علی خدایی-  تبریز – خبرنگار: گردو یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی آذربایجان‌ شرقی و یکی از سودآورترین محصولات است. تولید این محصول در یکی - دو سال گذشته با توجه به آفات گوناگون و کهن‌سال بودن درختان گردوی استان با چالش مواجه شده، به نحوی که در حال حاضر بازدهی باغ‌های گردو به‌شدت پایین آمده و کیفیت گردو تنزل کرده است.

ضرورت اصلاح درختان گردوی استان 

قیمت گردو هم روندی کاهشی دارد. در همین زمینه، سازمان جهاد کشاورزی استان برنامه‌هایی برای بهبود وضعیت تولید گردو در استان دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌ شرقی درباره وضعیت باغ‌های گردو عنوان می‌کند: گردوی تولیدی در استان به دلیل کاهش کیفیت وضعیت خوبی ندارد. آفت‌های متعدد موجب نابودی تدریجی درختان می‌شود که پوسیده شدن تدریجی درختان را به دنبال دارد و محصول هم تا حدود زیادی از نظر کمیت و کیفیت صدمه می‌بیند.

«اکبر فتحی» می‌افزاید: از سوی دیگر، باغ‌های گردوی استان به صورت سنتی و بدون پیوندی کاشته شده‌اند. در حال حاضر، حدود ۹۵ درصد باغ‌های گردوی استان به شیوه سنتی اداره می‌شود که علاوه بر مصرف زیاد آب، راندمان کمی دارند.  وی با اشاره به راهکارهای اصلاح این وضعیت ادامه می‌دهد: کارشناسان این سازمان به صورت مورد به مورد و شهر به شهر، با حضور در باغ‌های گردو روش‌های اصلاح کشت را به باغداران یاد می‌دهند.

در روش جدید نیازی به قطع درختان قدیمی و کاشت مجدد که زمان‌بر و غیراقتصادی است، نیست.  به گفته فتحی در روش جدید، پیوندهای جدید به صورت سرشاخه به درختان اضافه می‌شود که راندمان بهتری دارد.  وی درباره استقبال باغداران از اجرای این طرح‌ها هم عنوان می‌کند: یکی از چالش‌های این پروژه همراه کردن باغداران است که چندان مورد توجه نبوده. امیدواریم آنها با اطلاع از مزایای اصلاح کشت همراهی بهتری داشته باشند، چراکه این پروژه برای صرفه اقتصادی و بهبودی تولید است.

کد خبر 448127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha