مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۷
۰ نفر

فتانه احدی-  البرز - خبرنگار: تاکنون هیچوقت تبلیغاتی از به روی صحنه رفتن تئاتر در شهر دیده نشده است؛ این مساله از مطالبات مردم و هنرمندان بوده که تاکنون توجهی به آن نشده است.

هنرمندان در انتظار و مخاطبان در بی‌خبری

نقش و جایگاه تئاتر در میان علاقه‌مندان به آن و جامعه هنری از یک‌سو و کمبودها، مطالبات و چالش‌هایی که فعالان این عرصه هنری همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سوی دیگر، توجهی ویژه به این حوزه را طلب می‌کند.  بنابراین بررسی موضوع تئاتر از زوایای گوناگون در البرز به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بالا در این عرصه هنری اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. اما با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، تئاتر در البرز همچنان مهجور مانده و بسیاری از ساکنان استان و شهروندان کرج حتی از وجود اجراها و فعالیت هنری چهره‌های شایسته صحنه تئاتر کرج بی‌خبرند. موضوعی که موجب شده عده‌ای از هنرمندان برای سروسامان دادن به زندگی هنری خود راه پایتخت را در پیش بگیرند و از فعالیت در شهر خود صرف‌نظر کنند.

  • در کرج هم تئاتر داریم!؟

یکی از شهروندان کرج هنگامی که با سوال ما در مورد وضعیت تئاتر البرز روبه‌رو می‌شود می‌گوید: تا به حال از این موضوع هیچ اطلاعی نداشتم و برای اولین بار است که می‌شنوم در کرج تئاتر به روی صحنه می‌رود. «مریم اسدی» ادامه می‌دهد: تصور نمی‌کردم که در کرج حتی سالن تئاتر وجود داشته باشد؛ اجرای نمایش که دیگر جای خود دارد. به همین دلیل هیچ آشنایی خاصی با این عرصه ندارم که یکی از دلایل آن ضعف اطلاع‌رسانی است.

شهروند دیگری که خود را از علاقه‌مندان جدی حوزه هنرهای نمایشی به‌ویژه تئاتر می‌داند، می‌گوید: برای این‌که باخبر شوم در کرج تئاتری روی صحنه است ناچارم به طور مرتب به تئاتر شهر سر بزنم و شخصا پیگیری کنم که تئاتری اجرا می‌شود یا خیر، زیرا راه دیگری برای اطلاع از این موضوع ندارم. «پدرام فرهمند» ادامه می‌دهد: بیشتر شهروندان در کرج تئاتر شهرشان را نمی‌شناسند و از آن بی‌خبرند، به طوری که اگر کسی بخواهد تئاتر خوب ببیند ناچار به تحمل مشکلات و هزینه رفت و آمد به تهران است؛ در صورتی که اگر در کرج نمایش خوبی به روی صحنه برود و مردم از آن باخبر شوند، ناچار به تحمل پرداخت هزینه و مشکلات رفت و آمد به تهران نخواهند بود. وی اضافه می‌کند: اطلاع‌رسانی قوی و به‌موقع در کنار تبلیغات و معرفی بیشتر این هنر ارزشمند نه‌تنها علاقه‌مندان البرزنشین را از مراجعه به پایتخت آسوده می‌کند، بلکه سایر شهروندان را نیز با تئاتر
آشتی خواهدداد.

  • ضعف اطلاع‌رسانی، دغدغه هنرمندان

یکی از هنرمندان البرز که فعالیت در عرصه‌های بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را تجربه کرده و موفق به کسب جوایز معتبر گوناگون کشوری نیز شده است، می‌گوید: اولین و بزرگ‌ترین مشکل ما این است که در کرج هیچ راهکار و استراتژی مشخصی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایش‌ها وجود ندارد و ما برای داشتن یک بنر تبلیغاتی هم مشکل داریم.

«سینا شفیعی» ادامه می‌دهد: ما باید بتوانیم تماشاگر را به سالن بیاوریم، چون تئاتر با وجود تماشاگر، تئاتر می‌شود، اما حل این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی است. بنابراین با وجود این مشکلات کار کردن در کرج سخت شده است، زیرا اگر تئاتر تماشاگر نداشته باشد، هنرمند نیز ناگزیر کوچ می‌کند.  وی اضافه می‌کند: برای این‌که توان تبلیغ و فرهنگ‌سازی در تئاتر کرج را داشته باشیم، نیازمند حمایت یکی از ارگان‌ها هستیم و با ادامه وضعیت کنونی نمی‌توان به آینده تئاتر البرز امیدوار بود.

  • شرایط بهتر شده، اما کافی نیست

هنرمند دیگر تئاتر البرز بیشترین مشکلات این حوزه را ناشی از کمبود امکانات می‌داند و می‌گوید: هرچند وضعیت و شرایط تئاتر در کرج نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده که حداقل آن ایجاد سالن‌های تئاتر است، اما متاسفانه همان تعداد سالن و فضایی هم که در اختیار داریم تجهیزات کافی و مناسبی ندارد. «فرانک فروتن» ادامه می‌دهد: به خاطر این کمبودها گروه‌های تئاتر ناچارند از وسایل و ابزار غیرحرفه‌ای استفاده کنند. مساله دیگر این است که ما تماشاگر نداریم، در کرج بیشتر تماشاگران را گروه‌های تئاتری تشکیل می‌دهند که به تماشای اجرای یکدیگر می‌نشینند و این به دلیل عدمتبلیغات است.

این هنرمند اضافه می‌کند: اولین چیزی که باعث می‌شود اهالی تئاتر کرج به تهران بروند این است که در کرج امکان دیده شدن نیست، اما در تهران سالن‌های پر در انتظار هنرمندان است. البته نباید همه این مشکلات را از جانب مسئولان بدانیم، زیرا تعدادی از گروه‌های تئاتر کرج چندان حرفه‌ای عمل
 نمی‌کنند. وی جشنواره‌زدگی را مشکل دیگر تئاتر البرز می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون فعالیت بیشتر اهالی تئاتر به زمان برگزاری جشنواره‌ها محدود و باعث می‌شود سیستم رقابتی پررنگ شود. البته این روزها یک اتفاق خوب در عرصه تئاتر کرج کمک گرفتن از بخش خصوصی و اسپانسر است و کسانی که به این شکل فعالیت کرده‌اند، پاسخ خوبی دریافت کرده‌اند.

  • رسیدگی به زیرساخت‌ها

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز می‌گوید: تئاتر البرز در چند زمینه با مشکلات جدی روبه‌روست و از نظر زیرساخت مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، بنابراین یکی از برنامه‌های جدی ما رسیدگی به زیرساخت‌هاست. «ناصر مقدم» ادامه می‌دهد: مطالعاتی داشته‌ایم که بتوانیم با کمک شهرداری فضایی را نیز به تئاتر خیابانی در کرج اختصاص دهیم. در البرز تعداد بی‌شماری علاقه‌مند به تئاتر و نیز ظرفیت‌های هنری بسیاری وجود دارد، اما هنوز به جایگاه مطلوبی در این زمینهنرسیده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: برای بهبود وضعیت تئاتر البرز در بخش زیرساخت‌ها حتی از خیران و بخش خصوصی نیز دعوت شده است و امیدواریم حمایت‌هایی را که از طرف بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها شاهد بودیم در مورد تئاتر نیز اتفاق بیفتد. این مسئول اظهار می‌کند: یکی از برنامه‌های ما حمایت از گروه‌های تئاتر برای رسیدن به جشنواره‌های کشوری و حتی بین‌المللی است، اما میزان حمایت ما بستگی به میزان بودجه‌ای دارد که از وزارتخانه دریافت می‌کنیم.

وی با اشاره به موضوع تقویت نمایشنامه‌ها ادامه می‌دهد: این یک بحث زیربنایی است که با هم‌اندیشی و کمک مجموعه‌ای از نخبگان استان در زمینه تولید نمایشنامه به پیشرفت برسیم و قصد داریم از افراد و هنرمندانی که توان نمایشنامه‌نویسی دارند، برای تولید نمایشنامه‌های خوب و باکیفیت دعوت کنیم. مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در مورد ضعف اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمایش‌های روی صحنه می‌گوید: این مشکل در همه‌جا وجود دارد و یکی از محدودیت‌های ما در این زمینه این است که سهمیه لازم از تابلوهای تبلیغاتی در شهر نداریم، زیرا بیشتر این تابلوها در اختیار بخش خصوصی است و ما از اعتبار کافی برای استفاده از آنها برخوردار نیستیم.

کد خبر 448458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha