چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: لرستان چشمه‌ها، رودها و سدهای بسیاری دارد و شهروندان و گردشگران در فصل‌های گرم سال از ظرفیت‌ها آنها استفاده و در این آب‌ها آبتنی و شنا می‌کنند، اما برخی به دلیل ناآشنایی با فنون شنا یا شنا در نقاط ممنوع جان خود را از دست می‌دهند.

مرگ در اعماق آب‌

متاسفانه آمار غرق‌شدگی در استان طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است و مسئولان باید در اندیشه راهکارهایی برای کاهش این آمار باشند.

  • افزایش آمار غرق‌شدگی

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ نفر در آب‌های استان غرق شده‌اند که از این تعداد ۳ نفر زن و بقیه مرد بوده‌اند. «حمیدرضا نظیفی» می‌افزاید: طی ماه فروردین امسال یک زن و ۱۱ مرد، اردیبهشت‌ماه ۳ مرد و خردادماه ۲ زن و ۷ مرد در آب‌های استان غرق شدند و جان خود را از دست دادند. وی می‌گوید: آمار غرق‌شدگی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ برابر شده است. در سال ۹۷ در همین بازه زمانی ۱۱ مرد و زن به دلیل غرق‌ شدن جان خود را از دست دادند. این مسئول ادامه می‌دهد: سال گذشته در فروردین ماه ۳ زن، اردیبهشت ماه یک زن و ۴ مرد و در خردادماه یک زن و ۲ مرد جان باختند.

  • مرگ در رودها

نظیفی می‌گوید: البته طی فروردین امسال بر اثر وقوع سیل نیز تعدادی از هم‌استانی‌ها غرق شدند و جان خود را از دست دادند و این باعث شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یابد. وی می‌افزاید: بیشترین غرق‌شدگی در رودخانه‌های استان اتفاق می‌افتد چون سرعت جریان آب در آنها بالا و برای فرد شناگر غیرقابل پیش‌بینی است.  

مدیرکل پزشکی قانونی استان بیان می‌کند: برخی افراد حتی با وجود احاطه داشتن به فنون شنا نمی‌توانند خود را در این آب‌ها کنترل کنند و غرق می‌شوند. پس لازم است افراد، علاوه بر یادگیری فنون و مهارت شنا، در هر منطقه یا محلی شنا نکنند و در مناطقی آبتنی کنند که بر خود و آب کنترل داشته باشند. نظیفی ادامه می‌دهد: متاسفانه خیلی از افراد توانایی خود را در شنا بیش از حد در نظر می‌گیرند به طوری که یک‌سوم قربانیان غرق‌شدگی به طور کامل با فن شنا آشنا هستند.

  • شنا در آب‌های غیرمجاز

معاون امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر لرستان نیز به همشهری می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون امدادرسانی به ۲۷ حادثه‌دیده از سوی این جمعیت انجام شده است که متاسفانه از این تعداد ۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. «عزیزعلی امرایی» می‌افزاید: جوانان اغلب قربانی شنا کردن در آب‌های غیرمجاز عنوان می‌شوند، معمولا به این دلیل که بدون داشتن مهارت لازم اقدام به آبتنی کرده‌اند. وی با بیان این‌که آمار ارائه شده قطعا کامل نیست و تلفات غرق‌شدگی بیش از این تعداد است، اظهار می‌کند: بسیاری از خانواده‌ها با مشاهده فرد غرق شده خودسرانه اقدام به نجات وی می‌کنند که این موضوع خود مشکلات بیشتری از جمله افزایش تلفات را به همراه دارد.

  • افزایش آمار تلفات 

امرایی از شهروندان درخواست می کند که در صورت مشاهده فرد غریق در آب‌های آزاد و آب‌های دارای عمق زیاد، بلافاصله با جمعیت هلال ‌احمر یا اورژانس تماس گرفته و از ورود به آب خودداری شود چراکه آشنایی اولیه با فنون شنا برای نجات کافی نیست. وی بیان می‌کند: ۳۹ تیم عملیاتی در قالب ۱۵۶ نجاتگر در استان فعالند. جمعیت هلال ‌احمر با استفاده از ۱۶ آمبولانس و ۱۵۶ نجاتگر تمام نیروها و تجهیزات خود را برای امدادرسانی به حوادث غرق‌شدگی به کار گرفته است. معاون امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر لرستان ضمن تاکید بر ارائه آموزش‌ برای پیشگیری از افزایش تلفات غرق‌شدگی در استان، به وجود اطلاع‌رسانی‌های قبلی و نصب علائم هشداردهنده اشاره می‌کند و می‌گوید: با تمام تلاش‌ها متاسفانه سالانه شاهد رشد آمار غرق‌شدگی شهروندان بومی و همچنین گردشگران در آب‌های استان هستیم.

  • عمده دلیل غرق‌شدگی

همچنین، یک کارشناس بحران در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: ناآشنایی با محیط شنا، مهارت نداشتن افراد در شنا و شوخی‌هایی که افراد داخل آب انجام می‌دهند، عمده دلایل غرق‌شدگی هستند. «هانیه ابراهیمی» ادامه می‌دهد: پیدا کردن جسد فرد غرق‌شده در رودخانه‌ها زمان‌بر است. حتی به دلیل شدت جریان آب ممکن است جسد افراد غرق‌شده هیچ‌وقت پیدا نشود. بهتر است افراد از ابتدا اقدام به شنا در هر آبی نکنند. وی می‌گوید: در فصل گرما افراد می‌توانند به جای شنا در رودخانه که خطر غرق شدن را در پی دارد، از مکان‌های دیگری مانند استخر استفاده کنند و از ایجاد خطر برای خود و دیگران جلوگیری کنند.

کد خبر 448105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha