همشهری آنلاین: شهروندان فرانسوی معترض به سیاست های اقتصادی دولت و ضد نظام سرمایه داری که جنبش خود را از ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی شکل داده اند امروز نیز برای سی و ششمین هفته متوالی به خیابان های فرانسه آمده اند تا این بار خشم خود در اعتراض به خشونت پلیس علیه شهروندان را نشان دهند.

اعتراض جليقه زردها در فرانسه

گزارش ایرنا به نقل از رسانه های فرانسوی از پاریس، تولوز، کان و دیگر شهرهای این کشور حکایت از شکل گیری تجمعاتی در سی و ششمین هفته متوالی اعتراض های موسوم به جلیقه زردهاست.

در شهر تولوز، جلیقه زردها خواستار اعتراض علیه "خشونت پلیس" و همگرایی میان ساکنان حومه شهر و معترضین در شهرها شده اند.

میدان کاپیتول و مرکز شهر همچنان برای برگزاری هرگونه تجمعی ممنوعیت دارد. معترضان در صورت ورود به این دو محل با جریمه ۱۳۵ یورویی مواجه خواهند شد.

تارنمای مجله اینترنتی جلیقه زردها هم در مطلبی نوشت: امروز دیگر مسئله جلیقه زردها نیست که مساله "شهروندان عصبانی" است.

در شهر کان فرانسه نیز قرار است معترضان در ساعت ۱۳ به وقت محلی در بلوار "مارشال لو کلرک" در مقابل "مک دونالد" تجمع کنند.

آنها می گویند: این شنبه نقطه عطفی در روند شکل گیری جنبش جلیقه زردهاست.

تارنمای "ون مینوت" هم نوشت: خانواده «آداما ترائوره» خواهان پیگرد تاریخی علیه خشونت پلیس هستند.

به نقل از این رسانه فرانسوی، خانواده ترائوره که سه سال پیش قربانی خشونت پلیس شد و جان خود را از دست داد، خواستار برگزاری تجمعی اعتراضی علیه خشونت نیروهای پلیس در "بومون سوروآز" (Beaumont-sur-Oise) واقع در "ایل دو فرانس" در سی و ششمین شنبه اعتراض ها شده اند.

این تجمع قرار است در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی آغاز شود.

در این تجمع اعتراضی، جلیقه زردها و گروه های دفاع از فعالان اعتراض های اجتماعی و محیط زیست حضور خواهند داشت.

از آغاز تظاهرات علیه دولت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸(۲۶ آبا، ۹۷) تاکنون دستکم دو هزار تظاهرکننده و یک هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.

پارلمان فرانسه روز چهارشنبه گذشته با انتشار گزارشی، خسارت مالی برجای مانده از جنبش "جلیقه زردها" را برای اقتصاد این کشور، میلیاردها یورو اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، براساس گزارش پارلمان فرانسه، خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی در جریان اعتراض‌های چند هفته‌ای جلیقه زردها، پیامدهای مخربی بر همه بخش‌های اقتصاد فرانسه داشته است که رقم آن به میلیاردها یورو می‌رسد.

تهیه کنندگان این گزارش، خسارت‌های اقتصادی برجای مانده مانند یک زلزله توصیف کردند که در اینده پس لرزه‌های اقتصادی بسیار زیادی دارد.

این گزارش که پس از دو ماه تلاش کمیته‌ای از مجمع ملی فرانسه تهیه شده است.

این خسارت‌ها به طور عمده شامل تخریب اموال عمومی و دولتی توسط جلیقه زردها و همچنین اعتصاب‌های گسترده کارمندان فرانسوی شاغل در خدمات عمومی بوده است.
سرسختی مکرون در برابر خواسته‌های مخالفان وی موسوم به جلیقه زردها درحالی است که اعتراضات آنها همچنان کم و بیش ادامه دارد.

شرکت‌های بیمه فرانسه تخمین زده اند که از آغاز اعتراض‌های این کشور تاکنون، بیش از دو میلیارد یورو خسارت به اقتصاد فرانسه وارد شده است.

در چند ماه گذشته، بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ گردهمایی در این مدت در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو کردند.

اعتراض‌ها در ابتدا در واکنش به سیاست‌های اقتصادی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه بویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد اما به سرعت جنبه سیاسی پیدا کرد.

دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته اما در این مسیر موفق نبوده است.

کد خبر 448606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha