یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
۰ نفر

پوپک قاسمی-‌ هیر- خبرنگار: شهر هیر که در مسیر و با فاصله اندک از جاده سرچم - اردبیل قرار گرفته است، با وجود محرومیت‌ها استعداد زیادی برای توسعه دارد.

پل معلق هیر؛ معطل دستگاه‌های اجرایی

انتخاب این شهر برای احداث اولین پل معلق شیشه‌ای قوسی‌شکل جهان نقطه عطفی در تاریخ توسعه هیر به شمار می‌رود و اهالی چشم‌انتظار افتتاح این پل برای شروع توسعه هستند، هرچند با وجود تاکید مسئولان عالی‌رتبه استانی برای همراهی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و تسهیل امور، در احداث مهم‌ترین پروژه گردشگری این شهرستان بوروکراسی‌ و تامین نشدن زیرساخت‌ها سد راه تکمیل پل معلق هیر است.  

  • شروع طرح 

بعد از احداث پل معلق مشگین‌شهر و تاثیر چشمگیر این پل در توسعه این شهر، سرمایه‌گذار پروژه به دعوت مسئولان و نمایندگان برای سرمایه‌گذاری در شهرستان اردبیل حضور یافت و بعد از بازدید از مناطق مختلف، شهر هیر را برای احداث پروژه‌ای متفاوت‌تر از پل معلق مشگین‌شهر انتخاب کرد تا هیر صاحب اولین پل معلق شیشه‌ای قوسی‌شکل در جهان شود.

بهمن ماه ۹۶ این پروژه کلنگ‌زنی شد و وعده بهره‌برداری این پروژه بزرگ فروردین ۹۸ داده شد. در حال حاضر، با این‌که احداث پروژه سرعت قابل توجهی داشته است، اما به دلیل فراهم نشدن زیرساخت‌های مورد نیاز از سوی دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان، افتتاح این پل هر روز به تعویق می‌افتد. این در حالی است که فصل گردشگری در حال سپری شدن است و هر روز که افتتاح به تاخیر می‌افتد، سرمایه‌گذار پروژه متحمل ضرر می‌شود. احداث ۱۰ غرفه نمایشگاهی در هر سایت، نمازخانه، زیپ‌لاین، بک‌جامپ، زیپ‌لاین کودکان و برپایی آلاچیق در فاز اول این طرح اجرا می‌شود و در فازهای بعدی احداث هتل، محل اقامت و رستوران شیشه‌ای در دستور کار قرار دارد تا تنوع خدمات باعث رضایت و حضور بیشتر گردشگران شود.

  • عمر ساخت پروژه نصف شد

سرمایه‌گذار این طرح گردشگری عنوان می‌کند: بعد از کلنگ‌زنی به دلیل قول‌های مسئولان برای همکاری و اصرار به تکمیل سریع، ما پروژه را با سرعت بیشتر از حد معمول شروع کردیم و ادامه دادیم. در حالی که این پروژه کاری چهارساله داشت و از اوایل سال جاری به پیشرفتی در حد بهره‌برداری رسیده است، اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها قادر به افتتاح طرح نیستیم و منتظر دستگاه‌های اجرایی برای تامین آب، برق، گاز و راه ارتباطی هستیم. «حسین عباسی‌نیا» به سپری شدن فصل گردشگری استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: رئیس کل دادگستری استان و معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری استان هم از این پروژه بازدید و با بررسی مشکلات ما دستورات ویژه‌ای صادر کردند، اما دستگاه‌های اجرایی حتی در اجرای حکم قضایی هم تعلل می‌کنند.

وی با بیان این‌که تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و با صرف نهایتا ۲ میلیارد تومان دیگر آماده بهره‌برداری می‌شود اظهار می‌کند: تاکنون از هیچ تسهیلات دولتی استفاده نکرده‌ایم و اگر دستگاه‌های اجرایی وظایف خود را در قبال تامین آب، برق، گاز و راه ارتباطی متحمل شوند، انتظار دیگری نداریم. به عنوان مثال، برای تامین آب این پروژه اداره آب شهر هیر حق انشعاب نمی‌دهد.

  • پیگیری فرمانداری برای رفع مشکل آب

«جواد زنجانی» فرماندار اردبیل، با اشاره به این‌که این ارگان پیگیر رفع مشکل آب طرح پل معلق هیر است عنوان می‌کند: فرمانداری از ۲۶۰ میلیون تومان حق انشعاب، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را که سهم اداره آب است متقبل شده و تامین این مبلغ به اداره برنامه و بودجه برای طی مراحل اداری ارسال شده است. کاغذبازی اداری برای تامین این هزینه در شرایطی است که برخی مراحل پروژه به دلیل تکمیل نشدن انشعاب آب نیمه‌کاره مانده است و سرمایه‌گذار پروژه عنوان می‌کند اگر آب مورد نیاز این پروژه داده شود، در مدت ۲ هفته پروژه را آماده افتتاح می‌کنیم.

  • بلاتکلیفی برق و راه

مدیرعامل این پروژه نیز عنوان می‌کند: برق مورد نیاز این پروژه با هزینه خود ما به سایت B وصل شده است، اما به دلیل پرداخت نشدن هزینه پیمانکار از سوی میراث فرهنگی سایت A هنوز برق ندارد. به گفته «رسول صادقی»، راه دسترسی پروژه نیز به دلیل تامین نشدن اعتبار از سوی پیمانکار رها و به شهرداری واگذار شده که آن هم در پیچ تامین اعتبار در شهرداری گیر کرده است.

  • نیاز به تامین اعتبار برای برق 

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نهاد تامین‌کننده منابع مورد نیاز برای برق این طرح است. مدیر کل این اداره با اشاره به تامین نشدن این منابع اظهار می‌کند: این پروژه با هزینه کرد ۷۵۰ میلیون تومان از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تامین اعتبار شده است و  برق‌رسانی به این پل تا پایان هفته آینده به اتمام می‌رسد.

«نادر فلاحی» می‌افزاید: پل تمام‌شیشه‌ای معلق و قوسی‌شکل هیر دستاورد خلاقانه مهندسان کشورمان است که امیدواریم همزمان با سفر رئیس جمهوری افتتاح شود وگردشگران بتوانند از این پروژه منحصر به‌ فرد استفاده کنند. فلاحی با اشاره به این که موافقت اصولی این پروژه صادر شده است، بیان  می‌کند: فاز دوم عملیات اجرایی مسیر دسترسی نیز تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. شهرداری شهر هیر هم موظف است تا تامین مسیر دسترسی برخی از زیرساخت‌ها را برای تسریع افتتاح این طرح گردشگری انجام دهد.

  • رفع موانع پروژه تا یک ماه آینده 

استاندار اردبیل هم در گفت‌وگوی کوتاه با همشهری از رفع موانع افتتاح این طرح خبر می‌دهد و می‌گوید: پروژه پل معلق هیر از پروژه‌های مهم و تاثیرگذار استان است و با هدف حمایت از سرمایه‌گذار و زمینه‌سازی برای بهره‌برداری از این پروژه زیرساخت‌های نخستین پل معلق تمام شیشه‌ای کشور تا یک ماه آینده فراهم خواهد شد.  

«اکبر بهنامجو» می‌افزاید: شهر هیر ظرفیت بسیار مناسبی برای گردشگری دارد و راه‌اندازی این پل می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سایر حوزه‌ها حتی در شهرستان اردبیل باشد. وی می افزاید: با استفاده از پروژه‌های گردشگری مانند پل معلق هیر می‌توانیم میزان ماندگاری مسافر را در استان افزایش داده و به این طریق سودآوری گردشگری را بیشتر کنیم.

  • ضرورت نگاه ویژه به طرح‌های توسعه‌ای هیر

هیر را می‌توان باغ‌شهر استان دانست. قرار گرفتن بیش از ۵۰ هکتار باغ در داخل محدوده شهری نمای زیبایی به این شهر بخشیده است که در فصل شکوفه‌های گیلاس چهره یک‌دست سفیدپوش شهر زیبایی منحصر به فرد و چشم‌نوازی دارد. «پویا پاشایی» از فعالان اجتماعی شهر هیر، با بیان این مطلب می‌گوید: باغ‌شهر هیر تاکنون نتوانسته است از ظرفیت‌های خود استفاده کند و مطمئنا اعتبارات دولتی برای ایجاد تحول عظیم کافی نیست.

حضور یک سرمایه‌گذار در این شهر را می‌توان یک موهبت نه‌تنها برای هیر، بلکه برای کل استان ذکر کرد، چراکه با تکمیل این پروژه گردشگری کل استان منتفع می‌شود. وی اظهار می‌کند: در چنین شرایطی اهالی این شهر انتظار دارند دستگاه‌های دولتی به دور از روال عادی و پیچ‌وخم‌های اداری نگاه ویژه به این پروژه داشته باشند تا ضمن بهره‌برداری سریع این پروژه، سرمایه‌گذاران برای حضور در استان رغبت بیشتری داشته باشند. پاشایی تاکید می‌کند: این روزها فصل برداشت گیلاس در باغ‌های هیر است و مسافران زیادی صرفا برای خرید گیلاس و استفاده از فضای باغ‌ها به این شهر مراجعه می‌کنند که اگر زیرساخت‌های لازم این پروژه به‌موقع انجام شده بود، این روزها بهترین فصل برای تبلیغ گردشگری توسعه‌یافته هیر بود که میسر نشد.

کد خبر 448768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha