همشهری آنلاین: شهر هنگ‌کنگ با وجود داشتن بیشترین تعداد آسمانخراش در جهان، سومین شهر دنیا از نظر تعداد ساختمان‌های بلند پس از سئول در کره‌جنوبی و مسکو در روسیه است.

آسمانخراش هاي هنگ كنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، سئول با ۱۶۳۵۹ ساختمان بلند یا برج با دست‌کم ۳۵ متر بلندی یا ۱۲ طبقه عمودی‌ترین شهر دنیاست. مسکو ۱۲۳۱۷ برج یا ساختمان بلندمرتبه دارد و هنگ‌کنگ با ۷۹۱۳ برج پس از این دو پایتخت آسیایی و اروپایی در رتبه سوم عمودی‌ترین‌ها قرار گرفته است.

از سوی دیگر و بر اساس آمار شورای ساختمان‌های بلند و زیستگاه شهری، هنگ‌کنگ ۳۵۵ ساختمان با بیش از ۱۵۰ متر بلندی دارد که می‌توان آنها را آسمانخراش دانست. با این حال، عنوان عمودی‌ترین شهر دنیا به این منطقه شلوغ در آسیا نمی‌رسد. ضمن اینکه هنگ‌کنگ از نظر در اختیار داشتن تعداد آسمانخراش‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه در رده‌بندی جهانی در میان ۱۰ شهر برتر هم قرار نمی‌گیرد.

بلندترین آسمانخراش دنیا برج خلیفه است در دبی با ۸۲۸ متر و البته تا سال آینده این عنوان را به برج خور در همین شهر با ۱۳۰۰ متر واگذار می‌کند. در دبی ۵۰ آسمانخراش دیگر در دست ساختمان است؛ بیش از هر شهر دیگر در دنیا. شهر شنژن در جنوب چین با تکمیل ساختمان ۱۴ آسمانخراش در مقابل ۱۰ آسمانخراش دبی در دنیا بی‌رقیب است. شنژن برای سومین سال پیاپی بیشترین تعداد ساختمان با بیش از ۲۰۰ متر بلندی را ساخت که ۱۰ درصد آمار در سراسر جهان است.

هر چند با فناوری امروز بشر فقط می‌تواند ساختمانی با بلندی دو هزار متر بسازد اما معماران و طراحان شهری در حال طراحی و اجرای طرح‌هایی هستند که زندگی عمودی را برای انسان میسر کند. به این ترتیب که ساکنان برج‌ها و آسمانخراش‌ها برای برآوردن جزئی‌ترین نیازهای خود نخواهند از برج و محل زندگی‌شان بیرون بروند. در واقع، این برج‌ها تمام اجزای زندگی شهری را در خود دارند.

گرچه جنگ میان کسب عنوان عمودی‌ترین شهر دنیا همچنان ادامه خواهد داشت و ساختن شهرهای عمودی به این زودی‌ها از رونق نمی‌افتد اما یک نکته در این میان بدیهی است؛ افزایش جمعیت و کاهش زمین‌های قابل استفاده برای بشر چاره‌ای جز استفاده از فضای عمودی باقی نگذاشته است.

کد خبر 448223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha