رضا نیکنام-خبرنگار:شورایاری‌ها در طول سال‌های گذشته دوران پرفرازونشیبی را سپری کرده‌اند تا به جایگاه واقعی خود دست یابند.

مصطفی حسنی

آنها با حمایت و پشتیبانی مدیریت شهر تهران به‌عنوان بازوان قدرتمند شهرداری بخش عمده‌ای از امور شهری را برعهده دارند که مهم‌ترین آنها آشنایی و معرفی کمبودها، نیازها و مشکلات شهروندان، ارائه راهکار و پیشنهاد برای رفع آنها و نظارت بر اجرای دقیق پروژه‌ها و برنامه‌ها در محله‌هاست. «مصطفی حسنی» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸ در این زمینه می‌گوید: «نباید فراموش کرد که حوزه فعالیت این پارلمان محلی فقط به شهرداری و امور شهری خلاصه نمی‌شود. آنها نمایندگان منتخب مردم برای پیگیری مشکلات محله در ارگان‌ها و نهادهای مختلف هستند. بنابراین فعالیت شورایاری‌ها می‌تواند گستردگی فراوانی داشته باشد، ضمن اینکه در طول ۴ دوره گذشته، جایگاه شورایاری‌ها در همه حوزه‌ها ارتقا یافته و به نظرمی رسد در دوره پنجم با فعالیت این تشکل مردمی شاهد اوج موفقیت آنها درامور شهر و محله باشیم.» اکنون بیش از ۱۵ سال از فعالیت شورایاری‌ها می‌گذرد وتا برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها مدت زیادی باقی نمانده است. از معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه می‌خواهیم که دیدگاهش را درباره آینده منتخبان مردم به‌عنوان «یاران شهر» عنوان کند.  

«اعضای شورایاری در طول سال‌های گذشته برای انجام مسئولیت خود و کسب رضایت شهروندان با سختی‌های بسیاری مواجه بوده‌اند. آنها با حمایت شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری، موانع بسیاری را پشت سر گذاشته و به مرور زمان به جایگاه شایسته خود رسیده‌اند.» 
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه با بیان این مطلب، آینده فعالیت شورایاری‌ها در دوره جدید را روشن و پرفروغ می‌داند و می‌گوید: «مسائل و مشکلات محله بدون دخالت و مشارکت مردم حل نخواهد شد و البته که فعالیت شورایاری‌ها در امور شهری نمونه بارزی از دخالت مردم در اداره شهر است، چراکه اعضای شورایاری از بدنه جامعه هستند و با آگاهی و شناختی که از کمبودها و پتانسیل‌های محله خودشان دارند، می‌توانند در رفع کمبودها و تحقق خواسته شهروندان نقش کارآمدی داشته باشند.» در طول ۴ دوره از فعالیت شورایاری‌ها، شاهد رشد چشمگیری درکاهش کمبودها و مشکلات شهروندان و همکاری آنها به‌عنوان نمایندگان منتخب مردم با مسئولان ارگان‌ها و نهادهای مختلف بوده‌ایم. «مصطفی حسنی» عقیده دارد در دوره چهارم، جایگاه و منزلت شورایاران بیش از گذشته ارتقا یافته و انتظار می‌رود در دوره پنجم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این نهاد مردمی باشیم. او ادامه می‌دهد: «نگاه  مدیریت شهری به شورایاران، به‌عنوان یاری‌گران امور شهر و محله است. البته هر قدرحمایت مسئولان شهر از این نهاد مردمی بیشتر باشد، این اهداف زودتر تحقق خواهد یافت. در دوره اول و دوم فعالیت شورایاری‌ها، نقاط ضعف و کمبودهایی وجود داشت که در دوره سوم و چهارم کمتر شده بود. یکی از نقاط ضعف‌ها آشنایی نداشتن با شرح وظایف و مسئولیت شورایاران در اداره امور محله بود که به خودی خود می‌توانست پیگیری خواسته‌ها و نیازهای شهروندان را زمانبر کند، اما در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که این وضعیت  بهبودیافته است.»

پیش به سوی‌ آبادانی محله 
یکی دیگر از موضوعاتی که در دوره جدید فعالیت منتخبان مردم وجود دارد، این است که کارکرد شورایاری‌ها حالت رسمی به خود خواهد گرفت. شهروندان با این نهاد مردمی ارتباط و تعامل خوبی برقرار می‌کنند و مسئولان ارگان‌ها و نهادهای مختلف، اعضای شورایاری را به‌عنوان نمایندگان مردم می‌پذیرند. پیش‌بینی می‌شود که «یاران شهر» در دوره جدید بتوانند با مشارکت و همیاری در اداره امور شهر و محله، مشکلات شهروندان را در کمترین زمان ممکن از دامن محله‌ها پاک‌کنند. هر سال که از عمر نهاد شورایاری‌ها می‌گذرد، به همان نسبت مسئولیت و تعهد شورایاری‌ها برای خدمت به شهروندان افزایش پیدا می‌کند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه به پیشرفت کار شورایاران عقیده دارد و می‌گوید: «اگرکارنامه فعالیت شورایاران منطقه را در طول ۴ دوره گذشته مورد تحقیق و بررسی قرار دهیم، متوجه توسعه عملکرد این نهاد مردمی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، فنی و عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری و محیط‌زیست و... می‌شویم. همچنین نشانه‌هایی از بالارفتن کیفیت و کمیت فعالیت شورایاری می‌یابیم که انکارناپذیر است. اگر بخواهیم نمایندگان مردم در تشکل شورایاری، در انجام وظایف محوله بیشتر از دوره‌های قبل موفق باشند، باید نزد مسئولان ارگان‌ها و نهادهای مختلف از حمایت قانونی بیشتری برخوردار باشند.» 

شورایاران همگام با مسئولان

حسنی می‌گوید: «شورایاری‌ها با حضور در جلسات مختلف بی‌واسطه و به‌طور مستقیم درخواست‌ها و مشکلات شهروندان را با مسئولان در میان می‌گذارند. انتظار داریم در دوره جدید از فعالیت یاران شهر، این ارتباط و تعامل سازنده با مسئولان و مدیران ارگان‌ها و نهادهای دیگر شهر نیز بیش از گذشته برقرار باشد و دامنه فعالیت شورایاری‌ها هر روز افزایش پیدا کند.» وی عقیده دارد این تعامل مطلوب و سازنده باید الگویی برای سایر مسئولان شهر باشد، چراکه حیطه اختیارات و وظایف شورایاری‌ها فقط محدود به شهرداری‌ها نیست و سایر ارگان‌ها نیز باید پاسخگوی نیازها و مطالبات مردم باشند.  

  • اگر بخواهیم نمایندگان مردم در انجام وظایف محوله بیشتر از دوره‌های قبل موفق باشند، باید نزد مسئولان مختلف از حمایت قانونی بیشتری برخوردار باشند

کد خبر 448093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha