همشهری آنلاین: صدراعظم و وزیر دفاع آلمان در ۷۵مین سالگرد سوءقصد ناکام به هیتلر، مقاومت علیه رژیم نازی را ستودند. آنگلا مرکل گفت ما وام‌دار جریان مقاومت هستیم و میراث آنها باید در مقابله با نژادپرستی و یهودی‌ستیزی ادامه یابد.

آنگلا مرکل و آنه گرت کرامپ کارن‌باوئر

به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل و آنه گرت کرامپ کارن‌باوئر، صدراعظم و وزیر دفاع آلمان، در ۷۵مین سالگرد سوءقصد ناکام به آدولف هیتلر، ایستادگی علیه رژیم نازی را ستوده و قیام افسران را الگوی تلاش برای پاسداری از ارزش‌ها خواندند.  

خانم آنه‌گرت کرامپ کارن‌باوئر "آک‌ک"، در مراسم ویژه‌ نظامی که با حضور ۴۰۰ تن از سربازان  ارتش آلمان در میدان مارش وزارت دفاع برگزار می‌شد، سرهنگ اشتاوفن‌برگ و همدست‌های او را کسانی خواند که ایستادگی علیه نفرت و نکبت را وظیفه حرفه‌ای خود تلقی کردند.    

وزیر دفاع آلمان خطاب به نظامیان حاضر در مراسم گفت: «شما میراث‌دار ۲۰ ژوئیه هستید، زیرا هنوز موازین قانون اساسی مورد حمله قرار می‌گیرد، سیاستمداران به عنوان خائن فحش می‌خورند و پوپولیست‌ها کماکان به تحریک و آتش‌افروزی مشغولند. »

این نخستین حضور خانم "آک‌ک" در یک مراسم دولتی پس از تصدی پست وزارت دفاع بود. او که رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز هست، سه روز قبل به این مقام رسیده است.   خانم کارن‌باوئر تاکید کرد که آلمان امروز نیز به سربازانی نیاز دارد که از ارزش‌های کشور دفاع کنند: «خدمت سربازی مستلزم وجدان و بینش است نه صرفا اطاعت از مافوق. »  

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز هسته مقاومت علیه هیتلر را گروه وطن پرستان خواند و گفت‌: «وظیفه ما تنها بزرگداشت یاد ‌آنها نیست، بلکه باید میراث‌ ایستادگی آنها را نیز به نسل‌های بعدی انتقال دهیم. » او افزود: «ما وام‌دار جریان مقاومت هستیم و دین خود را باید با مبارزه علیه نژادپرستی و یهودی‌ستیزی ادا کنیم. »

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز به همین مناسبت گفت: «برای آنها میهن و اروپا یا وطن و جهان، دو روی یک سکه بود... میهن‌دوستی و تعهد به یک کشور، با همکاری مسالمت‌جویانه در سطح جهان مغایرتی ندارد، بلکه زمینه‌ساز آینده‌ای با چشم‌انداز صلح است. »

یک روز پیش‌تر، رئیس جمهور آلمان در پیامی ویدئویی یادآوری کرده بود که آن زمان مقاومت زیادی علیه هیتلر وجود نداشت. او با تجلیل از افراد دلیری که چشم بر جنایات نازی‌ها نبستند، گفته بود: «آنها بخش مهمی از تاریخ آزادیخواهی آلمان هستند و شجاعت آنها فراموش نشدنی است. »

بیستم ژوئیه ۱۹۴۴ چند تن از افسران ارتش آلمان و چند غیرنظامی پیرامون سرهنگ کلاوس شنک گراف فون اشتاوفن‌برگ کوشیدند تا هیتلر را با انفجار یک بمب به قتل برسانند و پس از آن ارتش را به خیزش فرا بخوانند. اما کیف حاوی مواد منفجره به صورت تصادفی جابجا شد و هیتلر جای دورتری نشست. او بر همین اساس، تنها جراحاتی سطحی برداشت و زنده ماند.

 کلاوس فون اشتاوفن‌برگ و سه تن از همدستان او همان شامگاه ۲۰ ژوئیه تیرباران شدند. سپس ۵۰ محکمه برای محاکمه افراد مظنون به مشارکت در این سوءقصد تشکیل شد که به اعدام ۱۱۰ نفر دیگر منتهی شد.

در میان مدعوین مراسم تجلیل از گروه سوءقصد علیه هیتلر، نوه سرهنگ اشتاوفن‌برگ نیز حضور داشت. خانم سوفی بشتولزهایم که تاریخ‌نگار است، به تازگی کتابی منتشر کرده که چنین نام دارد: «پدر بزرگ من قاتل نبود. »

کد خبر 448704

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha