با توجه به قیمت زیرساخت‌های حمل و نقل مانند اتوبوس‌های بی‌ آر تی، واگن‌های مترو و سازه‌های مرتبط با آن‌ها؛ هزینه‌ ناوگان حمل و نقل در شهر یکی از سنگین‌ترین مخارج اداره شهر است.

درگیری خونین دو جوان در بخش بانوان مترو شهری مشهد

ارقامی که روزانه برای به جریان افتادن شبکه انتقال مسافران درون‌شهر صرف می‌شود نیز بخش مهمی از هزینه‌های روزانه را تشکیل می‌دهد. با این‌حال باید دائما به این بخش بودجه‌هایی را اضافه کرد تا شرایط به همین شکل باقی‌ بماند یا بهبود پیدا کند.

به گزارش همشهری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از سرمایه‌گذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه حمل و نقل عمومی پاک در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس یک موافقت‌نامه میان معاونت حمل‌ و نقل‌ و ترافیک و صندوق کارآفرینی با امید هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کسانی که در این بخش سرمایه گذاری می کنند داده خواهد شد. آورده‌ بخش خصوصی سرمایه گذاری ای که در توسعه‌ی حمل و نقل صورت خواهد گرفت حداقل دو برابر این رقم خواهد بود ۵۰۵ میلیارد تومان از طرف شهرداری و همچنین منابعی که شهرداری از دولت دریافت خواهد کرد در این صندوق سرمایه گذاری می شود و ۷۴۵ میلیارد تومان هم صندوق از خود به این منابع اضافه می‌کند.

سرمایه گذاری در نوسازی اتوبوس، مینی بوس، نوسازی تاکسی‌ها، خرید موتورهای برقی، نصب فیلترهای دوده در ناوگان دیزلی تهران و ارائه وام به کسانی که از دوچرخه استفاده می کنند، از مصارف این طرح است. محسن پورسیدآقایی می‌افزاید: وعده شده بود که منابع حاصل از اجرای طرح ترافیک در توسعه حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری شود و امروز منابعی که از طرف شهرداری در این قرارداد در صندوق کارآفرینی سرمایه گذاری می شود، تماما از منابع حاصل شده از طرح ترافیک خواهد بود. شهرداری تهران متعهد شده که ۲۶۵ میلیارد در این صندوق سپرده گذاری کند که این وجه براساس درآمدهایی است که از طرح ترافیک پیش بینی شده و به مرور که این درآمدها ایجاد شد در صندوق کارآفرینی سپرده گذاری می‌شود تا به بخش خصوصی وام داده شود.

او می‌گوید: واقعیت این است که ارائه وام قرض الحسنه یک نوع راه تشویق و ترغیب برای ورود بخش خصوصی به این حوزه است. با بیان اینکه باید منابعی را از دولت در قالب تبصره ۱۸ بودجه دریافت کنیم تا ۲۴۰ میلیارد تومان از آن منابع در صندوق کارآفرینی سپرده گذاری شود. این رقم از جمله منابعی است که از دولت دریافت می شود و در این صندوق سرمایه گذاری خواهد شد.

  • در آمد طرح ترافیک

بنا به برنامه‌ریزی‌ شهرداری، درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. به این ترتیب به نظر می رسد مدیریت شهری پایتخت که از ابتدای روی کارآمدن دوره پنجم، سیاست شفاف‌سازی در بخش های مختلف شهرداری را آغاز کرده، این بار این «شهرشیشه‌ای» را در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری دنبال خواهد کرد تا از این طریق ضمن برطرف کردن ابهامات موجود به ویژه درباره ابهام در سرنوشت درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک، گام دیگری را در راستای شفاف سازی در اداره شهر بردارد.

پورسید آقای در این باره می‌گوید: حاضریم این موضوع را روشن و شفاف کنیم که عواید حاصل از این طرح در کدام یک از بخش‌های حوزه حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوسرانی و ... هزینه می‌شود کما این که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران درآمد حاصل از اخذ عوارض طرح ترافیک لزوما باید برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر هزینه شود. همچنین در پایان سال، حسابرس و بازرس قانونی به صورت حساب‌های عوارض دریافتی رسیدگی می‌کنند و اگر خلاف این مصوبه عمل شود، بازرس این تخلف را به شورا اعلام خواهد کرد. بنابراین خیال مردم از نحوه صرف درآمد حاصل از عوارض طرح ترافیک در حوزه‌ی حمل و نقل عمومی آسوده باشد. ضمن این که در سال جاری حدود ۱۸میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از محل اخذ عوارض طرح ترافیک به متروی پایتخت کمک شده است.

معاون شهردار می‌افزاید: در سه ماهه ابتدایی سال، ۲۴ میلیارد تومان منابع از طرح ترافیک به دست آمده و این منابع به زودی در صندوق واریز خواهد شد و به تبع آن هر چه جلوتر برویم و منابع جدیدی‌تری کسب شود به صندوق واریز خواهد شد. شهر تهران به عنوان پایتخت از اولویت جدی برخوردار است. امیدواریم تا سه سال آینده هیولای آلودگی را از تهران دور کنیم. همچنین این قول را می‌دهم که منابع کافی را به این صندوق واریز کنیم.

  • دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه حمل و نقل عمومی 

با توجه به قیمت زیرساخت‌های حمل و نقل مانند اتوبوس‌های بی‌ آر تی، واگن‌های مترو و سازه‌های مرتبط با آن‌ها؛ هزینه‌ ناوگان حمل و نقل در شهر یکی از سنگین‌ترین مخارج اداره شهر است. ارقامی که روزانه برای به جریان افتادن شبکه انتقال مسافران درون‌شهر صرف می‌شود نیز بخش مهمی از هزینه‌های روزانه را تشکیل می‌دهد. با این‌حال باید دائما به این بخش بودجه‌هایی را اضافه کرد تا شرایط به همین شکل باقی‌ بماند یا بهبود پیدا کند.  
به گزارش همشهری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از سرمایه‌گذاری دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه حمل و نقل عمومی پاک در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس یک موافقت‌نامه میان معاونت حمل‌ و نقل‌ و ترافیک و صندوق کارآفرینی با امید هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کسانی که در این بخش سرمایه گذاری می کنند داده خواهد شد. آورده‌ بخش خصوصی سرمایه گذاری ای که در توسعه‌ی حمل و نقل صورت خواهد گرفت حداقل دو برابر این رقم خواهد بود ۵۰۵ میلیارد تومان از طرف شهرداری و همچنین منابعی که شهرداری از دولت دریافت خواهد کرد در این صندوق سرمایه گذاری می شود و ۷۴۵ میلیارد تومان هم صندوق از خود به این منابع اضافه می‌کند.
سرمایه گذاری در نوسازی اتوبوس، مینی بوس، نوسازی تاکسی‌ها، خرید موتورهای برقی، نصب فیلترهای دوده در ناوگان دیزلی تهران و ارائه وام به کسانی که از دوچرخه استفاده می کنند، از مصارف این طرح است. محسن پورسیدآقایی می‌افزاید: وعده شده بود که منابع حاصل از اجرای طرح ترافیک در توسعه حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری شود و امروز منابعی که از طرف شهرداری در این قرارداد در صندوق کارآفرینی سرمایه گذاری می شود، تماما از منابع حاصل شده از طرح ترافیک خواهد بود. شهرداری تهران متعهد شده که ۲۶۵ میلیارد در این صندوق سپرده گذاری کند که این وجه براساس درآمدهایی است که از طرح ترافیک پیش بینی شده و به مرور که این درآمدها ایجاد شد در صندوق کارآفرینی سپرده گذاری می‌شود تا به بخش خصوصی وام داده شود.
او می‌گوید: واقعیت این است که ارائه وام قرض الحسنه یک نوع راه تشویق و ترغیب برای ورود بخش خصوصی به این حوزه است. با بیان اینکه باید منابعی را از دولت در قالب تبصره ۱۸ بودجه دریافت کنیم تا ۲۴۰ میلیارد تومان از آن منابع در صندوق کارآفرینی سپرده گذاری شود. این رقم از جمله منابعی است که از دولت دریافت می شود و در این صندوق سرمایه گذاری خواهد شد.

  • در آمد طرح ترافیک

بنا به برنامه‌ریزی‌ شهرداری، درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک باید صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود. به این ترتیب به نظر می رسد مدیریت شهری پایتخت که از ابتدای روی کارآمدن دوره پنجم، سیاست شفاف‌سازی در بخش های مختلف شهرداری را آغاز کرده، این بار این «شهرشیشه‌ای» را در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری دنبال خواهد کرد تا از این طریق ضمن برطرف کردن ابهامات موجود به ویژه درباره ابهام در سرنوشت درآمدهای حاصل از عوارض طرح ترافیک، گام دیگری را در راستای شفاف سازی در اداره شهر بردارد.  
پورسید آقای در این باره می‌گوید: حاضریم این موضوع را روشن و شفاف کنیم که عواید حاصل از این طرح در کدام یک از بخش‌های حوزه حمل و نقل عمومی اعم از مترو، اتوبوسرانی و ... هزینه می‌شود کما این که بر اساس مصوبه شورای شهر تهران درآمد حاصل از اخذ عوارض طرح ترافیک لزوما باید برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر هزینه شود. همچنین در پایان سال، حسابرس و بازرس قانونی به صورت حساب‌های عوارض دریافتی رسیدگی می‌کنند و اگر خلاف این مصوبه عمل شود، بازرس این تخلف را به شورا اعلام خواهد کرد. بنابراین خیال مردم از نحوه صرف درآمد حاصل از عوارض طرح ترافیک در حوزه‌ی حمل و نقل عمومی آسوده باشد. ضمن این که در سال جاری حدود ۱۸میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از محل اخذ عوارض طرح ترافیک به متروی پایتخت کمک شده است.
معاون شهردار می‌افزاید: در سه ماهه ابتدایی سال، ۲۴ میلیارد تومان منابع از طرح ترافیک به دست آمده و این منابع به زودی در صندوق واریز خواهد شد و به تبع آن هر چه جلوتر برویم و منابع جدیدی‌تری کسب شود به صندوق واریز خواهد شد. شهر تهران به عنوان پایتخت از اولویت جدی برخوردار است. امیدواریم تا سه سال آینده هیولای آلودگی را از تهران دور کنیم. همچنین این قول را می‌دهم که منابع کافی را به این صندوق واریز کنیم.
 

کد خبر 448280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha