در مجموع استخراج بیت کوین سودآوری بالایی دارد.

وی می‌افزاید: استخراج ارز مجازی واقعیتی است که در تمام دنیا شکل گرفته و نمی‌توان با ممنوعیت استخراج این ارزها، صورت‌مساله را پاک کرد. بهتر است برای آن تدبیری اندیشیده شود و با نظارت دولت، متخصصان این حوزه و بخش خصوصی در راستای مبارزه با تحریم‌های ظالمانه و دور زدن تحریم‌ها ارز رمز استخراج کنند.

  • استفاده‌کنندگان ماینر تحت نظرند

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان با تاکید بر این‌که مواردی از استخراج ارزرمزها در شهرستان اصفهان رصد شده و آمار دقیق استفاده‌کنندگان، با همکاری دستگاه قضایی اصفهان نهایی و اعلام خواهد شد، به همشهری می‌گوید: با بازرسی‌های حضوری، بررسی نمودار کنتورهای هوشمند و یا مقایسه مصرف کاربران می‌توان به نقاطی دست یافت که با جهش ناگهانی و پایدار در طول شبانه‌روز، نوع مصرفشان تغییر کرده و همین گمانه‌زنی‌ها را برای استخراج بیت‌کوین تقویت می‌کند. «محمد علی‌اکبری» با اشاره به این‌که مصرف برق برای کاربران در یک نمودار سینوسی تعریف می‌شود، ادامه می‌دهد: با مصرف نامتعارف کاربران در روندی جهشی و پایدار، ظن استفاده از دستگاه‌های ماینر تقویت می‌شود که در گام نخست با اخطار و قطع موقت برق همراه خواهد شد.  وی می‌افزاید: از آنجا که برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی، یارانه‌ای از بیت المال در نظرگرفته شده است، بنابراین با کسانی که غیرقانونی حقوق دیگران را ضایع می‌کنند برخورد خواهد شد.  

علی اکبری با بیان این‌که هیچ پیش‌بینی برای ارائه خدمات به چنین واحدهایی و همچنین تعرفه مشخصی برای آن وجود ندارد، تصریح می‌کند: دولت در راستای افزایش رونق، به واحدهای صنعتی و کشاورزی یارانه برق پرداخت می‌کند و نمی‌توان از این برق برای تولید ارزرمزها استفاده کرد زیرا در صورت تداوم می‌تواند باعث به هم ریختن شبکه توزیع برق شود.

  •  با استخراج بیت‌کوین برخورد می‌کنیم

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اعلام این‌که در سه‌ماه اخیر طی عملیات‌های ظفر تاکنون ۱۵۵ دستگاه ماینر کشف شده است، به همشهری می‌گوید: تمام دستگاه‌هایی که ارز مجازی تولید می‌کنند قاچاق است و ما با قاچاق این دستگاه‌ها برخورد خواهیم کرد.  سردار «مهدی معصوم‌بیگی» می‌افزاید: دستگاه‌های ماینر بسیار در برق پرمصرفند. این دستگاه‌ها در زمین‌های کشاورزی و دامداری و یا واحدهای صنعتی استفاده می‌شوند که این امر نیز جرم است.  وی با اشاره به این‌که بانک مرکزی درباره استخراج ارزرمزها باید نظر دهد، تصریح می‌کند: بانک مرکزی با شفاف‌سازی در خرید و فروش ارز دیجیتال می‌تواند نقش مهمی در کنترل این پدیده داشته باشد. این درحالی است که از لحاظ شرعی هم عمده فتواها بر نفی استفاده از استخراج ارزرمزهاست.

  • ساماندهی استخراج ارزرمزها 

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان این‌که استخراج ارزرمزها از چند منظر برای کشور ما مهم است در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: استخراج ارزرمزها بر تکنولوژی بلاک‌چین استوار است و سایر اوراق بهادار و اسناد گرانقیمت هم با بهره‌گیری از این تکنولوژی می‌توانند جان تازه‌ای به اقتصاد کشور بدمند. «کوروش خسروی» تصریح می‌کند: تولید ارز دیجیتال نکات مهمی دارد. بعضی از ارزهای دیجیتال در بازه زمانی کوتاه ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند که می‌توان به ارزرمز ریپل اشاره کرد. از سوی دیگر تراکنش‌ها در دنیا به سمت ارزرمزها می‌رود و جنبه سوم که برای کشور ما مهم است در شرایط تحریم‌ها این ارزرمزها قابل رصد و تحریم نیستند و می‌توانند ابزار مناسبی در دور زدن تحریم‌ها به شمار روند.  

وی می‌افزاید: آنچه مهم است ساماندهی استخراج ارزرمزهاست. باید با تعیین تعرفه مناسب برق درآمد حاصل از ارزرمزها را در خدمت صادرات و واردات کشور به جریان انداخت. در نهایت در شرایط اقتصادی کنونی به جای ممنوعیت باید ساماندهی استخراج ارزرمزها را در اولویت قرار داد و به تعهدات بیت‌المال پایبند بود.

این عضو شورای شهر اصفهان با تاکید بر این‌که استخراج ارز دیجیتال یعنی تبدیل مستقیم نفت به ارز قابل معامله در بازارهای جهانی، اظهار می‌کند: استخراج ارزرمزها، یعنی دور زدن بی‌دردسر تحریم ها؛ یعنی به جای آن‌که نفت و گاز بفروشیم و از آن درآمد ارزی کسب کنیم، می‌توانیم آن را همین‌جا به برق و ارز تبدیل کنیم. بهتر است این فرصت را با تعلل از دست ندهیم.

  • ۹۰دستگاه ماینر در سازمان اموال تملیکی 

مدیر جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی استان اصفهان با اشاره به قانون یک و دو که تمام کالاهای مظنون به قاچاق کشف شده توسط واحد کاشف تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود، به همشهری می‌گوید: تاکنون ۹۰ دستگاه ماینر کشف و ضبط و تحویل سازمان مذکور داده شده است. «علی صاحب‌کرم فرد» می‌افزاید: ماینرهای ضبط شده توسط نیروی انتظامی استان اصفهان کشف شده و با طی کردن مراحل قانونی به سازمان تملیکی استان اصفهان واگذار شده است که پرونده این دستگاه‌ها در دستگاه قضایی استان اصفهان در دست بررسی است.  وی با تاکید بر امانتداری سازمان تملیکی استان اصفهان تصریح می‌کند: دستگاه‌های ماینر تا اعلام مصوبه جدید دولت در سازمان مذکور به صورت امانت نگهداری می‌شود و بعد از اعلام مصوبه جدید و طی شدن مراحل قانونی و قضایی اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

  • آنچه باید درباره بیت‌کوین بدانید

سپهر شیرزادی-‌ مهندس فناوری اطلاعات:در یک سال گذشته بازار خرید ماینرها و سرمایه‌گذاری بر روی ارزرمزها در اصفهان رونق گرفته است. متقاضیان از اقشار مختلف جامعه هستند که اندک آشنایی با استخراج رمزارزها دارند. در پاسخ به انگیزه سرمایه‌گذاری در استخراج رمزارزها یا به کسادی کسب و کار اشاره می‌شود و یا مزرعه‌ای که با بی‌آبی صرفه اقتصادی ندارد و سودآور است که به اجاره فارم‌های ماینر درآید. حال این سوال مطرح می‌شود که بیت‌کوین چیست که در اصفهان برای پزشک و کارگر و کشاورز جذاب شده است. «بیت‌کوین» ارز دیجیتال بدون پشتوانه است که در چند سال اخیر رشد بالایی داشته و به ناگهان از چند دلار به چندین هزار دلار ارزش پیدا کرده است.

برای به دست آوردن این طلای الکترونیک که نیاز به پردازش‌های سنگین با سخت‌افزارهای قوی دارد (که به آنها بیت‌ماینر یا ماینر می‌گویند)، به عمل ماینینگ یا استخراج رمزارز نیاز است.  بیت کوین جایزه‌ای است که در قبال حل مساله‌های پیچیده پرداخت می‌شود. به مجموعه‌ای از ماینرها «فارم» یا مزرعه گفته می‌شود. به دلیل مصرف بیش از حد برق و تولید گرمای زیاد این سیستم‌ها، پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۳ زمین باز هم دو درجه گرم‌تر شود. بیشتر کاربران استخراج ارزرمزها کسانی هستند که برق‌های ارزان در اختیار دارند و از یارانه برق‌های خانگی، کشاورزی و صنعتی بهره می‌گیرند.  در سال‌های قبل بخش‌های خصوصی با کارشناسان زبده در استخراج رمزارزها فعالیت می‌کردند اما در این چند وقت اخیر افراد غیرمتخصص هم وارد این کسب وکار سودآور شده‌اند. دلیل استقبال همگانی از استخراج رمزارزها را باید در قیمت بالای بیت‌کوین (با نرخ روز ۴۹۸/۱۱ دلار)، برق ارزان، دستگاه‌های جدید و راحت‌تر و فارم‌های ماینر اشتراکی دانست. اگرچه قیمت بیت‌کوین و تعرفه برق متغیر است اما فارم‌های ماینر اشتراکی پدیده جدیدی در توسعه استخراج ارزرمزهاست.

فارم‌های اشتراکی، همان مزرعه‌های برداشت بیت‌کوین است که با سرمایه‌گذاری در دستگاه‌های ماینر و اجاره ماهیانه در مزارع می‌تواند شانس استخراج بیت کوین را افزایش دهد. همین موضوع باعث شده تمام اقشار جامعه با سرمایه‌گذاری بین ۴ تا ۳۰ میلیون تومان و بدون کوچک‌ترین آگاهی از تبعات زیست‌محیطی وارد این کسب و کار شوند و در ازای هر دستگاه که برای اشتراک‌گذاری در فارم‌های ماینر تخصیص داده می‌شود، ماهانه مبلغی را دریافت کنند. در حال حاضر فروشندگان ماینر و صاحبان فارم‌های اجاره‌ای بیشترین سود را از استخراج رمزارزها دارند. با افزایش روزافزون دستگاه‌های استخراج در شبکه، به دلیل ثابت بودن مقدار بیت‌کوین در جهان شانس استخراج بیت‌کوین پایین آمده و ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یافته است.

  • ماینرهای یزدی برق را می‌بلعند
  • فعالیت دستگاه‌های ماینر برای تولید ارز دیجیتال هدررفت انرژی برق شهری و صنعتی را به همراه دارد

سارا گلابگیریان-‌  یزد- خبرنگار: شناسایی ۲ مزرعه استخراج ارز دیجیتال در استان یزد و انعکاس اخبار مرتبط با این نوع فعالیت اقتصادی در دنیا، توجه دستگاه‌های مسئول را به این موضوع جلب کرده است. این موضوع ورود دادستانی استان را نیز به همراه داشت به طوری که اواخر تیرماه شاهد انتشار اطلاعیه دادستانی با موضوع برخورد با فعالیت در زمینه تولید ارز دیجیتال بودیم. حرف و حدیث‌های بسیاری درباره تبعات فعالیت غیرقانونی ماینرها در ایران مطرح است که بخش عمده‌ای از آن مربوط به استفاده از انرژی برق و همچنین احتمال پول‌شویی  است. اصلا همین موضوع مصرف بالای برق بود که فعالیت ماینرها در استان یزد را شناسایی کرد. با توجه به افزایش مصرف برق در پیک مصرف و اجبار استان به اعمال خاموشی در ساعات پیک، توجه مسئولان استان به سمت فعالیت مزارع تولید ارز دیجیتال معطوف شد؛ فعالیتی که تا پیش از آن احتمال نمی‌رفت در بین یزدی‌ها که در امر صنعت و معدن ید طولایی دارند، وجود داشته باشد.

در اولین اقدام برای شناسایی دو مزرعه و هزار دستگاه ماینر به عنوان اولین پرونده قضایی وارد دستگاه قضا شد و با استناد به این‌که تولید ارز دیجیتال برخلاف مقررات پولی و بانکی است و پشتوانه‌ای ندارد و حتی می‌تواند پوششی برای پول‌شویی  باشد، فعالیت در این حوزه جرم انگاشته شد. این دیدگاه تا زمانی که دستورالعمل‌های مشخصی برای این فعالیت اقتصادی در کشور تدوین شود، ادامه خواهد داشت. به گفته مسئولان وزارت نیرو هزینه استخراج هر بیت‌کوین برابر با مصرف برق ۲۴ واحد مسکونی است و استفاده از این میزان برق با تعرفه دولتی ابهاماتی را درباره قانونی بودن این فعالیت در کشور ایجاد کرده است. بسیاری عقیده دارند که این فعالیت اقتصادی خواه‌ناخواه در ایران هم جریان خواهد داشت اما باید دستورالعمل مشخصی برای آن تدوین شود تا ابهامات ‌درباره سوءاستفاده از انرژی برق از بین برود.

  • توقیف هزار دستگاه ماینر 

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان یزد با اشاره به شناسایی هزار دستگاه ماینر یک مگاوات برق صنعتی تعرفه‌دار در دو مزرعه تولید ارز دیجیتال در استان، می‌گوید: مصرف برق استان در زمان فعالیت این مزارع به مراتب افزایش یافت. «آرش نواب» می‌افزاید: همین موضوع باعث استفاده از انرژی برق تعرفه‌داری شد که باید در امر تولید در کارخانه‌های استان به کار گرفته شود اما عده‌ای به صورت غیرقانونی نسبت به استفاده از انرژی یارانه‌ای اقدام کردند. وی با بیان این‌که فعالیت دستگاه‌های ماینر برای تولید ارز دیجیتال هدررفت انرژی برق شهری و صنعتی را به همراه دارد، ادامه می‌دهد: شناسایی و برخورد قضایی با این مزارع در دستور کار دستگاه قضایی استان است و شرکت توزیع نیروی برق نیز در این زمینه همکاری تنگاتنگی دارد.

  • تلاش برای قانون‌گذاری 

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد درباره تولید ارز در استان با اشاره به غیرقانونی بودن فعالیت استخراج ارز دیجیتال می‌گوید: دستورالعملی مبنی بر قانونی بودن استخراج ارز دیجیتال وجود ندارد، از این رو تا زمان قانون‌گذاری این فعالیت در استان جرم شناخته می‌شود. «اکرم فداکار» می‌افزاید: گزارش وزارت صمت درباره تدوین قانون فعالیت مبادله ارز دیجیتال در کشور و فعالیت ماینرها در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی و تصمیم‌گیری است، اما آنچه مسلم است هنوز قانونی در این زمینه نداریم و بانک مرکزی نیز بر این اساس فعالیت در این حوزه را جرم شناخته است.

وی ادامه می‌دهد: البته مرکز ملی فضای مجازی اوایل، این موضوع را به عنوان یک صنعت پذیرفت اما بعد دستورالعمل آن ابلاغ نشد که با قاچاق دستگاه‌های ماینر و فعالیت گسترده آن در کشور مواجه شدیم. معاون استاندار یزد اظهار می‌کند: استخراج ارز دیجیتال در دنیا در حال انجام است اما در کشور ما مثل بقیه فناوری‌های نوین، درباره قانون‌گذاری آن دیر عمل شده است، از این رو فعالیت‌هایی که انجام می‌شود خارج از کنترل و نظارت است.

وی با اشاره به ابهاماتی که در دنیا درباره استخراج ارز دیجیتال وجود دارد، می‌افزاید: باید دستورالعملی تدوین شود که این فعالیت اقتصادی با استفاده معقول از انرژی برق به طور قانونی دنبال شود اما نباید فضایی هم برای سوءاستفاده و پول‌شویی  فراهم شود. این فعالیت نیز قطعا مثل سایر تکنولوژی‌ها جای خود را باز می‌کند. فداکار درباره تاثیر ارز دیجیتال در تولید استان می‌گوید: از لحاظ تولید و اشتغال مشکلی در فعالیت در حوزه ارز دیجیتال وجود ندارد اما موضوع ابهامات کلی مربوط به آن در زمینه استفاده از انرژی رایانه‌ای است که می‌تواند ابزاری برای سوءاستفاده باشد. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد درباره شناسایی مزارع ارز دیجیتال در استان اظهار می‌کند: موارد جدیدی در استان شناسایی نشده اما قطعا فعالیت به صورت جسته و گریخته ادامه دارد.

  • افزایش تعرفه‌های برق مصرفی 

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان  می‌گوید: اشکالاتی در زمینه قاچاق دستگاه‌ها، استفاده از ارز یارانه‌ای و احتمال پول‌شویی  درباره فعالیت ماینرها در ایران وجود دارد که از سوی وزارتخانه‌های مربوطه در حال پیگیری است. «علی نمازی» می‌افزاید: اگرچه استخراج ارز دیجیتال در دنیا در حال انجام است اما با برق سوبسیددار انجام نمی‌شود و در کشور ایران قانون‌ و دستورالعملی برای آن تدوین نشده است، از این رو فعالیت آن غیرقانونی اعلام شده اما می‌توان با اعمال تعرفه بالای برق برای فعالان این عرصه آن را به عنوان یک فعالیت اقتصادی قانونی در ایران پذیرفت.

وی با تاکید بر این‌که دولت برای سوءاستفاده از انرژی برق تعرفه‌دار نسبت به تعیین تعرفه مشخص برای فعالیت ماینرها در ایران اقدام می‌کند، می‌افزاید: تولید ارز دیجیتال خواه‌ناخواه قانونی و رسمی خواهد شد اما می‌توان با تدوین قوانین مشخص از فعالیت پنهان آن جلوگیری کرد. مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد با بیان این‌که این فعالیت اقتصادی هم تولید و هم اشتغال‌زایی دارد و یک فعالیت اقتصادی پذیرفته شده در دنیا است، اظهار می‌کنذ: فعالیت قانونی استخراج ارز دیجیتال در ایران هیچ منافاتی با رشد اقتصادی ندارد و حتی در این مسیر قرار دارد.

  • شناسایی مزارع از سوی نیروی انتظامی 

معاون اجتماعی نیروی انتظامی ‌استان یزد با اشاره به همکاری نیروی انتظامی‌ با دستگاه قضا برای شناسایی و پلمب مزارع ارز دیجیتال در استان می‌گوید: نیروی انتظامی ‌به عنوان ضابط قوه قضاییه در امر شناسایی مزارع و برخورد با فعالان آن اقدام می‌کند. «محمدرضا مزیدی» می‌افزاید: این اقدام هم با رصد جامعه اتفاق می‌افتد و هم در قبال همکاری با شرکت توزیع برق در عملیات پایش مصرف برق امکان‌پذیر است و همکاری لازم در این باره وجود دارد. وی درباره شناسایی مزارع جدید در استان می‌گوید: در موارد قبلی با دستور قضایی از ادامه فعالیت جلوگیری شد و قطعا اگر موارد جدیدی شناسایی شود با هماهنگی با دادستانی استان برخوردهای قانونی انجام و اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه قضا انجام خواهد شد.

  • آن روی سکه استخراج بیت‌کوین

آیدا امیری-  یزد- خبرنگار: موضوع برخورد با فعالیت ماینرها و استخراج بیت‌کوین در کشورمان در تابستان امسال با افزایش مصرف برق در زمان اوج مصرف در استان یزد داغ شد. شناسایی ۲ مزرعه استخراج بیت‌کوین در واحدهای صنعتی متروکه و تعطیل، انتقادات و حتی هشدارهایی را از مراجع قضایی به دنبال داشت. در ادامه همه بسیج شدند که جلوی فعالیت استخراج بیت‌کوین در استان را بگیرند؛ اتفاقی که خبر آن حتی در شبکه‌های خارجی نیز بازتاب داشت و سرآغاز نهضت شناسایی مزارع بیت‌کوین در سایر استان‌های کشور شد. اما مشاور جوان استاندار و یکی از فعالان مجازی استان یزد به ابعاد مثبت این فعالیت اقتصادی در دنیا و کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: بسیاری از فناوری‌های نوین از جمله رمزارز بیت‌کوین در کنار ابعاد منفی که به آن پرداخته شده است، ابعاد مثبتی هم دارد که به مراتب بیشتر از جنبه‌های منفی آن است. «آزاد معلم» می‌افزاید: مواردی از جمله فراهم کردن زمینه‌های پول‌شویی  یا مصرف بالای انرژی از جمله انتقاداتی است که استخراج بیت‌کوین در کشورمان را مورد هجمه قرار داده است.

در شرایطی که یکی از مزایای این فعالیت اقتصادی، فراهم کردن فرصت نقل و انتقال مبالغ خرد در فضای بین‌الملل در شرایط تحریم است. وی می‌گوید: برخورد قهری با این موضوع در شرایطی که واحدهای محدودی برای استخراج بیت‌کوین در دنیا وجود دارد و شاهد رقابت کشورها برای تصاحب سهم بیشتری از شبکه بیت‌کوین هستیم، موضوع مهمی‌در دنیا است اما در کشورمان به این ابعاد پرداخته نمی‌شود. به گفته این فعال فضای مجازی، شبکه استخراج بیت‌کوین طوری طراحی شده که پاداش استخراج آن تا اواسط سال ۲۰۲۰ به نصف کاهش می‌یابد، بنابراین در اکثر کشورهای دنیا شاهد تلاش برای تصاحب سهم بیشتری از شبکه هستیم و اگر کشورمان از این رقابت عقب بماند مجبوریم برای خرید بیت‌کوین یا مصرف آن، آن را از کشورهای دیگر خریداری کنیم. معلم با تاکید بر این‌که استخراج بیت‌کوین برای کشورمان ارزآوری به همراه دارد، اضافه می‌کند: جرم انگاری چنین معامله‌ای غلط است چراکه معامله بیت‌کوین و ارزهای مجازی می‌تواند در شرایطی غیرقابل رهگیری و غیرشفاف باشد و در صورت جرم‌انگاری، این معاملات به صورت غیرشفاف انجام شده و کمک به پول‌شویی  خواهد بود.


هشدار دادستانی یزد

محمدیاسین دهقان-‌ یزد- خبرنگار: بیت‌کوین یکی از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال است که در فضای مجازی خرید و فروش می‌شود و از طریق دستگاه‌هایی به نام ماینر که نوعی پردازشگر است، با مصرف برق بالا تولید می‌شود. تدوین نشدن قوانین برای استخراج و معامله ارز دیجیتال در کشورمان به جرم‌انگاری این فعالیت اقتصادی منجر شده و تا زمانی که قوانین لازم تدوین نشود، این فعالیت جرم شناخته می‌شود. دادستان یزد با اشاره به این‌که تا ابلاغ نشدن دستورالعمل‌های جدید، فعالیت در حوزه استخراج ارز دیجیتال در کشور و به تبع آن استان یزد جرم شناخته می‌شود، می‌گوید: مواضع دستگاه قضا در این زمینه به اطلاع مردم استان یزد رسانده شده است.

«محمدرضا حدادزاده» می‌افزاید: به دنبال شناسایی مزارع و تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان، این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های دادستانی استان در دستور کار قرار دارد اما موارد جدیدی از مزارع استخراج ارز دیجیتال در استان شناسایی نشده است. در اطلاعیه دادستانی یزد درخصوص استقرار دستگاه‌های تولید ارزهای دیجیتال در استان آمده است که دادستانی یزد درباره دستگاه‌های تولید ارزهای دیجیتال و خرید و فروش و آموزش آن به شهروندان هشدار داد. بر این اساس خرید و فروش و استفاده از دستگاه‌های ماینر و اجاره دادن مکان برای استفاده از آن به جهت قاچاق بودن این دستگاه‌ها جرم است، این دستگاه‌ها علاوه بر قاچاق بودن، برق بسیار زیادی را مصرف می‌کنند و موجب هدر رفتن انرژی می‌شوند.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به این‌که تاکنون دولت مقرراتی برای استفاده از این دستگاه‌ها وضع نکرده است، عنوان شده که در طول یک‌ماه گذشته با مجوز قضایی هزاران دستگاه ماینر توسط سازمان اطلاعات سپاه استان یزد شناسایی، توقیف و محل‌های استفاده پلمب شده است که این اقدام از افت توان برق استان و خاموشی احتمالی جلوگیری کرده است. در این اطلاعیه آمده: از آنجا که برخی از استفاده‌کنندگان و خریداران این دستگاه‌ها بدون اطلاع از غیرقانونی بودن عمل، اقدام کرده بودند تاکنون پرونده قضایی برای آنها تشکیل نشده است، لیکن انتظار می‌رود پس از این هشدار، این روند غیر قانونی که با تبلیغ برخی سودجویان رواج یافته پایان یابد. دادستانی یزد تاکید کرده است: بدیهی است در طول هفته‌های آتی اقدامات قضایی برای توقیف این دستگاه‌ها و برخورد با افرادی که واحدهای تولیدی و صنعتی را به صورت اجاره به این امر اختصاص دهند با جدیت دنبال شود.

کد خبر 448771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha