رویکردهای جدید مدیریت شهری تهران، این روزها با تمرکز بر شعار «تهران، شهری برای همه» در محله‌های قدیمی و جدید پایتخت پیگیری می‌شود.

خیابان

تحقق این شعار با توجه به اقتصاد فرهنگ در سایه بازآفرینی ارزش‌های موجود، افزایش کیفیت زندگی در شهر و فراهم کردن بستر توسعه قلمرو عمومی، نگاه ویژه‌ای به آغاز توسعه شهر از کوچه‌پسکوچه‌های آن دارد. منطقه ۱۱ از جمله مناطقی است که اولین گام را بسیار محکم در راستای تحقق این رویکردها برداشته است.

پهنه فرهنگی رودکی
با توجه به ارزش‌های هویتی و مکان‌های آموزشی شاخص، مستطیلی حدفاصل تئاتر شهر، خیابان انقلاب، خیابان حافظ و خیابان نوفل‌لوشاتو به عنوان پهنه فرهنگی رودکی تعریف شد که به درنگ‌گاهی برای فعالیت‌های فرهنگی متنوع در گذرهای پیاده باشد.
اجرای نمایش‌های خیابانی در محوطه تئاتر شهر و اجرای موسیقی‌های خیابانی با همکاری هنرمندان در «گذر شهریار» از چندی پیش آغاز شده است.

اجرای پروژه پلازای راه‌آهن
یکی از اتفاقات خوب در منطقه ۱۱ تغییر کارکرد میدان تاریخی راه‌آهن به‌عنوان دروازه ورودی پایتخت از پایانه حمل‌ونقل به «پلازا»ی شهری با هدف میزبانی از مسافران و برپایی آیین‌های مختلف‌ است. اجرای طرح ساماندهی میدان راه‌آهن با آزادسازی حدود ۲ هزارمترمربع سبب شد تا با توجه به شرایط کیفی قابل ملاحظه میدان و سیاست‌های کلان شورای شهر و شهرداری پایتخت، این میدان به‌عنوان یکی از پلازاهای شهر تهران قابل استفاده شهروندان شود.

پاکسازی چهارراه ولی‌عصر(عج)
جمع‌آوری دستفروشان از چهارراه ولی‌عصر(عج) مطالبه چند ساله‌ای که ضمن ساماندهی و نظم‌بخشی پیاده‌راه‌ها آرامش عمومی را برای شهروندان به ارمغان آورد.

ایجاد مسیر گردشگری در حصار ناصری
شهرداری با آماده‌سازی ۴ کیلومتر از مسیر گردشگری حصار ناصری در منطقه، زمینه بهره‌مندی شهروندان را از اماکن دیدنی و تاریخی تهران قدیم فراهم کرده است. حدود یک سال است که برای گردشگران در ایام تعطیل امکان بازدید از این اماکن و با استفاده از دوچرخه فراهم شده است.

مرمت و بازسازی اماکن تاریخی
بهسازی هتل و «بوتیک حنا»: هتل حنا یکی از بناهای تاریخی دوران پهلوی واقع در کوچه «لولاگر» بود که با مشارکت شهرداری منطقه ۱۱ بهسازی و به یک مرکز اقتصادی فرهنگی تبدیل شد. این مکان گردشگری امروز به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شده و برای ۶۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.  
بهسازی کافه «بامداد»: کافه بامداد با ۱۰۰ سال قدمت یکی دیگر از بافت‌های تاریخی ارزشمند منطقه ۱۱ است که مرمت و زیباسازی شد.

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در منطقه
ساکنان منطقه ۱۱ در هر ۳۵۰‌متر به یکی از ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی دسترسی دارند و پوشش صددرصدی ۳۵۰ متری ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی در منطقه جابه‌جایی مردم را تسهیل کرده است.

زیباسازی میدان‌ها
پیرایش شهری میدان‌های تاریخی و قدیمی منطقه ۱۱ از جمله وحدت اسلامی، میدان رازی و میدان قزوین با هدف ساماندهی سیمای بصری منطقه و افزایش حس تعلق‌خاطر به محله پروژه‌ای است که سال‌ها پیش در میدان حسن‌آباد اجرا شد و هم اکنون در میدان‌های دیگر در حال اجراست.
رنگ‌آمیزی کوچه‌های محله فروزش
در سال‌های اخیر، گلایه‌های متعددی از انباشت زباله‌های خانگی و آلودگی زیست‌محیطی ناشی از آن به سرای محله برای پیگیری از سوی شهرداری ناحیه مطرح می‌شد. برای حل این مشکل در سرای محله تصمیم گرفته شد با تشکیل گروهی متشکل از نمایندگان هر کوچه به چاره‌اندیشی و حل این مشکلات بپردازند. با تشکیل گروه «همیاران سبز محله»، به جای زباله‌های رها شده در ورودی خیلی از کوچه‌ها، گلدان‌های سیمانی بزرگ قرار داده شد و اهالی محله به رنگ‌آمیزی دیوارها پرداختند تا محله جای بهتری برای زندگی شود.
تبدیل بوستان خواجه‌دهی به مرکز پرورش گل: بوستان «خواجه دهی» که ۱۱ سال پیش در محله راه‌آهن تأسیس شد، متأسفانه به سبب قرار گرفتن در انتهای کوچه خواجه‌دهی، پس از راه‌اندازی به پاتوق افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر تبدیل شد اما با پیگیری‌های صورت گرفته در محله راه‌آهن و نگاه ویژه شهرداری، این بوستان امروز به مرکز پرورش گل و گیاه تبدیل شده است.
کمپین زیست‌محیطی در محله راه‌آهن: طرح جاده دوطرفه یکی از طرح‌های موفق محلی است که با مشارکت مردم محله راه‌آهن در حوزه بازیافت زباله‌ها اجرا می‌شود. در این کمپین امروز ۸۰۰ عضو فعالیت دارند که ۲۵۰ نفر از اعضای فعالش را کودکان این محله تشکیل می‌دهند. در یک سال گذشته بالغ بر ۳۱ تن زباله تفکیک شده در محله جمع‌آوری شده که درآمد حاصل از آن صرف حل مشکلات محله شده است.

کد خبر 448185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha