مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

استان یزد با داشتن ۳/۱ درصد جمعیت کشور، ۴/۴ درصد صنعت کشور را به خود اختصاص داده است که نشان از توسعه صنعتی دارد. همچنین تولید بیش از ۸۰۰ نوع کالای متنوع و بیش از ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور توسط یزدی‌ها نشان‌دهنده جایگاه والای صنعت و معدن در اقتصاد و اشتغال استان یزد است.

۸ برنامه مدون برای حمایت از تولید

به گزارش همشهری، این استان از نظر توسعه صنعتی رتبه چهارم کشوری را کسب کرده و در بخش معدن از نظر ذخایر، رتبه دوم و از لحاظ تنوع معدنی رتبه برتر را به خود اختصاص داده است. بیش از ۱۱۰ هزار نفر در بخش صنعت و بیش از ۱۴ هزار نفر در بخش معدن استان مشغول به کار هستند از این رو حمایت از بخش صنعت و معدن استان و رفع موانع تولید از اهمیت بسزایی برخوردار است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد می‌گوید: این سازمان در استان یزد برای رونق تولید و حفظ اشتغال موجود در حال اجرای ۸ برنامه مدون است. این برنامه‌ها شامل بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت استان، ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، حمایت از تولید داخل، توسعه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، ساماندهی لجستیک تجاری و اصلاح نظام توزیع است.

«محمدرضا علمدار یزدی» از دیگر این برنامه‌ها به توسعه صادرات غیرنفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳۰ زیرساخت برای تحقق این برنامه مدون، برنامه‌ریزی شده و در دستور کار سازمان صمت استان یزد قرار دارد. وی می‌افزاید: در این راستا با مساعدت اعضای کارگروه رفع موانع تولید به ریاست استاندار یزد، بسیاری از موانع و مشکلات واحدهای صنعتی و معدنی استان رفع شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد تاکید می‌کند: واقعیت این است که امروزه با توجه به پیچیده شدن شرایط بین‌المللی، ‌ نیاز بیشتری به همگرایی و تصمیمات استراتژیک داریم که بخش خصوصی بتواند نقش فعالانه‌تری در جهت رونق و اشتغال ایفا کند، از این رو حمایت از بخش خصوصی در دستور کار استان قرار دارد. علمدار یزدی اظهار می‌کند: از آنجایی که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعتی در استان ما بسیار بالا است، تعامل بیشتر دولتمردان و مسئولان با تشکل‌های بخش خصوصی، بسیار مهم است. این تعامل می‌تواند به توسعه همه‌جانبه منجر شود و در تولید ملی و همچنین بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکل صنعت و تولید، بسیار موثرباشد.

عملدار یزدی ادامه می‌دهد: در این میان نباید از ظرفیت‌های بالای منابع انسانی در استان که می‌تواند به ارتقای بهره‌وری و توانمندسازی بخش صنعت و تولید کمک ویژه‌ای کند، غافل شد و باید بیش از گذشته به این موضوع توجه داشت. رئیس سازمان صمت استان یزد می‌گوید: در سال رونق تولید ملی از نظرات تشکل‌ها و مشارکت آنها در امر تصمیم‌گیری و رسیدن به اهداف مورد نظر بهره دوچندانی خواهیم برد و این رویکرد در تصمیمات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و سایر کارگروه‌ها به خوبی ملموس است.

  • تلاش برای رفع موانع تولید 

استاندار یزد درباره اقدامات انجام شده برای حمایت از بخش خصوصی در راستای رونق تولید می‌گوید: استانداری تلاش می‌کند از طریق فعال کردن شوراها و کارگروه‌های قانونی که وظیفه اصلی‌شان رفع موانع و شتاب‌بخشی به حرکت تولید است، ایفای نقش کند. «محمدعلی طالبی» می‌افزاید: البته در این مسیر برقراری ارتباط تنگاتنگ با مدیران بخش خصوصی و میدان دادن به تشکل‌ها برای ابراز نظر و پیشنهاد و قائل شدن نقش مشورتی و نظارتی برای آنها می‌تواند به تقویت ارتباط دولت و بخش خصوصی کمک کند که همین موضوع عبور از مشکلات و رونق تولید را در استان تسهیل خواهد کرد.

وی ادامه می‌دهد: ما در استان نقاط قوت زیادی داریم. صنعت در استان یزد ریشه‌دار و از مدیران توانمند برخوردار است. چرخه کاملی از صنعت و معدن را در استان در اختیار داریم و روز به روز هم این چرخه کامل‌تر می‌شود و ارزش افزوده مناسبی بر روی مواد معدنی استان در حال ایجاد است. او تاکید می‌کند: هر چند هنوز تا وضعیت ایده‌آل فاصله داریم اما همین شرایط هم جزو نقاط قوت استان یزد محسوب می‌شود.

استاندار یزد تاکید می‌کند: وجود مدیران توانمند و کارگران سخت‌کوش که به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی ما برمی‌گردد، کمک می‌کند صنعت در استان یزد از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد. ضمن این‌که اعتماد مردم به صنعتگران و وجود سرمایه اجتماعی مناسب در این بخش می‌تواند در تقویت بخش صنعت و معدن موثر باشد. وی ادامه می‌دهد: تقویت نگاه مثبت و اعتماد مسئولان کشوری به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان یزد از نقاط قوت بخش صنعت و معدن است.

  • در چارچوب نبودن برنامه‌های توسعه‌ای 

استاندار یزد اظهار می‌کند: اگر بخواهیم نقطه‌ضعفی برای این بخش بیان کنیم، این است که برخی حرکت‌های توسعه‌ای در بخش صنعت و معدن در چارچوب برنامه و استراتژی بلندمدت توسعه استان نبوده است. وی تاکید می‌کند: اگر ما همه آنچه که انجام شده و همه سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش صنعت و معدن در استان صورت گرفته بر اساس یک مدل توسعه قابل قبول انجام داده بودیم، امروز از یک‌ سو می‌توانستیم از این سرمایه‌ها بیشتر بهره‌برداری کنیم و از سوی دیگر بعضی از مشکلات و موانعی که امروز با آن مواجه هستیم را نداشتیم.

وی می‌افزاید: امروز بسیاری از مشکلات به همین دو حوزه در بخش صنعت و معدن برمی‌گردد. به عنوان مثال در حالی با یک نرخ بیکاری بالای متوسط کشوری روبه‌رو هستیم که میزان اشتغال ایجاد شده توسط واحدهای صنعتی کم نبوده اما این اشتغال به سمت بهره‌مندی بیکاران سایر مناطق کشور رفته و این موضوع تبعات خاصی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی به دنبال داشته است. طالبی می‌افزاید: برای پوشاندن این نقاط ضعف باید به مدل‌هایی از توسعه متوازن و مبتنی بر شرایط، ویژگی‌ها و چشم‌انداز آینده استان روی بیاریم و از این جهت فکر می‌کنم توجه به صنایع پاک با تکنولوژی بالا و مبتنی بر اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند به ما کمک کند تا شرایط بهتری را در آینده تجربه کنیم.

  • توجه به اقتصاد دانش‌بنیان

استاندار یزد بیان می‌کند: باید اقتصاد دانش‌بنیان را مد نظر قرار دهیم چراکه باید به ‌محدودیت‌های ‌زیست‌محیطی، محدودیت استفاده از منابع آب و خاک و از طرفی نیاز بازار کار استان توجه کافی صورت گیرد. وی می‌افزاید: نمی‌توانیم نسبت به این محدودیت‌ها بی‌تفاوت باشیم، از این جهت باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمتی ببریم که این نگرانی‌ها در سطح جامعه از بین برود.  طالبی تاکید می‌کند: توسعه صنعت و معدن در استان می‌تواند به شکلی اتفاق بیفتد که همه شهرستان‌های استان از این ظرفیت برخوردار باشند و در این حوزه نقش ایفا کنند. استاندار یزد می‌گوید: صنعت و معدن می‌تواند توسعه استان را به شکلی پیش ببرد که عدالت محقق شود و از طرفی توزیع مناسب ثروت اتفاق بیفتد و نیم‌نگاهی هم به رفع مشکلات ناشی از نگاه سنتی در بخش صنعت و معدن استان داشته باشد.

  • برتری برای یزد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد نیز عقیده دارد مهم‌ترین بخش اقتصادی که در استان یزد همواره توانسته به عنوان یک برند در سطح ملی و بین‌المللی نقش‌آفرینی کند، حوزه صنعت، معدن و تجارت است. «سید مسعود عظیمی» با بیان این‌که تفکر و استراتژی مردمان یزد همواره حرکت در مسیر کارآفرینی بوده است، می‌افزاید: یزدی‌ها در طی سده‌های گذشته با کمترین سرمایه و آب و در بدترین شرایط اقلیمی ‌با قدرت خلاقیت و نوآوری، کسب‌وکارهای پایدار را بنا کردند.

وی بر ضرورت استفاده از مزیت‌های استان در حوزه صنعت و معدن تاکید می‌کند و می‌گوید: استان یزد به عنوان اولین استان در تنوع معدنی، دومین استان از نظر ذخایر معدنی و پنجمین استان از لحاظ صنعتی نقش مهمی‌در عرصه تولید به‌ویژه تولیدات کاشی و سرامیک، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع فولادی، صنایع و محصولات غذایی، صنایع برق و الکترونیک و صنایع سلولزی در کشور ایفا می‌کند. عظیمی‌ معتقد است اگر محدودیت‌هایی چون محدودیت منابع آبی ما را با مشکل روبه‌رو نمی‌کرد توسعه بی‌بدیل در همه عرصه‌های مختلف تولیدی داشتیم. وی در خصوص آینده صنعتی استان اظهار می‌کند: توسعه صنعتی استان باید در زمینه‌های صنایع دانش‌بنیان،  استارت‌اپ‌ها و دوستدار محیط ‌زیست باشد و باید با بهره‌مندی از بهترین تکنولوژی‌ها و استفاده از نیروهای خلاق، دانشمند و جوانان پرانگیزه برای فتح قله‌های موفقیت حرکت کند.

  • لزوم همراهی دولت با صنعتگران

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد با اشاره به تلاش بخش خصوصی برای رونق تولید اظهار می‌کند: در این شرایط سخت رکود و تحریم و ثبات پایین اقتصادی، انجام فعالیت‌های صنعتی، تولیدی و معدنی نوعی ایثار و جهاد است. ‌ «سید علی‌اکبر کلانتر» می‌افزاید: هزینه‌های کسب و کار و تولید روز به روز بیشتر می‌شود، این در حالی است که با توجه به رکود امکان افزایش قیمت را به همان نسبت نداریم و با مشکلات عدیده‌ای در تامین نقدینگی روبه‌رو هستیم، از این رو همراهی دولت با صنعتگران بسیار ضروری است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر بسیاری از صنایع دارای ماشین‌آلات قدیمی‌ هستند و تولید با این ماشین‌آلات، صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر تهیه و به‌کارگیری ماشین‌آلات به‌روز با ارز آزاد هم توجیه اقتصادی ندارد، بر این اساس این صنایع محکوم به تعطیلی و خارج شدن از چرخه تولید هستند.
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد می‌گوید: واحدهای صنعتی اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارند، با این‌حال و با همه انتقاداتی که به عملکرد دولت در این زمینه وجود دارد، ایران را کشور خود می‌دانیم و معتقدیم به هر شکل ممکن باید از این مسیر سخت عبور کنیم.

  • ضرورت تقویت بخش خصوصی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد با اشاره به این‌که تقویت بخش خصوصی از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در صدر اولویت‌ها قرار گرفت، اظهار می‌کند: در شرایط امروز و با توجه به نگرانی‌ها در حوزه بین الملل، بخش خصوصی می‌تواند نجات‌دهنده باشد و همه فعالیت‌ها با محوریت این بخش انجام شود. «سید مسعود عظیمی» با تاکید بر این‌که راهبرد اصلی دولت حمایت و تقویت بخش خصوصی است، می‌گوید: باید در سفرهای خارجی هیات‌های تجاری را جایگزین هیات‌های دولتی کنیم.

کد خبر 448136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha