حامد فوقانی: شمارش معکوس برای انتخاب یاران شهر با شروع تبلیغات نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های‌ محله‌های شهر تهران از دیروز آغاز شده است. در این میان به گفته دبیر هیأت اجرایی این انتخابات، چشم‌های نظارتی روی چگونگی تبلیغات افراد کاملا باز است؛ حتی بر تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می‌شود.

پنجمين دوره انتخابات شوراياري‌ها در تهران

با وجود این اما در این تابستان داغ، هرچه به روزهای آخر هفته نزدیک‌تر می‌شویم، حال و هوای پایتخت کشور هم به‌خاطر انتخابات شورایاری‌ها، گرم‌تر می‌شود؛ انتخاباتی که جمعه ۴مرداد در ۳۵۲محله شهر تهران برگزار خواهد شد. بر همین اساس دیروز در ساختمان ستاد شورایاری‌ها، خبرنگاران دور هم جمع شدند تا در یک‌نشست خبری، آخرین وضعیت انتخابات پیش‌رو تشریح شود.

سیدآرش حسینی میلانی، نایب‌رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران روز گذشته در نشست خبری از تأیید صلاحیت ۱۲هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان برای نامزدشدن در انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها خبر داد و گفت: «تنها ۹۸نفر یعنی زیر ۱۰۰نفر در این انتخابات صلاحیتشان احراز نشده است. در حقیقت شورا و شهرداری با رویکرد حداقل عدم‌احراز صلاحیت این انتخابات را برگزار خواهند کرد.» او با بیان اینکه موافقت سران ۳‌قوه برای انتخابات شورایاری‌ها اخذ شده، افزود: «تنها ۲‌محله قصرفیروزه و زینبیه حدنصاب لازم از نظر تعداد ثبت‌نام را برای برگزاری انتخابات کسب نکرده‌اند. به همین منظور انتخابات در این دو محله برگزار نمی‌شود و تا ۲ماه دیگر انتخابات این محلات برگزار خواهد شد.» میلانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص خرید و فروش رأی در این انتخابات و نحوه برخورد با آن گفت: «این انتخابات الکترونیکی برگزار می‌شود و احتمال خرید و فروش رأی در آن بسیار پایین می‌آید. در انتخابات محلی تلاش کردیم با الکترونیکی‌کردن رأی‌گیری، احتمال تخلفات را به حداقل برسانیم.»

  • آمادگی کامل در ۱۷۰۴ شعبه و ۸۱۰۰ صندوق

در ادامه نشست خبری دیروز، سیدحمید طهایی، رئیس هیأت اجرایی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هم توضیحاتی را درباره چگونه انتخابات الکترونیکی ارائه کرد. او با بیان اینکه شهروندان با همراه داشتن کارت ملی یا کدملی و اصل شناسنامه می‌توانند در انتخابات ۴مرداد شرکت کنند، گفت: «افرادی که کارت ملی ندارند می‌توانند با شناسنامه در انتخابات شورایاری‌ها شرکت کنند. البته درباره افرادی که شماره ملی خود را به‌خاطر ندارند، باید با هماهنگی ثبت احوال نحوه اخذ رأی از این افراد مشخص شود.» به گفته او، ۱۷۰۴شعبه اخذ رأی در محله‌های شهر فعال خواهند بود و ۸۱۰۰صندوق نیز آماده دریافت آرای مردمی هستند. طهایی همچنین عنوان کرد که در شعب اخذ رأی صندوق‌های کمکی هم وجود خواهد داشت که درصورت افزایش تعداد مراجعان، به کمک آیند. او همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر چنانچه صندوق الکترونیکی یک حوزه دچار مشکل شود، آیا آمادگی رأی‌گیری به‌صورتی دستی وجود دارد؟ گفت: «این آمادگی وجود دارد که هر اشکال‌ نرم‌افزاری سیستم توسط افراد آموزش‌دیده در شعب برطرف شود اما اگر ایرادات به‌صورت سخت‌افزاری باشد، سرتیم‌های حاضر در شعب می‌توانند ظرف چند دقیقه این مشکل را برطرف کنند.»

 رئیس هیأت اجرایی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها با بیان اینکه اساسنامه و آیین‌نامه شورایاری این اختیار را به ثبت‌نام‌کنندگان داده است که به‌صورت خوداظهاری موارد را اعلام کنند، اظهار کرد: «نهاد ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در مورد احراز صلاحیت افراد کاندیدا نظر خود را اعلام کردند. در عین حال چنانچه حین و پس از انتخابات، خلاف اظهارات فرد مشخص شود، این فرد از انتخابات حذف خواهد شد.» طهایی افزود: «انتخابات شورایاری‌های شهر تهران در روز جمعه ۴مردادماه سال‌جاری از ۸صبح آغاز خواهد شد و ۸ساعت به طول خواهد انجامید. درصورت نیاز با درخواست هیأت اجرایی و تأیید هیأت نظارت تا ۲مرتبه و هر مرتبه ۲ساعت می‌توان این انتخابات را تمدید کرد. به این ترتیب، این انتخابات می‌تواند تا ۱۲ساعت به طول بینجامد.» اینطور که طهایی گفت نتایج انتخابات در محلات حوزه به حوزه اعلام خواهد شد و پس از اتمام رأی‌گیری، ۳روز فرصت هست تا به اعتراضات احتمالی رسیدگی شود؛ اما آرای اولیه چند ساعت پس از بسته‌شدن صندوق‌ها اعلام خواهد شد.

کد خبر 448721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha