همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت پس رسیدن ویروس ابولا به یک شهر دو میلیون نفری در کنگو وضعیت اضطراری بهداشت بین‌المللی را درباره شیوع این بیماری اعلام کرد.

Ebola

به گزارش آسوشیتدپرس کمیته کارشناسی سازمان جهانی بهداشت  قبلا سه بار از اعلام وضعیت اضطرای بهداشت بین‌المللی درباره شیوع ابولا در جمهوری دموکراتیک کنگو خودداری کرده بود.

شیوع اخیر ابولا در این کشور غرب آفریقا از ماه اوت گذشته که دومین شیوع مرگبار ابولا در این کشور جنگ‌زده است، تا به حال ۱۶۰۰ نفر را کشته است.

این هفته شیوع ابولا در شهر گوما، در شمال شرق کنگو که یک چهارراه عمده منطقه‌ای در کنار مرز با کشور رواندا است و فرودگاه بین‌المللی دارد، تایید شد. کارشناسان بهداشتی ماه‌ها است که از این رخداد وحشت داشتند.

اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اغلب باعث توجه بین‌المللی و کمک بیشتر می‌شود، اما از طرف دیگر با این نگرانی همراه است که دولت‌های وحشت‌زده با بستن مرزهایشان واکنش افراطی نشان دهند.

تدروس آدهانوم قبرسیوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی پس این اعلام در ژنو گفت: «وضعیت اضطراری بین‌المللی نباید برای انگ زدن یا مجازات کردن افرادی که بیش از همه به کمک ما نیاز دارند، استفاده شود.»

این برای پنجمین بار در تاریخ سازمان جهانی بهداشت است که چنین اعلامی انجام می‌شود. موارد اضطراری بهداشتی بین‌المللی پیشین در شیوع ابولا در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در غرب آفریقا که ۱۱۰۰۰ نفر را کشت، ظهور ویروس زیکا در قاره آمریکا، همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای خوکی و ریشه‌کنی فلج اطفال اعلام شده بودند.

کد خبر 448288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha