مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: ایلام استانی در غرب ایران با محرومیت‌های بسیار زیاد در بخش‌های مختلف است.

پروژه‌هاي راه‌سازي در استان ايلام

طی سال‌های اخیر پروژه‌های مختلفی برای توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد امکانات بیشتر در این استان آغاز شده که هم‌اکنون بیشتر آنها با نبود اعتبار مواجه شده است. پروژه‌های راه‌سازی استان مثل چهاربانده کردن مسیر ایلام - مهران، تونل کبیرکوه، جاده‌های روستایی، مسیر قاضی‌خان - بدره و... از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و طی ماه گذشته حتی چند پروژه به دلیل مطالبات پیمانکاران تعطیل شده است. این در حالی است که این استان به عنوان دروازه عتبات‌ عالیات شناخته می‌شود و اجرای پروژه‌های راه‌سازی در آن حیاتی است.  

پروژه‌های درمانی مثل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام، بیمارستان ملکشاهی و... هم که نیازهای اصلی استان هستند، با مشکلات اعتباری زیادی دسته و پنجه نرم می‌کنند و هم‌اکنون بسیاری از مردم برای تامین نیازهای درمانی خود به خارج از استان می‌روند. پروژه‌های زیرساختی دیگر مثلا آبرسانی، سدسازی و... در چند شهرستان استان از دیگر پروژه‌های نیمه‌تمام در استان به شمار می‌روند که آنها نیز مشکل کمبود اعتبار دارند. با این حال، معاون امور عمرانی استاندار می‌گوید که تمرکز اصلی مسئولان استان بر پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت است و پیشرفت پروژه‌ها هم خوب است.

  • اعتبارات عمرانی استان

معاون عمرانی استانداری ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، ضمن بیان آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی ایلام، می‌گوید: وجود مرز فرصت‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در استان ایلام ایجاد کرده است. «احمد کرمی» با اشاره به مشکل اعتباری پروژه‌های عمرانی در کشور می‌افزاید: عملکرد استان در این شرایط سخت اقتصادی قابل تقدیر است. وی اظهار می‌کند: کل اعتبار عمرانی استان در سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان است که با حجم پروژه‌های استان همخوانی ندارد و نیاز است از اعتبارات ملی برای پروژه‌های عمرانی استان استفاده شود.

کرمی ادامه می‌دهد: علاوه بر اعتبار عمرانی استان در بودجه، تاکنون ۶۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت‌های سیل به پروژه‌های زیرساختی استان جذب شده است. این مسئول می‌گوید: از خبرنگاران دعوت می‌کنم بیایند پیشرفت پروژه‌های عمرانی را در استان، از زمانی که ما آنها را به دست گرفته‌ایم، محاسبه و با قبل از آن مقایسه کنند تا درصد کار مشخص شود.

وی بیان می‌کند: تمرکز اصلی مسئولان استان بر پروژه‌های عمرانی بالای ۶۰ درصد پیشرفت است تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسند. معاون عمرانی استاندار می‌گوید: نگاه مسئولان ارشد استان در تکمیل پروژه‌های عمرانی در استان ویژه است. در حال حاضر ایلام، با پیگیری‌های خوب استاندار، جزو استان‌های پیشرو در کار عمرانی است.

  • پروژه‌های عمرانی در مرز

کرمی اظهار می‌کند: کارهای عمرانی در مرزهای ایران در استان ایلام قابل قیاس با آن طرف مرز نیست. وی با اشاره به کارهای عمرانی در مرز چیلات دهلران می‌گوید: زیرساخت‌های چیلات در بخش راه‌سازی، فیبر نوری و... آماده شده است، ولی برای راه‌اندازی بازارچه و این مرز، طرف عراقی نیز پای کار بیاید. معاون عمرانی استاندار می‌افزاید: ایلام تنها استان کشور است که فیبر نوری را در خط مرزی اجرا کرده است.

  • پروژه‌های آب‌رسانی

این مسئول بیان می‌کند: برای رفع مشکلات آب ملکشاهی ۳ پروژه عمرانی خط انتقال آب ملکشاهی، تصفیه‌خانه آب ملکشاهی و آب‌شیرین‌کن در دستور کار قرار دارد. وی ادامه می‌دهد: پروژه‌های بزرگی در بخش آب‌رسانی بخش کشاورزی از جمله سامانه گرمسیری، احیای ۵۰ هزار هکتار دشت‌های دهلران و... در دست اجراست که امسال بخش‌های مهمی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری می‌رسد. کرمی می‌گوید: با اجرای پروژه‌های عمرانی در بخش آب استان، میزان اراضی آبی کشاورزی آن از ۸۰ هزار هکتار به ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.

  • پروژه‌های راه‌سازی

معاون استاندار ایلام با اشاره به مشکلات اعتباری پروژه‌های راه‌سازی ایلام می‌گوید: استان ایلام، به دلیل توپوگرافی خاصش، برای هر کیلومتر ساخت تونل بین ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. کرمی می‌افزاید: برای هر کیلومتر بزرگراه نیز بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان اعتبار لازم است. وی اظهار می‌کند: مشکلات پروژه چهاربانده کردن مسیر ایلام - مهران با پرداخت ۳۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار حل شده است و بخش مهمی از این پروژه تا اربعین ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسئول با اشاره به این‌که پروژه راه‌سازی چم سرخ دهلران ۱۷ سال پیش شروع شده و با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به دست مسئولان کنونی استان رسیده است، می‌گوید: در حال حاضر پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است. کرمی ادامه می‌دهد: برای توسعه زیرساخت‌های استان مجوز بزرگراه مهران - دهلران -اندیمشک اخذ شده و در چند نقطه نیز کار شروع شده است. معاون عمرانی استاندار بیان می‌کند: تشکیل کنسرسیوم با حضور ۴ بانک مطرح کشور برای مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومانی در پروژه مهم آزادراه پل زال به دهلران نیز به زودی نهایی می‌شود.

وی می‌گوید: روشنایی تونل قلاجه امسال به سرانجام می‌رسد و در ایام اربعین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین حفاری تونل کبیرکوه بین شهرستان‌های دره‌شهر -آبدانان امسال به اتمام می‌رسد. کرمی می‌افزاید: برای اتمام پروژه قاضی‌خان - بدره امسال اعتبار لازم اختصاص داده می‌شود که به سرانجام برسد. این مسئول اظهار می‌کند: یکی از طرح‌هایی که توانسته‌ایم برای آن اعتبار و مجوز ملی بگیریم، جاده ایلام به ملکشاهی بود.

  • پروژه‌های سدسازی

معاون استاندار ایلام در مورد پروژه‌های سدسازی در استان نیز می‌گوید: از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای طرح، تلمبه‌خانه‌های ذخیره از جمله در سد سیمره باید استفاده شود. وی ادامه می‌دهد: سد سیمره یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری غرب کشور است و بر همین اساس پروژه‌های مختلف عمرانی از جمله پرورش ماهی و زیرساخت‌ها مثل راه‌سازی برای تنگه کافرین در این سد اجرایی شده است. کرمی با اشاره به مشکلات سد چناره بیان می‌کند: اجرای سد چناره مورد تاکید مسئولان ارشد استان و در دستور کار جدی دولت است و امیدواریم امسال عملیات اجرایی آن شروع شود. وی در خصوص پروژه‌های زیرساختی اربعین در استان نیز می‌گوید: با پیگیری‌های استاندار ایلام، اعتبارات زیرساختی اربعین از ۱۷ میلیارد تومان به ۷۴ میلیارد تومان رسیده است.

  • پروژه‌های درمانی

کرمی همچنین درباره پروژه‌های درمانی استان اظهار می‌کند: برای رفع مشکل بیمارستان ملکشاهی، با دستور استاندار، اعتباراتی به این پروژه تزریق شده است و به بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام نیز ۸۰ میلیارد تومان به زودی اختصاص می‌یابد. معاون استاندار ایلام می‌گوید: تخصیص به‌موقع اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های درمانی استان برای استفاده از ظرفیت تورسیم‌ درمانی، با توجه مرز مهران و مسافران عراقی، ضروری است.  

کد خبر 448602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha