طرح‌های عمرانی متعددی در شهرداری منطقه ۱۳ وجود دارد که مهم‌ترین آنها ساخت سوله بحران در محله صفا و ساختمان ستادی شهرداری منطقه است.

سرخه حصار

«محمدرضا سعیدی» شورایار محله صفا درباره سوله بحران منطقه می‌گوید: «این سوله بحران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در منطقه اجرایی شده است. همچنین ساختمان ستادی منطقه نیز می‌تواند کمک شایانی به کاهش سفرهای درون منطقه‌ای و درون‌شهری باشد.» در منطقه ۱۳ پروژه‌های متعددی در مرحله طراحی است که شورایاری‌ها عامل اصلی اجرای طرح آن بوده‌اند. گزارش ما را درباره پروژه‌ها و برنامه‌های آتی شهرداری بخوانید.

دفتر «رضا جوان» معاون فنی و عمران شهردار منطقه کنار دفتر شهردار منطقه۱۳ در طبقه چهارم ساختمان مرکزی شهرداری منطقه است. درباره برنامه‌های شهرداری و ارتباطش با شورایاران پرسش‌هایی را با او مطرح می‌کنیم. می‌گوید: «ی سال‌های گذشته برخی از پروژه‌هایی که مسکوت مانده بود با حضور شهردار منطقه ۱۳ و همکاری شورایاران انجام شده است. طرح‌های «بهمن» و «نگارخانه شرق» جزو پروژه‌هایی به شمار می‌روند که افتتاح شده‌اند. پروژه بهمن مجموعه فرهنگی‌ـ آموزشی است. دیگر پروژه‌ای که انجام شد پروژه «مقبره الشهدا» است که خوشبختانه به نتیجه رسید. این پروژه در میدان مقتدی و بزرگراه شهید دوران پس از ۳، ۴ سال وقفه به نتیجه رسید. بوستان «نشاط کودک» هم در محل کارخانه جوراب‌بافی قدیم به تازگی افتتاح شده و مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفته است. بهسازی بوستان معلم را هم داشته‌ایم که به شکل کامل انجام شده است.  

  • تعامل برای بازگشایی ۲ موزه

جوان ادامه می‌دهد: «در تعامل آقای رحمان‌زاده، شهردار منطقه ۱۳ با اداره‌ها و پادگان‌ها و نهادهای مختلف موجود در منطقه، بحث بازگشایی موزه نیروی هوایی و موزه تاریخ در مجموعه شرکت برق در میدان شهدا مورد نظر ماست. ساخت سوله بحران در محله صفا که بافت فرسوده دارد و سال‌هاست ستاد بحران تأکید کرده که چنین سوله‌ای ساخته شود را در دستور کار داریم. با اقدام سازنده شهردار منطقه و همکاری معاونت فنی و عمران شهرداری، این پروژه کلید خورده و در حال حاضر این سوله در مرحله طراحی نقشه است و امیدواریم پس از طراحی کامل، پیمانکارانش طی فرایند مناقصه، مشخص و نهایتاً اجرایی و عملیاتی شود. ساخت سوله انبار و بازیافت زباله خشک منطقه نیز یکی دیگر از کارهایی است که در دستور کار داریم. این برنامه نیز در مجموعه دو کوهه انجام خواهد شد. همچنین باید این نوید را به شهروندان بدهم که بزرگراهی به نام شهید شوشتری در منطقه ساخته خواهد شد. این پروژه از یکسال پیش متوقف بود اما شهرداری منطقه نهایت همکاری را می‌کند تا این بزرگراه ساخته شود. همچنین اکنون آسفالت بزرگراه شهید یاسینی در حال بهسازی است و ساخت ساختمان ستادی منطقه ۱۳ نیز جزو طرح‌های فرامنطقه‌ای است که مدیریت منطقه آن را پیگیری می‌کند.»

منطقه‌ای به شمار می‌رود. منطقه ۱۳ تنها منطقه‌ای در تهران است که هنوز ساختمان ستادی متمرکزی ندارد. در سال‌های گذشته نقشه‌ها و طرح‌های مختلفی برای رفع این مشکل اندیشیده شده اما اکنون با کمک شهردار منطقه و همکاری ما، به نتیجه رسیده است. این پروژه در مرحله طراحی قرار دارد. سوله بحران محله صفا نیز یکی از مهم‌ترین سوله‌های بحرانی است که در منطقه وجود دارد. املاکی هم که لازم بوده، تملک شده است. این سوله بحران حدود هزار و ۱۰۰‌مترمربع زیر بنا دارد. اگر از مرحله طراحی بگذریم و به مرحله مناقصه و واگذاری به پیمانکار برسیم، حدوداً ۱۸ ماه زمان می‌برد تا ساخته شود. این سوله فعلاً در مرحله طراحی است.»

  • طراحی ساختمان ستادی

جوان می‌افزاید: «ساختمان ستادی محل نیز در مرحله طراحی در سازمان مشاوره است. با بهره‌برداری از این ساختمان، ساختمان‌های معاونت‌های دیگر که اکنون در منطقه پراکنده‌اند، تجمیع می‌شوند و هنگامی که شهروندان‌کاری داشته باشند و بخواهند به اداره‌های مختلف مراجعه کنند، با مراجعه به ساختمان ستادی می‌توانند امور خود را به سادگی و سهولت پیگیری کنند. مدیریت کارکنان منطقه نیز راحت‌تر و با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. ساختن ساختمان ستادی مرکزی برای شهروندان بسیار مفید خواهد بود. اغلب ساختمان‌های شهرداری مانند معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و غیره در حال حاضر با ساختمان مرکزی بعد مسافت دارند که باعث اتلاف وقت مراجعان و شهروندان عزیز می‌شود. ساختن این ساختمان در کاهش سفرهای درون‌شهری و درون منطقه‌ای سهم بسزایی خواهد داشت.

  • تعامل سازنده با شورایاران

سرپرست معاونت فنی و عمران منطقه اضافه می‌کند: «سیاست اصلی شهرداری منطقه ۱۳ تا امروز مشارکت صددرصدی شورایاران بوده است. جلسات هفتگی که شهردار منطقه ۱۳ در آنها حضور دارد در روزهای چهارشنبه، به‌طور اختصاصی هر هفته در یک محله و ناحیه با حضور شورایاران آن محله انجام می‌شود. در این جلسه‌ها همه مشکلات و مسائلی که آن شورایاران در بحث فنی و عمرانی مطرح می‌کنند، برای رسیدگی ضمیمه پرونده‌کاری ما می‌شود. همه بازدیدها را نیز با پای پیاده انجام می‌دهیم و همراه و به اصطلاح همپای مردمیم. همه مسائل و مشکلات مانند مشکلات آسفالت، خدمات شهری و حتی ترافیک و شهرسازی مطرح شده و نقطه نظرات شورایاران، مبنا قرار می‌گیرد. در مجموع از آنها به‌عنوان یک نیروی نظارتی منطقه نهایت بهره ‌را می‌بریم. معمولاً برای اغلب طرح‌های عمرانی مانند سوله بحران و ساختمان‌های ورزشی با کاربری‌های مختلف حتماً نیازسنجی‌ها از طریق شورایاری انجام می‌شود و بر اساس نظر آنها طرح اولیه‌اش شکل می‌گیرد.

  • سوله بحران را ما مطرح کردیم

با شورایاری محله صفا در خیابان شهرستانی ملاقات کردیم. او می‌گوید: «برای نخستین بار موضوع سوله بحران در منطقه را ما مطرح کردیم و شهرداری پیگیر آن شد.  همچنین مردم درخواست‌های متعددی داشته‌اند مبنی بر اینکه یک ساختمان ستادی مجزا تشکیل شود تا کارهای اداری شهروندان با سهولت بیشتری انجام شود. علاوه بر اینها ما پروژه‌های متعددی را مطرح کرده‌ایم که حدود ۹۰‌درصدشان در شهرداری پیگیری می‌شود.

  • تأمین امنیت بوستان سرخه حصار

شورایار محله سرخه‌حصار هم درباره فعالیت‌های این نهاد مردمی در محله می‌گوید: «چند سالی است که امنیت در منطقه سرخه‌حصار حکم‌فرماست و ما توانسته‌ایم به نحو احسن از این پارک بهره‌ببریم و مردم هم از این وضع رضایت کامل دارند. رسیدگی به بوستان جنگلی سرخه‌حصار از پیشنهادها و اولویت‌های شورایاری منطقه بود.» «محمود معنوی» می‌گوید: «در یک کلام باید بگویم که شهرداری نهایت همکاری را با ما داشته است.» «رضا جوان» نیز می‌گوید: «یکی از پروژه‌های امسال با توجه به وضع اقتصادی موجود که گریبانگیر شهرداری تهران نیز شده است، نگهداشت راه و باند و نهر و جدول و... است.

تراش معابر اصلی منطقه از جمله خیابان پیروزی را داریم. همچنین خیابان‌های پرواز و مسیل جاجرود. تکمیل و بهسازی آب‌های سطحی منطقه را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. به‌ویژه نقاطی که با مشکلاتی همراه بوده در طرح نگهداشت شهری به هیچ‌وجه فراموش نشده‌اند. همچنین تکمیل مسجد حضرت علی اکبر(ع) از پروژه‌های اصلی ماست. تکمیل ساختمان‌های اداری و سرای محله‌ها را نیز در دستور کار داریم. علاوه بر اینها در بحث تکمیل و بهسازی مجموعه‌های ورزشی و بوستان جنگلی سرخه‌حصار و بازسازی آبخوری و سرویس‌های بهداشتی این بوستان اقدام کرده‌ایم. و ساخت چند باب سرویس بهداشتی و آبخوری در بوستان جنگلی سرخه‌حصار را در دستور کار داریم.»

کد خبر 448104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha