الهام صابری- اهواز- خبرنگار: فروردین امسال در روزهای سیلابی خوزستان که بسیاری از مردم مزرعه و خانه و زندگی خود را از دست داده بودند، برخی از مسئولان با حضور در مناطق سیل‌زده وعده‌هایی دادند که تا امروز همچنان همه منتظر تحقق آنها هستند.

سيل خوزستان

مسئولان زمانی که برای جلوگیری از ورود آب به شهرها نیازمند باز کردن راه آب به مزارع بودند، به مردم روستاها وعده پرداخت خسارت سیل بهمن سال ۹۵ را دادند، اما اکنون پس از گذشت بیش از ۳ ماه از وعده‌ها، مردمی که ۲ بار سیل‌زده شده‌اند، همچنان چشم‌انتظار پرداخت خسارت سیل سال ۹۵ هستند.

در جریان سفر «حسین‌علی امیری» معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری به استان خوزستان، مردم سیل‌زده سال ۹۵ به عدم پرداخت خسارات آن سال معترض بودند که وی در پاسخ به این مطالبات گفت: یکی از اعضای محترم دولت موضوع سیل سال ۹۵ را مطرح کرد و آقای رئیس‌جمهوری از این‌که موضوع در پیچ و خم‌های اداری افتاده، خبر نداشت. ایشان برافروخته شدند و به آقای نوبخت دستور دادند که سریعا مانده خسارات سیل سال ۹۵ پیگیری و پرداخت شود. پس از این اظهارات، معاون‌اول رئیس‌جمهوری و سپس استاندار خوزستان با ابراز تاسف از پرداخت نشدن خسارت‌های سیل ۹۵، خبر از پرداخت این خسارات در مدت یک هفته دادند.  

  • وعده‌ای که تحقق نیافت

معاون‌اول رئیس‌جمهوری روز ۱۲ فروردین امسال در بازدید از روستای سیل‌زده شعیبیه شوشتر، در جمع مردم سیل‌زده، وعده پرداخت خسارت سیل ۹۵ را داد. «اسحاق جهانگیری» در این باره گفت: دولت تمام خسارت‌های سیل را جبران خواهد کرد. خسارت‌های سیل سال ۹۵ تاکنون پرداخت نشده، اما قطعا به همراه خسارت‌های سیل امسال به‌زودی پرداخت می‌شود.

جهانگیری افزود: ما منابع لازم را برای جبران خسارت‌های سیل طی ۲ جلسه در هیات دولت فراهم کرده‌ایم و از هفته آینده خسارت‌های سیل سال ۹۵ پرداخت خواهد شد. اما از ۱۲ فروردین سال جاری بیش از ۳ ماه می‌گذرد و وعده مسئولان در خصوص پرداخت خسارت سیل ۹۵ هنوز محقق نشده است؛ سیلی که خانه‌های مردم شمال استان را تخریب کرد، مزارع گندم و نخلستان‌ها را زیر آب برد، دام‌ها را تلف کرد و خسارت سنگینی به زیرساخت‌ها و تاسیسات وارد کرد.

  • ابلاغ اعتبار خسارت سیل!

استاندار خوزستان نیز ۱۹ فروردین امسال اظهار کرد: اعتبار خسارات سیل سال ۹۵ استان خوزستان از طریق سازمان برنامه ‌و بودجه کشور به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ابلاغ شده است. «غلامرضا شریعتی» گفت: این سازمان موظف است بر اساس جداول و برآوردهایی که در زمینه خسارت‌ها انجام داده، خسارت‌های وارده آمده به کشاورزانی را که در جریان سیل سال ۹۵ خسارت ‌دیده‌اند، پرداخت کند. شریعتی تاکید کرد: خسارت سیل سال ۹۵ به کشاورزان خوزستانی پرداخت می‌شود و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

  • پرداختی در کار نبوده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی شوشتر در این باره به همشهری می‌گوید: تاکنون خسارت سیل سال ۹۵ کشاورزان شهرستان شوشتر پرداخت نشده و دستورالعمل و اعتباری هم برای پرداخت آن صادر نشده است. «ایرج بادپیما» اظهار می‌کند: مبلغی با عنوان مابه‌التفاوت گندم آب‌دیده به کشاورزان پرداخت شد. این مبلغ برای کشاورزانی است که گندم آب‌دیده خود را در سال ۹۵ فروخته بودند و اکنون مابه‌التفاوت قیمت آن پرداخت شد. رئیس اداره جهاد کشاورزی دزفول نیز در این باره به همشهری می‌گوید: در سیل سال ۹۵ به افرادی که زمین‌های کشاورزی خود را بیمه کرده بودند، از طریق صندوق بیمه مبلغی پرداخت شد. بیمه خسارت را طبق قرارداد خود پرداخت می‌کند و شامل همه خسارت نمی‌شود. «احمد زارعی» می‌افزاید: اما تاکنون مبلغی با عنوان غرامت یا کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل ۹۵ پرداخت نشده است.

  • نمایندگان موضوع را پیگیری کنند

در این میان نماینده خوزستان در شورای مرکزی خانه کشاورز با رد خبر پرداخت خسارت سیل سال ۹۵ به همه کشاورزان می‌گوید: خسارات وعده داده شده به میزان ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مابه‌التفاوتِ گندمِ خریداری شده از تعداد معدودی از کشاورزان در یکی از شهرستان‌های سیل‌زده سال ۹۵ بود که به علت کوتاهی و عدم پیگیری مسئولان خصوصا قصور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکنون به آنها پرداخت نشده است. «فاضل شرفی» ادامه می‌دهد: خسارات سال ۹۵ - بنابر اعلام رسمی شخص رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان - ۴۸۱ میلیارد تومان در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات، طیور، زنبورداری و زیرساخت‌های بخش کشاورزی در ۲۷ شهر خوزستان بوده است.  

وی بیان می‌کند: این‌که حدود ۳ سال از وقوع سیل بگذرد و خسارت کشاورزان شهرهای سیل‌زده پرداخت نشود، شایسته نیست. همین موضوع درباره پرداخت خسارت‌های سیل ۹۸ هم وجود دارد. کشاورزان خسارت‌دیده باید بدانند تا چه زمانی باید منتظر باشند که خسارت‌ها پرداخت شود. شرفی می‌افزاید: سکوت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی برای کشاورزان قابل‌ قبول نیست و آنها انتظار دارند که نمایندگان به این موضوع واکنش دهند.

کد خبر 448424

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha