سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

بهناز رحیمیان- خراسان رضوی- خبرنگار:  شورای اجتماعی محلات، اقدامی برای مشارکت مردم در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری مرتبط با محلات است.

مدیریت مناطق شهری

اعضای این شورا از میان مردم ساکن و موثر یک محله انتخاب می‌شوند و با توجه به شناخت و اشراف بر مشکلات و مسائل مختلف محله مانند وضعیت فیزیکی و اجتماعی می‌توانند در حل آنها گام‌های موثرتری بردارند. در گام اول انتخابات شورای اجتماعی محلات مشهد، یک محله به عنوان پایلوت از هر یک از مناطق سیزده‌گانه شهرداری مشهد ثبت‌نام کرده است. انتخابات شورای محلات مشهد در محلات پایلوت، تا ۲۸ تیر ادامه دارد.

  • حضور تمام اقشار 

به گفته سرپرست معاونت اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری، شورای اجتماعی محلات از سال ۸۹ شکل گرفته است، اما گام به گام تغییراتی در آن ایجاد شده و ارتقا یافته است. در انتخابات دوره جدید شورای اجتماعی محلات، فضای این شوراها مردمی‌تر از گذشته می‌شود. «رضا دانایی» معتقد است در آیین‌نامه جدید شورای اجتماعی محلات به نظرات مردم رجوع بیشتری می‌شود و سازوکارهایی که مردم بتوانند دخالت مستقیم و ارتباط بهتری با بدنه مدیریت شهری داشته باشند، پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر این‌که شورای اجتماعی محلات ترکیبی از کلیه افراد و مجموعه‌های موثر در بدنه محله مانند زنان، جوانان، کارگران، افراد دارای معلولیت و خانواده ایثارگران و نیز تعدادی به عنوان افراد ساکن محله است و تعداد اعضای آن با توجه به وضعیت محله از ۱۵ تا ۱۷ نفر متغیر است، به این معنی که اگر تعداد افراد از یک قشر خاص بیشتر باشد، نمایندگان بیشتری انتخاب خواهند شد. این مقام مسئول در خصوص تفاوت این دوره از شورای اجتماعی محلات با دوره‌های پیش تصریح می‌کند: در گذشته آیین‌نامه این شورا داخلی بود و از سوی یک کمیسیون تصویب می‌شد و اکنون این آیین‌نامه جامع و از سوی شورای اسلامی شهر تصویب شده است. همچنین انتخاب افراد مردمی‌تر انجام شده و ریاست آن‌که در گذشته به عهده رئیس ناحیه بود، اکنون به انتخاب مردم است.  

سرپرست معاونت اجتماعی مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری با بیان این‌که فعالیت این شورا جنبه مشورتی و تعاملی دارد، می‌افزاید: فعالیت این شورا بسته به محله، مسائل و مشکلات متفاوت هستند. یک نماینده از مدیریت شهری دبیری جلسات را به عهده دارد و مسائل و مشکلات را به مدیریت شهری انتقال می‌دهد. آیین‌نامه جدید شورای اجتماعی محلات اعضا را مکلف کرده است تا مسائل را با تعامل یکدیگر حل کنند تا ضمن ایجاد وحدت نظر بیشتر، مسائل نیز بهتر حل شوند و از موازی‌کاری جلوگیری شود.

به گفته وی، شهرداری تنها مخاطب شورای اجتماعی محلات نیست و با توجه به نوع مشکلات، نمایندگان سایر دستگاه‌ها مانند سازمان بهزیستی، مجموعه انتظامی و کانون سلامت محلات وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، برای بررسی مشکلات به جلسات دعوت می‌شوند. دانایی معتقد است این دوره از انتخابات شورای اجتماعی محلات به دلیل دعوت از تمام اقشار مردم برای مشارکت، به شور و نشاط اجتماعی خوبی تبدیل شده است و امیدواریم هر یک از شهروندان با توجه به توانمندی‌های خود در حل مشکلات و مسائل محله خود مشارکت داشته باشند.  

  • شرایط عمومی و اختصاصی ثبت‌نام

به گفته سرپرست اداره شورای اجتماعی محلات، فراخوان ثبت‌نام در مجمع داوطلبان انجام گرفته است و شرکت تمام افراد محله در آن آزاد است. درواقع افراد دغدغه‌مند به مسائل محلات خود وارد مجمع داوطلبان شده و فرایند انتخابات را برای ورود به شورای اجتماعی محلات طی می‌کنند. «مهدیه یاوری» در رابطه با وظایف شورای اجتماعی محلات تصریح‌ می‌کند: شناسایی مشکلات، برنامه‌ریزی و ارائه ایده برای حل آنها از وظایف شورای اجتماعی محلات است. وی معتقد است به دلیل آن‌که این نهاد در دل سازمان شهرداری است، در واقع این شورا شرایطی را برای مشارکت و سهیم ‌بودن مردم در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های بدنه شهرداری از صفر تا صد فراهم کرده است.  

این مقام مسئول سکونت در محله را یکی از شروط اصلی شرکت در مجمع داوطلبان دانسته و می‌افزاید: شرایط عمومی مانند تابعیت جمهوری اسلامی ایران، تعهد و وفاداری به قانون اساسی کشور و اصل ولایت فقیه، حسن شهرت و وجاهت اخلاقی، آشنایی با فرصت‌ها و ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی محلات و دارا بودن عقبه اجتماعی و مردمی از شرایط شرکت در مجمع داوطلبان است.

سرپرست اداره شورای اجتماعی محلات اظهار می‌کند: تعداد ۱۰ نفر از اعضای شورا انتخابی هستند که در ۵ مجمع داوطلبان تعریف می‌شوند؛ مجمع نماینده ساکنان محله، مجمع نماینده مدارس، مجمع نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد، مجمع نماینده مساجد و یک مجمع نیز نماینده کسبه و فعالان اقتصادی محله. شرط اختصاصی برای اعضای مجمع ساکن محله، سکونت در محدوده محله به طور خاص است و در میان آنان حتما باید یک خانم، یک جوان (۱۸ تا ۲۹ سال)، یک نفر از خانواده کارگران و یک فرد دارای معلولیت حضور داشته باشد.  

به گفته وی، از مدارس سطح محله یک مدیر یا معاون و یا معلم به مجمع مدارس معرفی می‌شود که در فرایند رای‌گیری شرکت کند. نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد باید دارای حداقل مدرک تحصیلی لیسانس باشد و سازمان مربوطه از مراجع ذیصلاح مجوز و نیز فعالیت موثر در محله داشته باشد. از شروط اختصاصی نماینده مسجد، سکونت در محله و دارا بودن حداقل مدرک دیپلم است. همچنین محل کسب و سکونت نماینده کسبه و فعال اقتصادی باید در محله بوده و دارای مدرک دیپلم باشد. سرپرست اداره شورای اجتماعی محلات می‌گوید: مدت هر دوره عضویت در شورای اجتماعی محلات ۲ سال است و اعضا می‌توانند تا ۳ دوره در انتخابات این شورا شرکت کنند.  

وی معتقد است نمونه شورای اجتماعی محلات در واقع انتخابات شورایارها در تهران است که اکنون در حال اجرا و پیگیری است و تجربه‌ای قابل دفاع است. به گفته یاوری، در مرزبندی جدید ۱۷۰ محله در ۱۳ منطقه شهرداری مشهد وجود دارد که در گام نخست انتخابات شورای اجتماعی محلات از ۱۵ تیر ۹۸ با یک محله در مناطق سیزده‌گانه شهرداری به عنوان پایلوت شروع شد و در گام دوم با ۳ محله در هر منطقه به استثنای منطقه ثامن با ۲ محله، در مجموع در ۳۸ محله صورت می‌گیرد.  وی می‌افزاید: در برخی از مناطق مانند ثامن انتخابات شورای اجتماعی محلات در گام دوم پایان می‌پذیرد و در مناطق پرمحله مانند ۲ و ۶، گام سوم انتخابات شورای اجتماعی محلات نیز انجام می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود انتخابات تمام محلات مشهد تا پایان پاییز به طول انجامد.  

به گفته سرپرست اداره شورای اجتماعی محلات در گام اول شورای اجتماعی محلات به محض انتخاب اعضا تشکیل می‌شود و اعضا الزاما باید در یک کارگاه آموزشی شرکت کنند تا واجد کد شناسه و کارت عضویت شوند. وی با بیان این‌که طرح «محله ما» طرح اختصاصی اداره شورای اجتماعی محلات است، می‌افزاید: ۵ درصد از پروژه‌های عمرانی شهر به این طرح اختصاص دارد و در واقع از صفر تا صد این پروژه‌های عمرانی به درخواست مردم شناسایی، طراحی و اجرا می‌شوند. همچنین مداخلات می‌تواند کالبدی و یا در حوزه آسیب‌های اجتماعی باشد. به گفته یاوری، جلسات شورای اجتماعی محلات با قابلیت چرخشی در مکان‌های مختلف مانند مدرسه و مسجد برگزار می‌شود تا میزان مشارکت اعضا را افزایش دهد.

کد خبر 448098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha