شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

ژینا شریعتی - سنندج- خبرنگار: موتورسواری و اتومبیلرانی یکی از رشته‌های پرهیجان و جذاب است که علاقه‌مندان زیادی دارد.

مسابقات موتورسواری در پیست سقز

بارها شاهد هیجان جوانان با موتور و ماشین در خیابان‌ها بوده‌ایم و متاسفانه گاهی این تفریح منجر به حادثه‌های ناگوار و جبران‌ناپذیر بوده است. در اکثر استان‌های ایران پیست‌های موتورسواری و اتومبیلرانی در حال فعالیت هستند، اما استان کردستان برای فعال‌سازی و فعالیت چشمگیر علاقه‌مندان این رشته دچار مشکلاتی است که ریشه در نبود اسپانسر دارد. راه‌اندازی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی هزینه‌بردار و فقط با حمایت اسپانسر و خصوصا اداره کل ورزش و جوانان امکان‌پذیر است.

«نادر اسدی» (متولد ۱۳۶۲ در سنندج) از کارکنان اداره ورزش و جوانان است. او ۸ ماه است که به عنوان سرپرست هیات اتومبیلرانی و موتورسواری فعالیت خود را آغاز کرده است. از مسئولیت‌های قبلی وی می‌توان به رئیس هیات شهرستان سنندج و دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان اشاره کرد.  گفت‌وگوی همشهری را با وی در مورد نبود پیست مناسب و مشکلات هیات در ادامه می‌خوانید.  

  • در این مدت که مسئولیت هیات موتورسواری و اتومبیلرانی را به عهده گرفته‌اید، چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟  

با توجه به نبود زیرساخت و اماکن تمرینی در هیات، فقط مسابقات اتومبیلرانی شتاب و اسلالوم را در شهرستان‌ها برگزار کرده‌ایم. از فعالیت‌های دیگر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی می‌توانم به ۲ مورد اعزام به مسابقات آفرود قهرمانی کشور، چندین مسابقه درون‌استانی به مناسبت‌های مختلف از جمله روز «سنه» با همکاری شهرداری و شورای شهر، همایش بزرگ خودروهای کلاسیک، آفرود و اسپرت، مسابقه منطقه‌ای به مناسبت روز پاکبان، مسابقه اسلالوم به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش، مسابقه درگ به مناسبت روز دختر و چندین همایش و مسابقه دیگر اشاره کنم.  

  • تاکنون همایش یا مسابقاتی با میزبانی کردستان برگزار شده است؟  

سال ۱۳۹۶ شهرستان دیواندره میزبان مسابقات قهرمانی کشور را به عهده داشت که میزبانی خوبی هم بود.

  • چرا در شهرستان‌هایی مانند سقز بخش خصوصی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی دارد، اما در سنندج فعالیتی ندارد؟  

هیچ‌کدام از شهرستان‌ها پیست موتورسواری و اتومبیلرانی ندارد. در شهرستان سقز نیز اعضای هیات و علاقه‌مندان، با همت خود مکانی را برای تمرینات تسطیح کرده‌اند و همه هزینه‌ها را ورزشکاران و اعضای هیات متحمل شده‌اند. در شهرستان سنندج یک پیست نیمه‌تکمیل وجود دارد، اما به دلایل قانونی راکد است. به‌تازگی شهرداری سنندج یک پیست خریده که امید است با توجه به امکانات موجود شهرداری شاهد تکمیل شدن و فعال‌سازی پیست باشیم.  

  • آیا در حال حاضر برگزاری مسابقات موتورسواری و اتومبیلرانی در مکان‌های ناایمن و عمومی ورزشکاران و مردم را تهدید نمی‌کند؟  

قطعا با توجه به نبود پیست مناسب، مشکلات زیادی به وجود می‌آید، اما باید جوابگوی گوشه‌ای از دغدغه ورزشکاران این هیات نیز باشیم. برای برگزاری مسابقات درگ باید مجوز نهادهای ذی‌ربط را بگیرم. این هیات به منظور فرهنگ‌سازی موتورسواری و اتومبیلرانی در استان و جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ می‌تواند اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی حرفه‌ای برای رانندگان کند.

  • چرا تا به‌ حال مکانی برای دفتر هیات در اختیار شما قرار نگرفته است؟  

با توجه به رایزنی با معاونت اداره کل ورزش و جوانان و مساعدت اداره کل، مقرر شده در آینده‌ای نزدیک دفتری به عنوان دفتر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی در اختیار ما قرار گیرد.  

  • چرا شهرستان‌های کوچک فعالیت بیشتری در زمینه اتومبیلرانی و موتورسواری نسبت به هیات استان دارند؟  

هیات‌های استانی از هیات‌های شهرستانی تشکیل شده است و چنانچه اعزامی از طرف هیات استان باشد، از همین ورزشکاران شهرستانی در قالب هیات استان است و قطعا فعالیت هیات‌های شهرستانی نقطه قوت استان محسوب می‌شود.  

  • چه مشکلاتی سد راه پیشرفت و به اوج رسیدن این هیات است؟  

زیرساخت و نبود اعتبار مهم‌ترین مشکل این هیات است. به‌جرات می‌توان گفت این هیات پرهزینه‌ترین هیات ورزشی است، به دلیل این‌که هزینه‌های جانبی این هیات به‌مراتب بیشتر از سایر هیات‌هاست. به عنوان مثال برای اعزام ورزشکاران به مسابقات کشوری (موتورسواری و اتومبیلرانی) نیازمند تجهیزات ایمنی برای ورزشکاران و خودروها هستیم. هیچ خودرو مسابقه‌ای حق تردد در جاده‌ها و خیابان‌های شهر را ندارد، به همین دلیل لازم است با وسایل نقلیه یدکش خودروها را جابه‌جا و به مسابقات اعزام کنیم. این اقدامات هزینه‌ سنگینی دارد.  

  • آیا تجهیزات آموزشی در هیات وجود دارد؟  

هیچ‌گونه تجهیزات ورزشی و آموزشی در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی موجود نیست.

  • هیات در بخش بانوان نیز فعالیت دارد؟

 در بخش بانوان با مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان جلسه‌ای برگزار شده است تا بتوانیم فردی آگاه و فعال را به عنوان نایب‌رئیس بانوان معرفی کنیم و بخش بانوان نیز فعالیت خود را آغاز کند.

  • وضعیت اسپانسری هیات چگونه است؟

در حال حاضر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان هیچ اسپانسری برای حمایت مالی ندارد. با عنایت به هزینه‌های سنگین و زیاد می‌طلبد از بخش خصوصی اسپانسر جذب شود. یکی از برنامه‌های این هیات که در اولویت قرار گرفته جذب اسپانسر برای رفع مشکلات است.  

  • در مورد بیمه ورزشکاران موتورسواری توضیح دهید.

 طبق قراردادی که بین فدراسیون پزشکی‌ورزشی و ورزشکاران منعقد می‌شود، بیمه شامل حوادثی است که برای ورزشکاران رخ می‌دهد، البته در این حوادث هم هیات پزشکی‌ورزشی محدودیت‌های بودجه‌ای و درصد محدودی را در این خصوص در نظر گرفته است.  

  • چرا از موتورسواران فعال استان دعوت نمی‌شود در قالب هیات فعالیت ورزشی خود را ادامه دهند و استان را به سطح بالاتری برسانند؟

موتورسواران کردستان قابلیت‌های بالایی دارند. شهرستان‌های سنندج، بیجار و سقز ورزشکاران مستعدی دارند و چنانچه در مسابقه‌ای حضور پیدا کرده باشند، برای استان و به نام کردستان بوده است. همچنین در نظر داریم به‌محض آماده شدن پیست سنندج از ورزشکاران علاقه‌مند به این رشته دعوت شود تا بتوانیم با همکاری یکدیگر این هیات را به سطح بالاتری برسانیم.  

  • چند مربی در استان کردستان خصوصا سنندج مشغول به فعالیتند؟

در استان کردستان هیچ شخصی دارای مدرک مربیگری در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی نیست و این هیات در نظر دارد در سال جدید دوره مربیگری رشته‌های آفرود، درگ، اسلالوم و موتورکراس را برگزار کند.  

  • تا به حال در استان قهرمانی در سطح کشوری داشته‌ایم؟

سالار زاهدی، محمد خبات عزیزی، شورش امینیان و... همه مقام قهرمانی یا نایب قهرمانی کشور را کسب کرده‌اند. همچنین در بخش بانوان ثنا نقشبندی، پرشنگ شکری، شیدا عمرانی در مسابقات قهرمانی کشور آفرود توانستند مقام‌های مختلفی را کسب کنند.  

  • به عنوان سرپرست هیات چه برنامه‌هایی در سال جاری برای این هیات دارید؟

برنامه‌های من برای این هیات، برگزاری دوره‌های مربیگری برای ورزشکاران، جذب اسپانسر، اعزام به مسابقات کشوری، رایزنی با روسای ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها برای فعال کردن هیات‌های راکد و نیمه‌فعال و همچنین معرفی و اعزام کمیته‌های هیات موتورسواری و اتومبیلرانی است. ‌

کد خبر 448432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha