همشهری آنلاین: آمریکا اعلام کرد ترکیه را از سیاههٔ مشارکت‌کنندگان در برنامهٔ تولید جنگنده‌ٔ اف-۳۵ کنار گذاشته است.

آمریکا ترکیه را از برنامه تولید جنگنده‌های اف-۳۵ کنار گذاشت

الن لرد، معاون وزیر دفاع آمریکا  اعلام کرد: ایالات متحده و دیگر شرکای پروژه اف-۳۵ در این تصمیم همنظرند که ترکیه از این برنامه کنار گذاشته شود.

وی همچنین افزود:‌ «ایالات متحده یکبار و برای همیشه، به منظور انتقال زنجیرهٔ تأمین (تولید) در این برنامه مبلغی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کند.»

وزارت دفاع آمریکا در حالی از این تصمیم خبر داد که واشنگتن از مدتها پیش به آنکارا هشدار داده بود در صورت خرید سامانهٔ موشکی اس-۴۰۰ روسیه، ترکیه را از برنامه مشترک تولید جنگندهٔ اف-۳۵ کنار خواهد گذاشت.

نخستین بخش سامانهٔ موشکی اس-۴۰۰ روسیه سرانجام روز جمعه به پایگاهی نظامی واقع درشمال‌غربی آنکارا رسید، در حالیکه واشنگتن مدتها تلاش کرد تا ترکیه را از خرید این موشکهای روسی منصرف کند. خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه گزارش داد انتقال ادوات این سامانه موشکی از روسیه به ترکیه برای ششمین روز متوالی ادامه یافته است.

اف-۳۵ پیشرفته‌ترین جت جنگندهٔ دنیا است که ایالات متحده و کشورهای عضو ناتو از آن استفاده می‌کنند. دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد روسیه به جزئیات فنی و قابلیت‌های پیشرفته این جنگنده دست پیدا کند.

مقام‌های ایالات متحده آمریکا بارها هشدار داده بودند ترکیه باید میان اس-۴۰۰ روسیه و اف-۳۵ آمریکا، یکی را انتخاب کند.

کد خبر 448296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha