همشهری آنلاین: مارشال مک‌لوهان ۲۱ ژوئیه ۱۹۱۱ در ادمونتون در ایالت آلبرتای کانادا زاده شد.

مک لوهان

مک لوهان (Marshall McLuhan) می‌گفت: جهان امروز به خاطر رفت و آمد پرشتاب اطلاعات، به دهکده‌ای می‌ماند که در آن همه در عین فاصله‌های دور به هم نزدیک‌اند.

پدر مارشال مک‌لوهان معاملات ملکی داشت و مادرش آموزگار و هنرپیشه بود و تأثیر بسیاری بر پرورش و طرز فکر او گذاشت.

۲۲ ساله بود که نخست یک سال مهندسی ساختمان خواند، ولی شیفته علوم انسانی بود و توانست به دانشگاه کمبریج در انگلیس راه یابد و در آنجا ادبیات و سپس تاریخ و الهیات بخواند و دوره دکتری‌اش را در رشته ادبیات انگلیسی به پایان برساند.

۲۶ ساله بود که به مذهب کاتولیک گروید و تا پایان عمر در دانشگاه‌هایی تدریس کرد که به این مذهب نزدیک بودند و گرایش داشتند.

۳۵ ساله بود که نخست به عنوان استاد در دانشگاه تورونتو استخدام شد، ولی دیری نپایید که او را به چندین دانشگاه آمریکا فرا خواندند تا اینکه در ۵۲ سالگی در دانشگاه تورنتو "مرکز فرهنگ و فن‌آوری" را بنیاد نهاد و خود سرپرستی آن را به عهده گرفت.

۴۰ ساله بود که یکی از ماندگارترین آثارش "عروس مکانیکی، فرهنگ بومی انسان صنعتی" را منتشر کرد و در آن به نقش حساس تبلیغ در زندگی مدرن پرداخت.

مک لوهان در برخی نوشته‌ها و جملات مشهورش از مارکس الهام گرفته بود اما بخش عمده نظریه‌های خود را بر مبنای عقاید هارولد اینیس بنا گذاشت که او هم از قضا کانادایی بود. اینیس در واقع استاد مک‌لوهان بود و از همان ابتدا به عقاید شاگردش مک لوهان علاقه‌مند شد. هر دوی آن‌ها در دانشگاه تورنتو درس خواندند و استاد شدند. مک‌لوهان وقتی دید اینیس یکی از کتاب‌های او را به عنوان منبع درسی برای دانشجویان سال چهارم اقتصاد معرفی کرده شگفت زده شد. یکی از دلایل اهمیت مک لوهان این است که او زمانی نظریات خود را اعلام کرد که نگرش‌های فرهنگ‌گرایانه و پارادایم اثرات محدود در اوج قدرت خود بودند و اینیس هم با این‌که کم‌تر با فرهنگ‌گرایان درگیر بود، در همین فضا و علیه آن می‌نوشت

به باور او رسانه‌های الکترونیکی مانند تلویزیون و تلفن طرز فکر، رفتار و آموزش انسان امروز را تغییر داده‌اند. اگر کتاب نخست دریافت بینایی ما را بر می‌انگیزد، رسانه‌های مدرن گوش ما را هم به کار می‌گیرند و این به معنای تغییر دریافت و سرانجام تغییر نوع پرورش فکری و تکامل مغزی ما است. رسانه‌های مدرن سرزمین‌های از هم جدا را به هم می‌پیوندند و یک دهکده جهانی پدید می‌آورند.

او به این ترتیب ۳۰ سال پیش از ظهور اینترنت به تأثیرات آن پی برد و جهان کنونی را ترسیم و توصیف کرد.

مارشال مک‌لوهان در ۶۹ سالگی در سال ۱۹۸۰ در تورونتوی کانادا درگذشت.

کد خبر 448695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha