چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

مرجان فرهمند - مشهد-خبرنگار: برخلاف اندوهی که با شنیدن نامش از دل می‌گذرد، ساکنانش شادمانی را از یاد نبرده‌اند و از هر راهی برای روحیه دادن به یکدیگر استفاده می‌کنند.

مرکز توان‌بخشی جانبازان

ساکنان آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) مشهد از انتخابشان پشیمان نیستند و بر اصولی ایستاده‌اند که زمانی برایش جان خود را به خطر انداختند. این آسایشگاه در پارک ملت مشهد، میزبان جانبازان بالای ۷۰ درصد و قطع نخاعی است. چند روز قبل ساختمان توانبخشی جانبازان قطع نخاعی امام خمینی(ره) در پارک ملت مشهد افتتاح شد. طراحی این ساختمان با توجه به شرایط و وضعیت جانبازان انجام شده است. تامین تجهیزات پزشکی این مجموعه بر عهده بنیاد شهید است که تاکنون به تعهدات خود برای به‌روزرسانی آن عمل نکرده‌اند. شهردار مشهد و چند نفر از مسئولان مدیریت شهری مشهد از این آسایشگاه بازدید کردند.

  • مدیون جانبازان و آزادگان هستیم

آیا ما دین خودمان را به جانبازان، ایثارگران، شهیدان، آزادگان و خانواده این افراد ادا کرده‌ایم؟ شهردار مشهد با این سوال ادامه می‌دهد: در پاسخ باید گفت نتوانسته‌ایم دینمان را ادا کنیم. ما نتوانسته‌ایم متناسب با رنج و دردی که آنها طی سال‌ها کشیده‌اند، کاری کنیم. «محمدرضا کلائی» اظهار می‌کند: امروز وظیفه ماست تا تمام توانمان را به ‌کار بگیریم و این دین را ادا کنیم. وی با بیان این‌که احداث این آسایشگاه و چندین برابر این اقدامات نمی‌تواند گوشه‌ای از ایثارگری جانبازان را جبران کند، ادامه می‌دهد: همه ما مدیون شهدا، جانبازان و آزادگان هستیم. شهردار مشهد در جمع جانبازان اظهار می‌کند: اپلیکیشنی قرار است راه‌اندازی شود تا افراد از طریق آن هر قسمتی از شهر که برای تردد معلولان، جانبازان، کم‌توانان و... مشکل وجود دارد، گزارش دهند.  

  • تاخیر در تکمیل طرح 

طرح توسعه آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) ۵ سال قبل قرار بود افتتاح شود ولی مقدمات آن فراهم نبود. با تشکیل شورای پنجم شهر و تصویب بودجه ۶۵ میلیارد ریالی که سال گذشته برای این مجموعه در نظرگرفته شد، سرانجام به بهره‌برداری رسید.  سرپرست معاونت عمران شهرداری مشهد بیان می‌کند: با توجه به تاخیر در تکمیل این طرح، موضوع از طریق شهرداری و شورای شهر پیگیری و با اختصاص اعتبار مورد نیاز آسایشگاه توسط سازمان عمران و با مشارکت شهرداری منطقه ۱۱ تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.  

«خلیل‌الله کاظمی» می‌گوید: این ساختمان که ۱۲۰۰ مترمربع مساحت دارد، دارای ۲ طبقه است و با توجه به نیازهای جانبازان قطع نخاعی به امکاناتی از قبیل استخردرمانی، استحمام، اتاق استراحت، فیزیوتراپی و داروخانه و... طراحی شده است. وی بیان می‌کند: طبق توافق قرار بود سخت‌افزار و ساختمان توسط شهرداری و تجهیزات توسط بنیاد شهید تامین شود.

  • تجهیزات ناقص هستند

طرح توسعه این آسایشگاه در راستای فراهم کردن نیازهای درمانی و اقامتی جانبازان قطع نخاعی اجرا شده است. مدتی پس از شروع فعالیت‌های شورای پنجم با تخصیص اعتبار ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان این طرح با تلاش‌های شهرداری مشهد تکمیل شد. «محمدحسین ودیعی» رئیس کمیسیون ایثارگران شورای شهر مشهد می‌گوید: در این مجموعه سعی شده است که از بهترین امکانات و وسایل برای جانبازان استفاده شود. بنیاد شهید و وزارت بهداشت وعده داده بودند تا تجهیزات این ساختمان را تامین کنند، اما در حال حاضر تجهیزات ناقص هستند. بر همین اساس مجبور شدیم ساختمان را با تجهیزات قدیمی افتتاح کنیم. وی می‌افزاید: امیدواریم هر چه زودتر تامین تجهیزات توسط بنیاد شهید و وزارت بهداشت انجام شود تا این ساختمان توسعه با بهترین امکانات در اختیار جانبازان قرار بگیرد.

  • گلایه‌های معلولان

یکی از جانبازان ساکن در ساختمان توانبخشی امام خمینی(ره) از رسیدگی نکردن مسئولان گله‌مند است و می‌گوید: نزدیک به ۲۰ میلیون تومان هزینه درمان همسرم است که‌ به‌خاطر من بیمار شده است. هیچ کسی از ما حمایت نمی‌کند. چند قدم آن‌طرف‌تر جانبازی نشسته که به گفته خودش نزدیک به ۳۵ سال ویلچر همراه و همنشین اوست. وی از مدیریت شهری بابت این‌که ساختمان‌ها فاقد امکانات برای معلولان و جانبازان است، گلایه دارد.  

این جانباز اظهار می‌کند: ما نمی‌توانیم به آسانی در سطح شهر تردد کنیم. حتی یک سرویس بهداشتی مناسب هم برای ما در نظر گرفته نشده است. مهندسان ناظر هم در برج‌هایی که می‌سازند شرایط یک معلول را درک نمی‌کنند. مدیران شهری دقایقی را صرف شنیدن درددل و گرفتن عکس یادگاری کردند. حالا باید دید با توجه به صحبت‌های جانبازان، برای سهولت ترددشان در معابر شهری به وعده‌های خود عمل خواهند کرد یا خیر.  

کد خبر 448100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha