در نگاه اول شاید ملاقات با مدیران شهری‌ کاری دشوار به نظربرسد اما ملاقات با شهردار منطقه ۱۵ سخت و دشوار نیست.

وحدرضا محمدی

«وحیدرضا محمدی» شهردار منطقه ۱۵ است و کار خود را از سال ۱۳۷۷ در خانواده بزرگ شهرداری آغاز کرده است. سوابق درخشان او گویای تجربه و تخصص در هدایت امور شهری است. محمدی در حال حاضر حدود ۲ سال است که سکان مدیریت شهری منطقه ۱۵ را برعهده گرفته است. افتتاح ۴۷ پروژه عمرانی در سال گذشته یکی از موارد قابل تحسین در کارنامه‌کاری او است. او اخیراً ۱۵ پروژه شهری را با حضور شهردار تهران در حوزه‌های مختلف ورزشی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی و... افتتاح کرده است. با توجه به نزدیک بودن انتخابات شورایاری ساعتی را با محمدی گفت‌وگو کردیم که به‌رغم مشغله‌های فراوان ازما میزبانی کرد. گفت‌وگوی ما را با شهردار منطقه ۱۵ در زیر می‌خوانید.

 به نظر شما نقش شورایاری‌ها در محله‌هابه چه صورت است وچقدربه محله خود اشراف دارند؟
برخی از شورایاران اشراف کامل به محله خود دارندو با توجه به جایگاه علمی‌شان، مسائل را به‌صورت تخصصی پیگیری می‌کنند و آشنایی آنها با محله باعث شده در برخی موارد نیازهای محله را بهتر از هرکسی درک کنند البته این موضوع نسبی است. برخی از شورایاران کمتر همکاری دارند و در برخی محله‌ها هم شورایاران شناخت کاملی از مسائل دارند که باعث می‌شود اطلاعات دقیقی از موضوعات در اختیار شهرداری قرار می‌دهند.
تعامل مدیریت شهری منطقه ۱۵ با شورایاران چگونه است؟
در دوران مدیریتم شخصاً تمام تلاشم را برای ایجاد حداکثر تعامل با شورایاران به کارگرفته‌ام. در ۲۰ محله‌ای که در منطقه ۱۵ وجود دارد، برخی از شورایاران اثرگذارتر هستند و در محله‌ها و موضوعات را به‌صورت تخصصی‌تر پیگیری می‌کنند و قطعاً مدیریت شهری منطقه هم در این موضوعات بیشتر این افراد را همراهی می‌کند. با توجه به اینکه شورایاران همه مسائل را پیگیری می‌کنند، شهرداری در مورد مطالبات شورایاران، فقط می‌تواند پاسخگوی مشکلات مرتبط با حوزه شهرداری باشد. در جغرافیای منطقه ۱۵ سعی کرده‌ایم روی موضوعاتی که با نیازهای شهروندان و ارتقای کیفیت زندگی آنها مرتبط است تمرکز کنیم و در هر محله متناسب با نیازهای محله‌ها اولویت‌بندی صورت گرفته و بسته محله‌ها ارائه شده است.
شورایاران چگونه می‌توانند نقش تأثیرگذاری در اجرای پروژه‌های شهری داشته باشند؟
شورایارها باید به‌صورت تخصصی مسائل مدیریت شهری را بیان کنند و فقط محله خود را هدف قرارندهند. اگر به‌صورت کارشناسی شده و تخصصی به مسائل نگاه کنند، هم نتایج مثبتی می‌گیرند و هم می‌توانند پاسخ مناسبی به شهروندان بدهند و از طرفی می‌توانند متناسب با نیازهای شهروندان و اعتباردر نظر گرفته شده توسط شهرداری مسائل را دسته‌بندی و تفکیک کنند و مسائل مهم‌تر را در اولویت قرار بدهند و در نهایت اثر مثبتی برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در محله‌ها ثبت کنند. در صورتی‌که کارگروه‌های شورایاری، عوامل شورایاری و سایر اعضا متناسب با اقدامات شهرداری به‌صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف فنی و عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری... مسائل را بررسی کنند، می‌توانند برای محله خود مؤثرتر باشند.
در حال حاضر مانعی بر سر راه همکاری شهرداری و شورایاران وجود دارد؟
هیچ مانعی برای همکاری میان شورایاران و شهرداری وجود ندارد و هیچ‌کس چنین ادعایی را نمی‌تواند داشته باشد. تمام خانواده شهرداری از مدیریت ارشد منطقه، معاونان، شهرداران نواحی و دیگر همکاران با حضور در مساجد منطقه درخواست‌های شهروندان را همراه با حضور شورایاران ثبت می‌کنند و به‌صورت ماهانه و هر ۲ هفته موضوعات را پیگیری می‌کنند و کارهایی که باید در محله‌ها پیگیری شود، به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود. تمام عوامل شهرداری منطقه ۱۵ با شورایاران همراه هستند.
در اجرای پروژه‌های شهری در منطقه شورایاران چقدر تأثیرگذار هستند؟
قطعاً در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های مختلف در منطقه حضور شورایارها مؤثر است. بیشتر نیازسنجی‌های صورت گرفته توسط شهرداری با اسنادی که شورایارها به ما ارائه می‌دهند، کاملاً تناسب دارد. بیشتر سرانه‌های خدماتی و ورزشی که در محله‌های بیست‌گانه شهرداری منطقه ۱۵ تأمین می‌شود، مطابق با اعلام نیازی است که توسط شورایارها انجام می‌شود.
برای اینکه همکاری شورایاران بیشتر شود، چه برنامه‌ای دارید؟ یا چه راهکارهایی ارائه می‌دهید؟
افزایش مشارکت شورایاران به انتخاب شورایاران بستگی دارد و این امری است که به مشارکت شهروندان هم برمی‌گردد. هرچه شهروندان در انتخاب شورایاران مشارکت بیشتری داشته باشند و بیشتر نقش‌آفرینی کنند، شورایارانی انتخاب می‌شوند که برای محله اثرگذارتر هستند. شورایاران با توجه به اثرگذاریشان خیلی می‌توانند به محله و منطقه و همچنین مدیریت شهری کمک کنند تا گام‌های اساسی‌تری برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برداشته شود. هر چه حضور مردم در انتخابات شورایاری‌ها پررنگ‌تر باشد، افراد تأثیرگذارتری در این دوره انتخاب می‌شوند.
در اجرای پروژه‌های جدید، شورایاران می‌توانند به شما کمکی کنند؟
در برنامه‌ای که همراه با شورایاران در ابتدای هر سال تدارک دیده می‌شود، بسته پیشنهادی توسعه هرمحله را پیش‌بینی می‌کنیم. هزینه انجام برخی موارد با بودجه‌های جاری شهرداری همخوانی دارد و قابل اجرا است که با قبول تعهد آن را انجام می‌دهیم و برخی موارد هم باید با گرفتن اعتبار از شورای اسلامی شهر تهران انجام شود. با توجه به وسعت زیاد منطقه ۱۵، شاهد وجود معضلات خاص در حوزه مسائل اجتماعی در برخی محله‌ها و وجود بافت فرسوده در ۸ محله و همچنین فضای بی‌دفاع شهری هستیم. بنابراین باید نگاه ویژه‌تری به این منطقه داشت و شورایارها می‌توانند با بررسی درخواست‌های شهروندان به‌صورت تخصصی با شهرداری همکاری داشته باشند تا هم خودشان و هم شهرداری کارنامه‌کاری موفق‌تری را داشته باشد.
در حال حاضر برنامه‌های مدیریت شهری منطقه چقدر با نیازهای شهروندان هماهنگ است؟
در طول دوران مدیریت شهری منطقه ۱۵ اتفاقات خوبی برای شهروندان منطقه ۱۵ افتاده و در مقایسه با سال‌هایی که مشکلات اقتصادی حاکم نبود، می‌توان گفت درحال حاضر منطقه ۱۵ از وضع مناسبی برخوردار است. در سال گذشته ۴۷ پروژه و طرح عمرانی در جغرافیای منطقه ۱۵ افتتاح شد و در تیرماه امسال هم برای سومین بار با حضور شهردار تهران، ۱۵ پروژه افتتاح و بهره‌برداری شده است. این پروژه‌ها بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته درمحله‌ها تدارک دیده شده و مواردی بوده که شهروندان توسط شورایاران پیگیری کرده‌اند و اساس کار ما مطابق با نیازها و درخواست‌های شهروندان است.

کد خبر 448278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha