مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

رئیس سازمان حمل‌ونقل شهرداری ارومیه: قیمت اتوبوس‌های ۶۶۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده استسال‌هاست موضوع ارتقای سیستم ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی شهری آذربایجان غربی در دستور کار شهرداری قرار دارد، اما تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله تامین نبودن منابع مالی و البته دو برابر شدن قیمت‌ اتوبوس‌ها این کار عملی نشده است.

جیب اتوبوسرانی ارومیه خالی است 

به گزارش همشهری، عمر بالای ناوگان اتوبوسرانی شهری ارومیه باعث نارضایتی شهروندان و بهانه‌ای است تا مردم با وسیله حمل‌ونقل شخصی اقدام به تردد کنند. امری که ترافیک شهری ارومیه را چند برابر کرده است. در کنار عمر بالای ناوگان شهری عدم خدمات‌رسانی‌مناسب هم باعث رنجش بیشتر مسافران می‌شود؛ برای مثال کوتاهی رانندگان برای روشن کردن کولر در این روزهای گرم و در برخی موارد عدم نظافت داخل اتوبوس پس از پایان روزهای کاری باعث افزایش شکایت مسافران است.  

  • گلایه‌های شهروندان

یکی از شهروندان می‌گوید: اتوبوس‌های ارومیه دیگر قدیمی شده‌اند و در ‌شأن مردم این شهر نیستند. این اتوبوس‌ها سال‌ها پیش خریده شده‌اند و با بالا رفتن سنشان دیگر از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. «رضا رمضانی» اظهار می‌کند: هم تعداد این اتوبوس‌ها کم است و هم زمان زیادی باید برای رسیدن به مقصد طی کنیم. در کنار آن، خدمات لازم هم به مسافران داده نمی‌شود. در زمستان بخاری‌ها خاموش هستند و در تابستان نیز کولرها روشن نمی‌شوند. حق مسافرانی که سوار اتوبوس می‌شوند و کرایه پرداخت می‌کنند این است که از حداقل امکانات بهره‌مند باشند. با وجود وعده‌های داده شده، هیچ نظارتی بر عملکرد رانندگان مشاهده نمی‌شود و بهتر است مسئولان حوزه حمل‌ونقل شهری ارومیه توجه بیشتری به کیفیت خدماتی که از سوی اتوبوس‌ها به شهروندان ارائه می‌شود، داشته باشند.  

وی بیان می‌کند: بسیاری از صندلی‌ها شکسته و همه آن‌ها نیز کثیف هستند. صندلی‌های خاکستری به رنگ سیاه درآمده‌اند. این عوامل باعث شده است بسیاری از مردم رغبتی به استفاده از اتوبوس‌های شهری نداشته باشند و تاکسی و خودروهای شخصی را به استفاده از اتوبوس ترجیح دهند. هرچند با گرانی قیمت تاکسی‌ها هم رفت و آمد با ماشین شخصی به صرفه‌تر است.

  • دوبرابر شدن هزینه تولید اتوبوس

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه از فراهم نبود منابع مالی برای خرید اتوبوس‌های جدید در سال جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: ‌ با توجه به اعمال تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت قطعات ماشین‌آلات، شرکت‌های خودروسازی توانایی ساخت اتوبوس‌های جدید به صورت انبوه را ندارند؛ چراکه دیگر قطعات خودرو وارد کشور نمی‌شوند.

«مهدی مژدهی‌فر» ادامه می‌دهد: با توجه به اعمال تحریم‌ها و گران شدن قطعات خودرو، شرکت‌های خودروسازی فقط توانایی تولید تعداد بسیار محدودی از اتوبوس‌ها را دارند که قیمت بالای آن‌ها مانع از خرید این اتوبوس‌ها از سوی رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه می‌شود، به طوری که این سازمان در سال‌های گذشته برای خرید اتوبوس فقط ۶۶۰ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کرد اما اکنون قیمت ‌همان اتوبوس به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.  

  • تعمیر و ارتقای اتوبوس‌های شهری

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با تاکید بر این‌که از ابتدای امسال هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرستان ارومیه نشده است، عنوان می‌کند: در سال ۹۷ تعداد ۱۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرستان ارومیه اضافه شد اما در سال جدید قادر به خرید دستگاه جدیدی نیستیم. به همین دلیل با یکی از شرکت‌های نوسازی خودرو در تعامل هستیم و ۸ دستگاه اتوبوس برای بازسازی و نوسازی به این شرکت فرستاده شده است.  

مژدهی‌فر می‌افزاید: بنا بر توافق‌های انجام‌شده با شرکت نوسازی خودرو، هر ماه ۵ دستگاه از اتوبوس‌های شهر ارومیه برای نوسازی و بازسازی فرستاده خواهد شد و با این اقدام شاهد نونوار شدن اتوبوس‌های شهری ارومیه خواهیم بود.  وی تاکید می‌کند: با یکی دیگر از شرکت‌های نوسازی و بازسازی خودرو در حال تعامل هستیم به طوری که یک دستگاه اتوبوس از اتوبوس‌های این شرکت به طور آزمایشی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شده است و به مدت ۱۵ روز به طور آزمایشی در شهر ارومیه به خدمات‌رسانی خواهد پرداخت تا در صورت رضایت به تعامل با این شرکت نیز ادامه دهیم.  

  • قانون به نفع رانندگان

مژدهی‌فر درباره نارضایتی شهروندان از روشن نکردن کولر از سوی رانندگان اتوبوس اظهار می‌کند: طبق قانون اتوبوس‌ها مکلف و موظف به روشن کردن کولر نیستند و از این بابت تنها کاری که از دست ما برمی‌آید دادن توصیه به رانندگان است که برای رفاه حال مسافران در فصل گرما از سیستم سرمایشی داخل اتوبوس‌ها استفاده کنند.  وی تاکید می‌کند: با توجه به مساله بالا رفتن استهلاک خودرو و افزایش مصرف سوخت در صورت روشن بودن کولر، رانندگان تمایلی به روشن کردن سیستم سرمایشی اتوبوس‌ها ندارند.  رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه ادامه می‌دهد: ۶۰ تا ۷۰ درصد از اتوبوس‌های موجود در شهر متعلق به بخش خصوصی هستند و با توجه به قطع شدن سهمیه گازوئیل در سال‌های اخیر و خدمات‌دهی ۱۴ ساعته اتوبوس‌ها، رانندگان توانایی پرداخت هزینه بالای سوخت و استهلاک اتوبوس را ندارند.  

  • رفع مشکل کارت‌بلیت اتوبوس

رئیس سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه همچنین از تأمین مقادیر کافی کارت‌بلیت‌های الکترونیکی خبر می‌دهد و می‌گوید: ۶۰ هزار کارت‌بلیت الکترونیکی اتوبوس برای توزیع در باجه‌های فروش ارومیه آماده شده است. این تعداد کارت اتوبوس در قالب بسته‌های ۱۰ هزارتایی در باجه‌های فروش بلیت ارومیه توزیع می‌شود.  مژدهی‌فر می‌افزاید: با تدابیر اندیشیده‌شده دیگر مشکلی در تهیه کارت‌بلیت اتوبوس در ارومیه نخواهیم داشت. اغلب ۸۰ درصد مسافرانی که روزانه از اتوبوس برای جابه‌جایی خود استفاده می‌کنند دارای کارت الکترونیکی هستند.  

  • ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارومیه؛ نیازمند نوسازی

مدت‌هاست در کلان‌شهرها به ‌منظور جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا فرهنگ‌سازی‌هایی در ارتباط با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به‌جای اتومبیل‌های شخصی و تک‌سرنشین صورت گرفته است. کلان‌شهر ارومیه هم مثل سایر شهرهای بزرگ با معضل ترافیک و بعضاً آلودگی هوا که به سبب افزایش خودرو صورت می‌گیرد، درگیر است. نوسازی و بازسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از راه‌های جلوگیری از این معضلات در شهر است که این موضوع توجه جدی مسئولان مربوطه را می‌طلبد. نهادینه کردن فرهنگ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهروندان مستلزم نوسازی و به‌روز کردن ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرهاست؛ البته در صورتی ‌که ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سهولت در اختیار شهروندان باشد و آنان بتوانند با استفاده از آن به‌موقع و با حفظ شأن و شخصیت خود به مقصد درون‌شهری برسند که در این صورت نیازی به استفاده از خودرو شخصی نیز نخواهند داشت. اما ارومیه‌ای‌ها روزهای زیادی است که با اتوبوس‌های فرسوده سروکار دارند.

بی‌شک نوسازی تاکسی‌های فرسوده علاوه بر این‌که می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های هوا داشته باشد، سبب ارتقای سطح رفاه شهروندان و همچنین سبب افزایش رضایت تاکسیرانان و صرفه‌جویی در مصرف سوخت شود. به گفته مسئولان در سال ۹۷ فقط ۳۴ درصد از تاکسی‌های فرسوده شهر ارومیه نوسازی یا اسقاطی شدند و هنوز ۶۶ درصد آن‌ها فرسوده مانده‌اند. در سال جاری هم اتوبوس جدیدی به این ناوگان افزوده نخواهد شد، بلکه فقط اقداماتی برای نوسازی این وسایل حمل‌ونقل در دستور کار است.

کد خبر 448121

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha