محمد سرابی: شهر تهران در گذشته دارای ۷ روددره بود که جریان‌ سطحی آب از دامنه البرز به سمت دشت را هدایت می‌کردند. از سال‌های ۳۰ و ۴۰ ساخت‌وساز، ایجاد خیابان و انحراف مسیر این روددره‌ها باعث به هم خوردن شرایط طبیعی شد و اکنون خسارات وقوع سیل به همین دلیل زیادتر از پیش شده است.

سيلاب

به گزارش همشهری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: عناصر شکل‌دهنده حیات در شهرهای ایرانی چشمه، قنات و رودخانه‌های فصلی هستند و نخستین محله‌های شهر تهران یعنی عودلاجان و سرچشمه، هر دو اشاره به موضوع آب دارند، در این محلات آب توزیع می‌شده و این نشان می‌دهد که تهران یکی از شهرهای چشمه‌ای است که در کنار کوهستان البرز و دشت البرز واقع شده است.
عبدالرضا گلپایگانی می‌افزاید: زمانی که ما در شهر تهران درباره روددره‌ها صحبت می‌کنیم، چند عامل بر روددره‌ها متکی هستند که این موارد شامل سیل، فرونشست زمین، پاکیزگی یا آلودگی محیطی حاصل از فاضلاب‌های شهری، کاهش کیفیت فضاهای شهری مجاور روددره‌ها و پاکیزگی هوا و تنفس شهر تهران است.
او تأکید می‌کند: آینده روددره‌ها در واقع تضمین پایداری زندگی در شهر تهران است. رویکرد شهردار تهران و مدیریت شهری به سمت زندگی با طبیعت است؛ به همین دلیل شهردار تهران مدیریت ویژه‌ای را برای بررسی مسائل مرتبط با روددره‌ها انتخاب کرده است. امروزه انسان در حال برگشت به رویکرد زندگی با طبیعت با عنوان توسعه پایدار است و این مفهوم طی سال‌های گذشته رونق پیدا کرده که در واقع نوعی برگشت به آن چیزی است که حیات و زندگی مدنی ما را می‌تواند تضمین کند.
سرپرست اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت شهرسازی و معماری نیز با اشاره به اینکه روددره‌های شهر تهران از معدود و خاص‌ترین فرصت‌های اکولوژیک شهر هستند، می‌گوید: ایجاد کریدور طبیعی جریان آب و هوا از کوهستان به شهر و دشت، ایجاد فضای گردشگری و محل‌های اجتماع مردم، ایجاد فضای سبز و فیلتر تلطیف هوا در بافت، ایجاد مناظر بدیع و در مجموع ارتقای کیفی محیط‌زیست شهری را در پی خواهد داشت.
حمیدرضا آخوندی می‌افزاید: درصورت عدم‌استفاده صحیح و مدیریت این منابع اکولوژیک، ناتوانی در کنترل سیلاب، ساخت‌وساز در حریم رود دره‌ها و ... را در پی خواهیم داشت.

  • خانه‌سازی‌ روی مسیل

یک متخصص مدیریت بحران با بیان اینکه در تهران حدود ۱۱ روددره و رودخانه داریم که بیشتر این روددره‌ها تبدیل به جاده، راه و بزرگراه شده‌اند، می‌گوید: بزرگراه‌های امام علی، یادگار امام، چمران و… همه روی این مسیل‌ها ساخته شده‌اند و احتمالا نسل بعدی هم فراموش می‌کنند که گذشته اینجا چه پیشینه‌ای داشته و ممکن است در دوره‌های بازگشت سیل، مشکلاتی ایجاد شود.
داوودرضا عرب با اشاره به اینکه در بارندگی‌های امسال بزرگراه امام علی دقیقاً در معرض وقوع سیل بود، تأکید می‌کند: برخورد ما در این سال‌ها در مواجهه با سیل تغییر نکرده، ما هنوز هم غافلگیر می‌شویم و مسئولان عالی چکمه می‌پوشند و در محل حاضر می‌شوند. در پلدختر ما دیدیم که خانه‌های قدیمی در بخش قدیمی شهر ساخته شده و مشکل چندانی هم نداشتند و این خانه‌های جدید بودند که در بستر رودخانه ساخته شده بودند. در بسیاری از شهرها نیز ما شاهد این هستیم که ویلانشین‌ها به حریم رودخانه آمدند و فکر می‌کنند اگر در حریم رودخانه با بتن ساخت‌وساز کنند سیل خسارتی به آنها نمی‌زند.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این‌باره می‌گوید: یکی از برنامه‌های محوری که اکنون در ایران توسط دولت پیگیری می‌شود موضوع بازآفرینی شهری است. این موضوع در توسعه اجتماعی اقتصادی و فرهنگی کشور به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی درنظر گرفته شده است.
کاوه حاج‌علی‌اکبری بیان می‌کند: در برنامه پنج‌ساله‌ای که مدیریت شهری تهران پیگیری می‌کند، بازآفرینی در چند محور دنبال می‌شود که به جز بازآفرینی بافت‌های فرسوده سکونتگاهی، یکی از موضوعات دیگر، بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد شهری در محدوده‌هایی است که کارکرد و جذابیت خود را به دلایل مختلف از دست داده است. یکی از بسترهای برنامه‌ریزی و اقدام در عرصه بازآفرینی عرصه‌های ناکارآمد رودکنارهایی هستند که در تهران وجود دارند.
او در ادامه می‌گوید: تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف شهرداری و در هماهنگی با هم زمینه حفاظت کامل از این ظرفیت‌های طبیعی تهران را فراهم کنیم و از آن به‌عنوان فرصت‌هایی برای بازآفرینی محدوده‌های رودکنار استفاده کنیم تا بتواند در اختیار شهروندان قرار بگیرد.
مسیل‌های طبیعی رودهای شمال تهران به‌دلیل گسترش شهرسازی در تهران به شمال خیابان انقلاب کنونی مسدود و به کانال‌های شرقی و غربی منحرف شده‌اند. ساخت خیابان و جاده در مسیل‌های موجود در شهر و به‌ویژه در ۲۰ سال اخیر، معمول شده است؛ این در حالی است که براساس اصول زمین‌شناسی، سیل در تهران قابل رخداد و تکرارپذیر است. بزرگراه‌های امام علی، مدرس، صیاد شیرازی و ستاری و همچنین مسیل رودخانه کن از مهم‌ترین مناطق سیلاب‌های واریزه‌ای در تهران به شمار می‌روند.

کد خبر 448613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha