مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۰
۰ نفر

سعید صادقی‌مقدم-  خبرنگار: البرز که به دلیل مهاجرپذیری و وجود اقوام مختلف از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی «ایران کوچک» لقب گرفته است، سال ۸۹ با مساحت ۵۸۰۰ کیلومتر و جمعیتی حدود ۳ میلیون نفر به عنوان سی و یکمین استان کشور شناخته شد.

امید به ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی

این استان مهاجرپذیر با داشتن ۶ شهرستان طالقان، ساوجبلاغ، نظرآباد، اشتهارد، کرج و فردیس در کنار پایتخت ایران قرار گرفته و روزانه ۳۰۰ هزار نفر از آن به تهران در حال تردد هستند. هر چند البرز از نظر مساحت کوچک‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، اما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن به‌خصوص جاده کرج– چالوس که به دروازه بهشت شمال ایران مشهور است، سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به سوی خود می‌کشاند.

این استان ۱۴۵۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی دارد و ۱۸ درصد ترافیک جاده‌ای کشور مربوط به راه‌های آن است. فعالیت بیش از ۳۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی و ۱۵۰ برند (الگو) در البرز، این استان را به یکی از قطب‌های صنعت و تولید در کشور تبدیل کرده است. البرز با وجود داشتن نیروی انسانی غنی و توانمندی‌های فراوان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علم و فناوری و ورزشی به دلیل افزایش مهاجرت‌ها و ناهمخوانی جمعیت و زیرساخت‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که بی‌توجهی به آنها تبعات منفی بسیاری از جمله افزایش آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت. فرهنگ پیش‌نیاز توسعه و ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی زمینه‌ساز توسعه متوازن و همه‌جانبه است؛ موضوعی که شهردار و اعضای شورای اسلامی کلان‌شهر کرج نیز به آن اذعان کرده‌اند که باید به فال نیک گرفت.

البته ارتقای زیرساخت‌های فرهنگی به طور صرف بر عهده یک دستگاه یا نهاد خاص نیست و تحقق آن عزم و اراده همه دستگاه‌های مرتبط را می‌طلبد. به گفته ناصر مقدم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، افزون بر ۳۰ دستگاه دولتی و عمومی اعتبار مالی مربوط به حوزه فرهنگی دریافت می‌کنند و از این رو همه دستگاه‌ها باید موضوع فرهنگ را جدی بگیرند.

اخیرا عملیات آغاز ساخت کتابخانه مرکزی البرز در کرج نمود مناسبی از وفاق و همدلی مسئولان از جمله استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر بود؛ کتابخانه‌ای که در صورت بهره‌برداری مناسب کمک شایانی به ارتقای فرهنگ کتابخوانی خواهد کردبدون شک تداوم چنین اتحادهایی که با دغدغه‌مندی شایسته استاندار البرز به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان همراه است، به ارتقای محسوس زیرساخت‌های فرهنگی و کاهش چالش‌ها و مشکلاتی از جمله آسیب‌های اجتماعی منجر و زمینه توسعه متوازن و همه‌جانبه البرز فراهم می‌شود.

کد خبر 448763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha