همشهری آنلاین: جنبش النهضه تونس برای نخستین بار از انقلاب ۲۰۱۱، رئیس خود را برای انتخابات پارلمانی آتی نامزد کرد.

راشد الغنوشی

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنبش النهضه تصمیماتی را اتخاذ کرده است که بارزترین آنها نامزد کردن راشد الغنوشی ۷۸ ساله رهبر این جنبش در راس فهرست انتخاباتی خود در حوزه نخست انتخابات تونس برای ورود به انتخابات پارلمانی آتی است.

عماد الخمیری، سخنگوی حزب النهضه گفت، هدف از تصمیم کاندیداتوری الغنوشی این است که رهبران احزاب نقش اصلی را در این مرحله حساس از تاریخ گذار دموکراتیک در کشور ایفا کنند.

وی گفت، دفتر اجرایی این جنبش روز پنجشنبه یک نشست فوق‌العاده برگزار کرد و در پایان آن همه لیست‌های انتخابات پارلمانی تصویب شدند. انتخاباتی که قرار است ششم ماه اکتبر برگزار شود.

در بیانیه مذکور آمده است، این تصمیمات در پایان نشست فوق‌العاده اتخاذ شد و جنبش النهضه تمامی لیست‌های خود را در همه حوزه‌های انتخاباتی در داخل و خارج از کشور تصویب کرد.

از زمان وقوع انقلاب در سال ۲۰۱۱، الغنوشی بر سر هیچ یک از پست‌های رسمی چه در دستگاه اجرایی یا پارلمانی وارد رقابت نشده است اما وی اخیرا تاکید کرده است که نامزدی‌اش برای این جنبش امری طبیعی است چرا که قانون داخلی جنبش النهضه تصریح دارد به اینکه در صورت عدم دستیابی به توافق بر سر کاندیداتوری شخصی از خارج، می‌توان از اعضای داخلی جنبش نامزد مورد نظر را برگزید.

نامزدی الغنوشی برای عضویت در پارلمان، پیش‌بینی‌ها درخصوص تلاشش برای ایفای نقش بزرگ‌تر در دروه آتی شاید به عنوان نخست وزیر یا رئیس پارلمان در صورت پیروزی حزبش در انتخابات را تقویت می‌کند.

دفتر اجرایی النهضه لیست‌هایی که قرار است در انتخابات پارلمانی مشارکت داشته باشند را پس از یک جنجال داخلی تصویب کرد، این جنجال به دنبال اعلام لیست‌های اولیه کاندیداها به وجود آمد، زیرا برخی از رهبران از انتقالشان به خارج از حوزه‌هایی که می‌خواستند در آن نامزد باشند و نیز عدم پایبندی دفتر اجرایی به ترتیب نامزدهایی که در انتخابات داخلی اعلام شده‌اند، ابراز نارضایتی کردند.

جنبش النهضه با انتخاب الغنوشی برای نامزدی در انتخابات پارلمانی تصریح کرد، امروز نامزد شدن بارزترین رهبران توسط احزاب سیاسی تونس برای "ترسیم عمل دموکراتیک" ضرورت دارد.

روز دوشنبه مرحله تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات آغاز می‌شود.

جنبش النهضه بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان تونس با در اختیار داشتن  ۶۸ کرسی از مجموع ۲۱۷ کرسی بوده و بخشی از ائتلاف حاکم است. این جنبش در ماه ژوئن یک انتخابات داخلی در سطح استان‌ها برگزار کرد که طی آن اعضای دفاتر محلی و مشاوران شهرداری‌های وابسته به النهضه نامزدهای احتمالی در لیست‌های این جنبش برای شرکت در انتخابات پارلمانی را برگزیدند.

علاوه بر انتخابات پارلمانی، ۱۷ نوامبر هم دور اول انتخابات ریاست جمهوری در تونس برگزار می‌شود.

کد خبر 448731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha