علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران گفت: بخشی از کار در صنعت مترو، ساختمانی و بخشی دیگر هم تجهیزاتی است. خوشبختانه در ۳ دهه اخیر تقریبا تمام تجهیزات و امکانات مورد استفاده مترو در تونل‌سازی‌ و ایستگاه‌ها بومی‌سازی‌ شده است و اتکا به خارج از کشور نداریم.

مترو خط شش

به گزارش همشهری، وی با بیان اینکه بخش ساختمانی مترو داخلی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد، گفت: در بخش تجهیزاتی نیز بیش از ۶۰درصد تجهیزات مترو بومی‌سازی‌ شده است. امام افزود: ما از سنوات گذشته در مترو این بحث را پیگیری کرده‌ایم، اما در شرایط فعلی و تحریم‌ها، تلاش داریم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

البته مترو حساسیت بالایی دارد و تجهیزات و قطعات آن باید متناسب با استانداردهای صنعت مترو باشد. هم‌اکنون روزانه حدود ۲.۵میلیون سفر در حال انجام است و این تعداد سفر ایجاب می‌کند که از تجهیزات و مصالحی استفاده شود که کیفیت بالایی دارند. امام درباره بومی‌سازی‌ واگن‌های مترو گفت: حدود ۳۵درصد از تجهیزات واگن‌ها طی ۲دهه گذشته بومی‌سازی‌ شده و این رقم بسیار پایین است، چراکه باید خیلی بیشتر از این میزان باشد. امام افزود: شرکت مترو طی ۲هفته گذشته قراردادی را با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منعقد کرد و براساس آن مقرر شد با حمایت معاونت علمی و فناوری و صندوق شکوفایی، ظرف ۱۸‌ماه داخلی‌سازی‌ را با تولید یک رام قطار به حدود ۸۵ درصد برسانیم. کار سختی است، اما اگر برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم و منابع مالی به موقع تأمین شود، دور از دسترس نیست. امام با بیان اینکه تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد، ادامه داد: درصورت محقق شدن این موضوع، تحول بسیار ارزشمندی در صنعت واگن‌سازی‌ مترویی کشور رخ می‌دهد. مدیرعامل مترو درباره بومی کردن واگن‌های مترو گفت: اینکه بتوانیم، یک بحث است، اینکه صلاح کشور باشد یک بحث دیگر، چراکه خود کشورهای واگن‌سازی بزرگ دنیا نیز هیچ زمانی ۱۰۰درصد واگن را خودشان تولید نمی‌کنند.

امام افزود: این موضوع باید بررسی شود و هیچ موقع ادعا نمی‌کنیم که می‌خواهیم به سمت تولید ۱۰۰درصدی بومی برویم، چراکه کشورهای دیگر هم این کار را می‌کنند و محصولات تولیدی باید اقتصادی باشد.

کد خبر 448467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha