درخواست‌های شهروندان از شورایاری‌ها در زمینه‌های مختلف مطرح می‌شود.

آسمان  - آپارتمان

اغلب این تصور وجود دارد که تمام درخواست‌های شهروندان مربوط به امور و خدمات شهری است. درحالی که جامعه کوچک محله‌ها را طیف وسیعی از شهروندان با انتظارات متفاوت تشکیل می‌دهد، از مناسب‌سازی معابر گرفته تا ایجاد مجموعه ورزشی و بزرگراه و... همه و همه مجموعه وسیعی از درخواست‌ها و نیازهای شهروندان را تشکیل می‌دهد که شورایاری‌ها با بررسی و شناسایی این نیازها به‌عنوان پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری منطقه عمل می‌کنند. در این میان برخی از درخواست‌های شهروندان منطقی و حساب شده و برخی نیاز به کارشناسی بیشتر دارد. در گزارش زیر نمونه‌هایی از انتظارات چهره‌های معروف منطقه ۱۵ را از شورایاری‌ها می‌خوانید.

  • استعدادهای ورزشی محله را شناسایی کنید

«محمدرضا منصوری» داور بین‌المللی مسابقات فوتبال است. او درباره انتظاراتش از شورایاری‌ها می‌گوید: «به‌عنوان یک شهروندی که در زمینه ورزش فعالیت می‌کند از شورایاری‌ها توقع دارم بخشی از انرژی و وقت خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در زمینه ورزش کنند. به‌عنوان مثال اگر فضای خالی در محله وجود دارد، پیگیر این باشند که یک مجموعه ورزشی ایجاد کنند تا جوانان به جای صرف وقت در محیط‌های بی‌ثمر و فضای مجازی در مجموعه‌های ورزشی وقت صرف کنند و قدم در مسیر ورزش بگذارند. » منصوری می‌افزاید: «تا سازه‌ها و اماکن ورزشی درمحله‌ها ایجاد نشود نمی‌توان استعدادهای ورزشی را شناسایی کرد و این درحالی است که محله‌ها مملو از کودکان و نوجوانانی است که هرکدام به نوعی در رشته‌های مختلف ورزشی استعداد دارند. لازم است که مسابقات ورزش محله‌ها از سمت شورایارها جدی گرفته شود. سرمایه‌گذاری در مسیر ورزش در آینده جوانان بسیار تأثیرگذار است.»

  • فرهنگسازی، توسعه محله را هموار می‌کند

«داود خوانساری» شاعر، مجری و نویسنده ساکن محله مشیریه است. او درباره انتظاراتش از شورایاری می‌گوید: «برای انجام هر کاری باید زمینه‌سازی صورت بگیرد، برای انجام فعالیت‌های اجتماعی هم نیاز است که فرهنگسازی در میان شهروندان صورت بگیرد، اگر شورایارها پل ارتباطی میان شهروندان و شهرداری هستند، ابتدا باید قبل از انجام هر کاری در آن زمینه فرهنگسازی انجام دهند. اگر شهروندان را به تفکیک پسماند تشویق می‌کنند ابتدا باید به کودکان در مورد نریختن زباله در معابر آموزش بدهند چون بدون سرمایه فرهنگی دچار فقر فرهنگی می‌شویم» خوانساری می‌افزاید: «معتقدم شورایارها به جای اینکه سعی بر انجام امور خدمات شهری مانند پیگیری آسفالت کردن معابر یا رنگ‌آمیزی جدول‌ها کنند، مقدمات کارهای فرهنگی را فراهم کنند چون شهرداری با وظایف خود کاملاً آشناست و کارهای خدمات شهری به‌صورت روتین انجام خواهد شد. اما متأسفانه محله‌ها از فقر فرهنگی رنج می‌برند و یکی از وظایف شورایارها که از میان مردم انتخاب می‌شوند این است که بیرق فرهنگ را بالا نگه دارند.»

  • مشکلات محله جدی گرفته شود

«بهزاد خداداد» قهرمان رشته تکواندو و ساکن محله کیانشهر است. او حدود ۳۱ سال است که در حوزه ورزش فعالیت می‌کند و دارنده مدال طلای قهرمانی جهان است و در حال حاضر هدایت یک آکادمی تخصصی تکواندو را در محله کیانشهر بر عهده دارد. او درباره توقعاتش از شورایارها می‌گوید: «با توجه به اینکه شورایارها از میان شهروندان عادی انتخاب می‌شوند، باید به همان میزان همرنگ شهروندان باشند و در دوران مسئولیت خودشان شنوای صحبت‌ها و خواسته‌های مردم باشند. این درحالی است که در محله‌های جنوب تهران که غالباً کم برخوردارند، نیازهای شهروندان در امور شهری بیشتر است و محله‌های جنوب تهران نیاز به رسیدگی بیشتری دارد.» او می‌افزاید: «در این میان شورایاران باید مشکلات اهالی را جدی بگیرند و به راحتی خواسته‌های شهروندان را به گوش مسئولان برسانند و از طرفی بعد از انتقال درخواست‌های شهروندان به مسئولان، باید به‌صورت جدی پیگیر رفع مشکل باشند. به‌عنوان مثال اگر هر شهروندی برای رفع مشکلات محله بخواهد به شهرداری مراجعه کند، شهرداری باید تمام کارهای خود را کنسل کرده و به ارباب‌رجوع رسیدگی کند در این میان شورایارها به‌عنوان نماینده اهالی باید پا به میان بگذارند و آستین همت را بالا بزنند.»

  • شورایاران با اقشار مختلف تعامل داشته باشند

وجود شورایارها در محله‌ها اتفاقی است که تاکنون امتحان خود را پس داده و این امر بر کسی پوشیده نیست. شورایارها می‌توانند نقش کلیدی در محله‌ها داشته باشند. «عظیم‌فلاح» هنرمند خوشنویس و نقاشی‌خط ساکن محله کیانشهر درباره حضور شورایارها می‌گوید: «حضور شورایارها نباید مختص به افتتاح یک پروژه خاص یا یک مراسم جشن در محله باشد بلکه باید حضور پررنگی در محله داشته باشند و چون محله‌ها از اقشار مختلفی تشکیل شده‌اند، شورایار باید با افراد مختلف تعامل دائمی داشته باشد تا بتواند از مشکلات و نیازمندی‌های محله آگاه شود. به‌عنوان مثال اگر یک شورایار در سرای محله که مرکز فرهنگی محله است حضور نداشته باشد و با مسئولان و مراجعان خانه‌های مختلف سلامت، سالمندان، تسنیم، جهاد و... در همفکری و مشارکت نباشد هرگز مشکلات بانوان سرپرست خانوار یا سالمند و معلول محله را متوجه نخواهد شد و درخواست‌های شهروندان بدون پاسخ خواهد ماند. شورایار از جنس اهالی است و باید با مشکلات اهالی دست و پنجه نرم کند. برخی شورایاران فقط در پی رفع مشکلات شهری پیرامون منزل مسکونی خود هستند شاید در نگاه اول منطقی به نظر برسد اما این موضوع زمانی کاربرد دارد که نگاه یک شورایار به مشکلات کل محله و اهالی یکسان باشد.»

  • نقاط ضعف محله شناسایی شود

«زهرا کریمی» قهرمان رشته کبدی در مسابقات آسیایی جاکارتا ساکن شهرک شهید بروجردی است و انتظاراتش از شورایارها را این‌گونه بیان می‌کند: «از شورایاران انتظار دارم در میان مردم باشند و نقش خود را برای اهالی محله تثبیت کنند. در حال حاضر تعداد زیادی از اهالی محله‌های مختلف شورایار محله خود را نمی‌شناسند و با آنها تعامل ندارند در حالی‌که شورایاران اگر در میان اهالی باشند، نیاز به معرفی و شناخت ندارند. هر محله‌ای با توجه به موقعیت جغرافیایی خود ویژگی‌های خوب و بد دارد و چون شورایاران نسبت به دیگر اهالی محله اشراف بیشتری به جزئیات محله دارند، بهتر است که با شناسایی نقاط ضعف محله، سعی بر هموار ساختن آن کنند.» او می‌افزاید: «به‌عنوان یک ورزشکار از شورایارها انتظار دارم سری هم به اماکن ورزشی محله بزنند تا از نزدیک شاهد کم وکیف امکانات ورزشی باشند، برخی از مجموعه‌های ورزشی امکانات مطلوبی ندارند و بارها ورزشکاران در این زمینه اعتراض کرده‌اند که بی‌نتیجه بوده است.»

کد خبر 448287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha