همشهری آنلاین: پرتره چارلز دیکینز که بیش از ۱۳۰ سال پیش گم شده بود، پس از تامین هزینه‌های خریدن آن به موزه این نویسنده نامدار انگلیسی در لندن بازگردانده می‌شود.

پرتره چارلز ديكينز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، چهره‌نگاری خالق «الیور توییست» و «دیوید کاپرفیلد» هنر دستان مارگارت گیلیس (نقاش اسکاتلندی) است و آخرین بار در ۱۸۴۴ در نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی به نمایش درآمد اما گیلیس دو سال بعد مدعی شد از جای پرتره خبر ندارد و تابلوی چهره دیکینز در ۳۱ سالگی از همان زمان به جمع نقاشی‌های گمشده تاریخ پیوست.

سرانجام این تابلو درون یک کارتن در یک حراجی در آفریقای جنوبی شناسایی شد و موزه دیکینز در لندن از همان زمان کار تامین هزینه‌های خریدن چهره‌نگاری نویسنده نامدار را آغاز کرد. این ماموریت ۱۸۰ هزار پوندی با موفقیت به پایان رسید و حالا قرار است پرتره دیکینز ۱۳۳ سال پس از گم شدن به خانه خود در لندن بازگردد.

همان سال که گیلیس چهره دیکینز را نقاشی کرد، او نویسنده‌ای نوظهور و بسیار مستعد بود و احتمالا داشت رمان «سرود کریسمس» را می‌نوشت. مدتی پیش یک نفر در حراجی شهر پیترماریتسبرگ در آفریقای جنوبی پرتره دیکینز را همراه با چند مورد دیگر از جمله بشقاب برنجی، یک ضبط قدیمی و شاه‌میگوی فلزی به بهای ۲۷ پوند خرید.

خریدار در جستجوهای اینترنتی خود متوجه شباهت نقاشی با چهره دیکینز شد و یک کارشناس هنری اصالت آن را تایید کرد. قرار است تابلویی که گیلیس از چهره نویسنده «آرزوهای بزرگ» و «داستان دو شهر» کشیده از ۲۴ اکتبر در موزه دیکینز در لندن به نمایش درآید.

کد خبر 448513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha