محمد سرابی: با اعلام موضع رسمی وزارت کشور، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در موعد مقرر و زمان قانونی خود برگزار می‌شود. در هفته گذشته بحث‌هایی درباره این انتخابات مطرح شده بود و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و وزیر کشور درباره مبانی قانونی این انتخابات ارسال کرد.

شوراياري

با وجود اینکه قبلا چندبار انتخابات شورایاری‌ها برگزار شده بود اما این انتقاد وجود داشت که چنین کاری خارج از حوزه فعالیت شوراهای شهر قرار دارد. شهردار تهران نیز پس از انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده بود که شهرداری به قانون پایبند است.

  • اعلام اسامی نامزدها

امروز اسامی اشخاص تأیید صلاحیت شده برای نامزدی در انتخابات شورایاری‌ها اعلام می‌شود و تبلیغات مرتبط با آن نیز آغاز خواهد شد. به تعداد محلات تهران که بیش از ۳۵۰ محله است، شورایاری تشکیل می‌شود و در هر شورایاری ۹نفر عضو هستند بنابراین در دوره پنجم، ۳ هزار و ۱۸۶نفر شورایار در تهران مشغول فعالیت می‌شوند و اعتبار و بودجه‌ای که به کل شورایاری‌ها اختصاص می‌یابد حدود ۷ میلیارد تومان خواهد بود.
ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره‌ شورایاری‌ها از مدتی قبل آغاز شد و در آخرین روزهایی که به پایان مهلت باقی‌مانده بود سرعت گرفت. در چند روز آمار ثبت‌نام‌ها اوج گرفت و سرانجام ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر اطلاعات خود را وارد سامانه کردند. آمارها، افزایش قابل توجه تعداد بانوان، جوانان و توانان‌یابان نامزد شده را نسبت به دوره‌های پیشین نشان می‌دهد.
در این مدت شهرداری و شورای شهر برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری انتخابات را انجام دادند و مقرر شد انتخابات به‌صورت الکترونیکی انجام شود. اسامی کاندیداهای هر حوزه انتخابیه در حافظه صندوق الکترونیک ذخیره می‌شود تا رأی‌دهنده با ارائه کارت ملی بتواند رأی خود را وارد کند. در هنگام ثبت رأی یک برگه چاپی هم نام نامزد مورد نظر را چاپ و وارد صندوق دستگاه خواهد کرد. بعد از پایان رأی‌گیری تعداد آرا که در حافظه دستگاه موجود است اعلام می‌شود و اگر نامزدی به نتیجه اعتراض داشت رای‌های کاغذی شمرده خواهد شد. این شیوه در پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی در برخی شهرها استفاده شده است.

  • تأیید وزارت کشور

از آنجا که مرجع برگزاری انتخابات‌ها در ایران وزارت کشور است، نظر این وزارتخانه می‌توانست به شائبه‌ها درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران پایان دهد. سرانجام چند روز پیش سخنگوی وزارت کشور در این‌باره اظهار کرد: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای را درخصوص تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در راستای اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیأت تطبیق مصوبات ارسال شد و مورد اعتراض این هیأت واقع نشده است. در ترکیب این هیأت نیز یک قاضی عالیرتبه منتخب رئیس قوه قضاییه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و براساس همان قانون، اکنون این مصوبه قطعی و لازم الاجرا شده است.
«سید سلمان سامانی» با اشاره به جزئیات دو مصوبه هیأت دولت مبنی بر همکاری وزارت کشور با شورا و شهرداری در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها گفت: هیأت وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مدنی همه مردم یک‌بار در سال ۹۳ و مجدداً در سال ۹۸ طی مصوبه‌ای بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تأکید کرده است.
او با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی می‌توانند درصورتی که مقرراتی را برخلاف قوانین یا خارج از صلاحیت نهاد مقرره‌گذار تشخیص دهند ابطال آن را از دیوان عدالت اداری تقاضا کنند، افزود: تاکنون مصوبات مربوط به شورایاری‌ها در دیوان عدالت اداری ابطال نشده است لذا بر این اساس و نظر به اسناد لازم‌الاجرای فوق، وزارت کشور به لحاظ قانونی در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در حدود مصوبات هیأت وزیران همکاری خواهد داشت و تا زمانی که این مصوبات اعتبار دارد، همگان مکلف به رعایت آنها هستند.
در نامه قاضی ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به اصل ۱۰۰قانون اساسی و نیز قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران استناد شده بود که سامانی درباره این بخش از نامه اظهار کرد: نامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور حاوی نکات مهم و قابل تاملی است و ما هم معتقدیم که اینگونه کنش‌ها با توجه به ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی در سطوح کلانشهرهایی مانند تهران حتما نیازمند جامع‌نگری است و در اینگونه مسائل، برخورداری از پشتوانه قانونی مستحکمتر و تصمیم قانونگذار به تحقق منافع عمومی نزدیک‌تر خواهد بود.
او تأکید کرد: انتظار می‌رفت در سال‌های گذشته شورای‌عالی استان‌ها نیز به‌عنوان عالی‌ترین رکن نظام شورایی کشور با استفاده از اختیارات خود مندرج در اصل ۱۰۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به ابتکار قانونی لازم اقدام می‌کرد. البته باید این پیشنهاد به شکل جدی‌تر و منطبق با اصل هفتم قانون اساسی، به‌صورت تشکیل شورای محله و نه شورایاری به سرانجام برسد.
رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز با تأکید بر اینکه انتخابات شورایاری‌ها برگزار می‌شود، گفت: سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند نسبت به یک فرایند انتقاد داشته باشد و تذکرات قانونی خود را ارائه دهد. برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها مصوبه هیأت وزیران را داریم و با توجه به مصوبه‌های موجود این انتخابات قانونی است.
«مرتضی الویری» افزود: شورای اسلامی شهر تهران برای نخستین بار این انتخابات را برگزار نمی‌کند؛ بلکه این انتخابات در ۴ دوره گذشته برگزار شده و در این دوره هم بودجه‌ای که برای شورایاری درنظر گرفته‌ایم، مورد تأیید فرمانداری قرار گرفته است.

کد خبر 448468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha