همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت هرچند تهران با روسیه و چین روابط تجاری دارد، اما این کافی نیست و کشورهای اروپایی نیز باید به تعهدات خود برای عادی‌سازی روابط تجاری با ایران عمل کنند.

ظریف: اروپایی‌ها در موقعیتی نیستند که به ایران انتقاد کنند

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید کشورهای اروپایی باید به تعهدات خود عمل کرده و به سوی عادی‌سازی روابط تجاری با ایران حرکت کنند.

ظریف که در نیویورک به سر می‌برد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی «تاس»، درباره کشورهای اروپایی گفته است: «از آن‌ها انتظار داریم به تعهدات خود برای عادی‌سازی روابط اقتصادی میان ایران و دیگر کشورها، عمل کنند. ما باید نفت خودمان را بفروشیم.»

وی افزود: «ما داریم با روسیه و چین تجارت می‌کنیم، اما این کافی نیست. اروپایی‌ها، هم E3 (انگلیس، آلمان و فرانسه) و هم کل اتحادیه اروپا، بخشی از این توافق هستند و باید تعهدات خود را اجرا کنند.»

وزیر امور خارجه ایران پیش از این در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفته بود اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرده و از منافع امنیتی آن بهره ببرد، باید در این زمینه «سرمایه‌گذاری» کند.

در یک سال و دو ماهی که از خروج رسمی آمریکا از برجام می‌گذرد، وعده‌های اتحادیه اروپا برای تسهیل روابط تجاری با ایران تقریبا نتیجه‌ای نداشته و تنها حاصل آن ساز و کار مبادله‌ای موسوم به «اینستکس» است که آن نیز فعلا به اقلامی محدود است که تحت تحریم آمریکا قرار ندارد.

کد خبر 448318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha