پنجشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم نکوداشت فردوس کاویانی در حالی برگزار شد که او به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت اما دیگر هنرمندان و دوستانش با بیان خاطرات و خصوصیات این هنرمند به پاس سال ها تلاش حرفه‌ای، از او تقدیر و برایش آرزوی سلامتی کردند.

«دوباره رویاهایت را به دست بیاور»

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسات کانون فیلم خانه سینما، با عنوان «گوشه‌های کم‌پیدای سینمای ایران» به کوشش امیر پوریا، آیین نکوداشت فردوس کاویانی، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون ایران، عصر چهارشنبه ۲۶ تیرماه با حضور هنرمندان و علاقه‌مندان بسیاری در خانه سینما برگزار شد.

امیر پوریا که متولی و مجری این مراسم بود، با اشاره به حضور فردوس کاویانی در مراسم جشن بازیگر در بهار سال ۹۶ گفت: این هنرمند اکنون دچار بیماری پارکینسون شده‌ است و به همین دلیل در این مراسم بزرگداشت حضور ندارند و دخترشان به نیابت از او، در کنار ما هستند.

مسعود جعفری جوزانی که یکی از کارگردانانی است که بیشترین همکاری را با او داشته، با حضور در جایگاه بیان کرد: اغلب هنرمندان وسیله‌ای دارند تا با آن هنرشان‌ را نشان دهند اما بازیگر با تمام جسم و جانش و حرکات بدن و صورت و صداقت کلامش به آفرینش هنرش می‌پردازد. در هنر بازیگری، خالق اثر هنری و ابزار ساخت اثر با هم یکی می‌شوند و وحدت دارند. آنها جسم و جانشان را در اختیار ما می‌گذارند و با بازیگری، ما شاهد یکی از ناب‌ترین شیوه‌های ثبت اثر هستیم. فردوس کاویانی دهه‌هاست که از وجود خودش مایه گذاشت و با فیلم‌هایی که بازی کرد خواست از رنج انسان کم کند. او لبخند به لب ما آورده و گاهی هم متأثرمان کرده‌ است.

او ادامه داد: او برخلاف افرادی که کم‌استعداد هستند و این روزها به زور پول‌های بادآورده حرام مطرح می‌شوند و درباره آنها زیاد گفته می‌شود، بی‌ادعا از جان و جسم خودش مایه گذاشت و ما را به یک حقیقت رساند که هرکس به مردم مهر بورزد، موفق است.

حمید جبلی در ادامه این مراسم در سخنانی کوتاه درباره فردوس کاویانی گفت: او اکنون جایش بسیار خالی است. ما از پند و اندرز چیزی یاد نمی گیریم بلکه از رفتار آدم‌هاست که می‌آموزیم. به همین دلیل ما از کاویانی نظم، ادب و جدیت در کار آموختیم. او سال‌ها تلاش کرد تا برای هنرمندانی که مسکن نداشتند، خانه تهیه کند و به مشکلات آنها رسیدگی می‌کرد.

حسن فتحی که یکی از شاگردان این هنرمند بوده و در تئاترهای او ایفای نقش کرده است، در پیامی ویدئویی عنوان کرد: من حدوداً ۱۸ سالم بود که با آقای فردوس کاویانی آشنا شدم. در آن زمان دانشجوی رشته روانشناسی در دانشگاه شهید بهشتی بودم و او در آن دانشگاه کلاس‌های آموزش تئاتر راه‌اندازی کرده بود. ماحصل حضور من در آن کلاس‌ها اجرای نمایش چهار صندوق بهرام بیضایی به کارگردانی فردوس کاویانی شد. تشویق‌ها و دلگرمی‌ها و کمک‌هایش برای آشنایی من با اساتید هنر باعث شکل دادن سرنوشت فرهنگی هنری من شد. ما از او آموختیم به دور از رقابت و چشم و همچشمی به دنبال کشف استعدادها و توانایی های خودمان باشیم. آرزو می کنم سلامتی خود را دوباره بازیابد و به عرصه هنر بازگردد.

در ادامه بخش‌هایی از تئاتر تلویزیونی «مرگ تصادفی یک آنارشیست» به کارگردانی فردوس کاویانی پخش شد.

دیگر سخنران این مراسم علیرضا خمسه بود. او با اشاره به این که «در سال ۱۳۵۴ هنرجوی بازیگری در کارگاه نمایش بودم و آنجا عاشق فردوس کاویانی شدم»، گفت: احساس می‌کردم فردوس کاویانی از نظر بدنی و فیزیک متناسب برای ژانر کمدی بود. من او را الگو خودم قرار دادم‌ و از او چیزهای زیادی یاد گرفتم. او خیلی سریع با دنیای تصویر قهر کرد و فکر می‌کنم عشق به تئاتر او باعث این اتفاق شد.

او افزود: فردوس در انجمن بازیگران دغدغه مسکن داشت و چون خودش هم این مشکل را داشت، خیلی به همکارانش کمک کرد و پیشقدم می‌شد. او می‌گفت شما در انجمن چه کار می‌کنید وقتی همه درگیر مسکن هستند اما شما به جشن و جشنواره فکر می‌کنید. برای این‌ کار و در اداره تئاتر چه اشک‌هایی که در خلوت ریخت به خاطر ناسپاسی‌هایی که در حقش شد. فردوس کاویانی، امیدوارم دوباره رویاهایت‌ را به دست بیاوری!

سیمین معتمدآریا، رئیس انجمن بازیگران و منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما هدایا و لوح تقدیری‌ به دختر این هنرمند به نیابت از او اهدا کردند.

معتمد آریا در سخنانی بیان کرد: از این که این تعداد هنرمند در این مراسم شرکت کردند، هیجان‌زده شده‌ام. دوستان و همکارانی که سالیان سال است نه تنها حامی انجمن بازیگران هستند بلکه اگر زمانی می‌خواستیم از همکاری قدردانی کنیم، کسی دریغ نکرد و آمدند؛ بدون این که بخواهند نمایش دهند چه رنگ لباسی بر تن دارند.

صدرالدین زاهد نیز در سخنانی بیان کرد: می گویند بازیگر خوب کسی است که بازی نمی‌کند و ادا در نمی‌آورد بلکه احساس و سرمایه‌کاری خود را بر مبنای درونی‌ترین خواست بدنی و روحی قرار می‌دهد. فردوس برای من بازیگری بود که از جان مایه می‌گذاشت. من خوشحالم چنین مجلسی که می‌تواند در خور خیلی از بزرگان این حوزه باشد، برپا شده و همچنین در زمان حیات او برگزار شده است.

پوریا در ادامه جلسه به همکاری گوهر خیراندیش با کاویانی در شش فیلم سینمایی و یک سریال اشاره کرد و گفت: قرار بود خانم خیراندیش هم در این مراسم حضور داشته باشد اما به خاطر مشکلی به بیمارستان مراجعه کرده است.

هادی مرزبان دیگر سخنران این مراسم به دوستی و نزدیکی خودش با فردوس کاویانی اشاره کرد و گفت: فردوس با توجه به آن که خیلی‌ها می‌خواستند با او دیدار کنند، می‌گفت نه. او می‌گفت نیازی نیست و حاضر نشد هیچ کسی را بپذیرد.

این‌ هنرمند ادامه داد: در یکی از آثارم از او خواهش کردم و گفتم وجودش برای من مهم است و او در همان نقش کوچکی که بر عهده داشت، به زیبایی درخشید. فردوس کاویانی خود تئاتر است. هیچ گاه پیش نیامد که بخواهد در فیلمی بازی کند و قبل از آن به من نگوید که آیا تئاتری داری یا نه. این رفتار برخلاف تمام رفتارهای بازیگران امروزی است که سینما را ترجیح می‌دهند.

مهرانه مهین‌ترابی که در سریال همسران نقش مقابل او را بازی کرده، در سخنانی با بغض اظهار کرد: او مرد ستودنی است و با تمام جان و دلم به این مراسم آمدم. باید تا زمانی که این هنرمندان هستند، از آنها تقدیر شود. این هنرمندان بدون هیچ‌گونه خودنمایی هنر خود را ارائه دادند. من حتی در برخورد با تماشاچی از او درس گرفتم. برای او آرزوی سلامتی دارم و دلم می‌خواد دوباره او را روبروی دوربین ببینم.

داریوش مهرجویی نیز که در فیلم‌هایی چون نارنجی پوش و هامون از حضور فردوس کاویانی بهره برده است، در یک پیام ویدئویی بیان کرد: ما چهار فیلم تاکنون با هم کار کردیم و تو یکی از بازیگران زیرپوستی بسیار توانای ما بودی و از این منظر به تو تبریک می‌گویم. امیدوارم بتوانم یک سکانس از تو در فیلم های آینده‌ام داشته باشم.

در پایان، یک پیام تصویری از کاویانی پخش شد که در آن عنوان کرد: خیلی خوشحالم در خدمت شما هستم. امیدوارم همیشه سالم و تندرست و پیروز باشید تا بتوانید کارتان را بهتر انجام دهید. مدت‌هاست که شرایط طوری بود که نتوانستم فیلم یا تئاتری کار کنم. از شما عزیزان که جویای احوال من هستید، خیلی ممنونم. شما باعث شادی و انرژی دادن به من می‌شوید.

دختر فردوس کاویانی که در این مراسم حضور داشت، به عنوان آخرین سخنران با بغض بیان کرد: از طرف پدر پیامی دارم که از شما تشکر و عذرخواهی می‌کنم که نتوانست در اینجا حضور پیدا کند. من عشق را از او آموختم. او عاشق است و همیشه نگران مردمش بود. من عشق خالصانه را از پدرم آموختم و امیدوارم بتوانم مثل او باشم. نگران همکارانش بود و با خنده‌هایشان می‌خندید و با ناراحتی‌هایشان غصه می‌خورد. او عشق بدون توقع داشت. امیدوارم بتوانم مثل او باشم و با یکدیگر مهربان باشیم چیزی که این روزها خیلی به آن احتیاج داریم.

به گزارش ایسنا در بخش های مختلفی در این مراسم بخشهایی از فیلم‌ها، تئاترها و سریال‌هایی که فردوس کاویانی در آنها نقش‌آفرینی کرده بود، به نمایش درآمد.

نکته دیگری که در این مراسم به چشم می‌خورد، حضور و استقبال هنرمندان و علاقه‌مندانی بود که در این مراسم شرکت کرده بودند؛ تا جایی که بسیاری به صورت ایستاده و برخی نیز خارج از سالن مراسم را دنبال کردند.

کد خبر 448355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha