محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار:  حضور گردشگران خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، اتریش و... در استان کردستان، لزوم فراهم‌سازی برخی خدمات و امکانات اولیه ویژه گردشگران‌ را بیش از پیش نشان داده است.

راننده گردشگران خارجی در سنندج

حضور روزافزون گردشگران به استان کردستان مایه خرسندی است، اما با توجه به ظرفیت‌های بالایی که این استان در حوزه گردشگری دارد، قطعا نباید به این میزان از حضور گردشگران اکتفا کرد و ضروری است که مسئولان استان با سرمایه‌گذاری‌های کلان به این صنعت عظیم بیش از پیش توجه نشان دهند. در راستای توجه بیشتر به صنعت گردشگری، اولین کاری که می‌تواند در این صنعت موثر باشد، راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری با راننده‌هایی آشنا به زبان انگلیسی است. این مهم در کمتر استانی اجرایی و به ضرورت آن توجه شده است.  

  • راننده ای محبوب مسافران خارجی

«خبات رسولی» (۵۰ ساله و بازنشسته فرهنگی) یکی از راننده‌های غیررسمی است که با امکانات شخصی و بدون هیچ چشم‌داشتی، در این حوزه سال‌هاست فعالیت دارد. وی که با ظاهر بسیار ساده در جمع سایر رانندگان در انتظار بازگشت ۲ مسافر ایتالیایی‌اش است، با فوق دیپلم نظام قدیم به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد و بالغ‌بر ۸ سال به صورت غیررسمی و با امکانات شخصی راننده گردشگران خارجی شده است.

وی در این حوزه با توجه به دلسوزی‌هایی که در معرفی جاذبه‌های نادیده این استان به خرج داده باعث آمدن مسافران خارجی بسیاری به این استان شده و در میان توریست‌های خارجی که با او حتی یک‌بار برخورد داشته‌اند، محبوبیت خاصی دارد. وی می‌گوید: نبود تاکسی ویژه گردشگران از ضعف‌های بزرگ صنعت گردشگری در استان است.

رسولی ضمن تاکید بر لزوم رسیدگی مسئولان به وضعیت رفاهی، بهداشتی و تفریحی گردشگران خارجی اظهار می‌کند: گردشگران خارجی وقتی به مراکز گردشگری کشوری با چندین هزار سال تمدن می‌آیند، قطعا باید از خدمات اولیه شایسته‌ای بهره‌مند شوند. وی با اشاره به فعالیت‌های در حد توانش برای ایجاد خاطره‌ای زیبا و ماندنی از استان کردستان در ذهن توریست‌ها می‌افزاید: وجود راننده‌های باسواد و مسلط به مراکز و اماکن گردشگری استان و آشنا به زبان انگلیسی، برای سرویس‌دهی به گردشگران خارجی ضروری است و این عرصه باید ساماندهی شود.

  • وجود برخی مشکلات ساده

این راننده گردشگران خارجی، وجود برخی مشکلات ساده اما تاثیرگذار چون سرویس رانندگان ویژه گردشگری را موجب وارد آمدن صدماتی به بدنه صنعت گردشگری استان می‌داند و یادآور می‌شود: اگر راننده‌های ویژه گردشگران از سوی سازمان‌های ذی‌ربط در اختیار گردشگران قرار گیرند، قطعا بر رونق گردشگری استان می‌افزاید و از بروز اتفاقاتی که برخی سودجویان می‌توانند برای گردشگران خارجی ایجاد کنند، جلوگیری می‌شود.  

وی ادامه می‌دهد: اگر سرویس‌های راهنما و رانندگان گردشگران ساماندهی شوند، قطعا در آشنا کردن توریست‌ها با بسیاری از جاذبه‌های کردستان که بعضا از نگاه‌ها دور مانده و یا گردشگران با آنها آشنایی چندانی ندارند، تاثیر زیادی گذاشته و این مهم موجب رونق بیش از پیش گردشگری در این استان خواهد شد. رسولی ضمن تاکید بر این مهم که شهروندان باید درک درستی از رفتار با گردشگران داشته باشند، اظهار می‌کند: اگر یک راننده آموزش‌های لازم را دیده باشد می‌تواند مبلغ خوبی برای معرفی استان پرجاذبه کردستان باشد.  

  • ناآشنایی گردشگران خارجی با کردستان 

این راننده گردشگران خارجی ضمن اشاره به غنای بالای کردستان و ایران در زمینه‌های مختلف که مورد توجه گردشگران نیز است، می‌گوید: امروزه کشورهایی که از منابع طبیعی بی‌بهره‌اند، به وسیله صنعت گردشگری توانسته‌اند به اقتصادی شکوفا دست یابند. وی می‌افزاید: متاسفانه در استان ما با وجود آن‌که سرشار از جاذبه‌ها و مراکز تاریخی، فرهنگی، مذهبی و غیره است، صنعت گردشگری مورد بی‌مهری قرار گرفته است.  رسولی ادامه می‌دهد: بیش از ۹۰ درصد گردشگران خارجی تنها مراکز گردشگری استان کردستان را پالنگان و مناطق اورامانات می‌دانند، در حالی که کردستان دارای مراکز و جاذبه‌های بی‌شماری از قروه و بیجار گرفته تا دیواندره و سقز و مریوان است.  

این راننده گردشگران خارجی تصریح می‌کند: ناآشنایی گردشگران با مناطق گردشگری استان کردستان بر اهمیت ساماندهی اکیپ‌ها و سرویس‌های آگاه و آشنا با تمامی جاذبه‌ها گردشگری استان و مسلط به زبان انگلیسی می‌افزاید، چراکه وجود چنین افرادی نه‌تنها موجب نگه داشتن گردشگران برای مدت بیشتری شده بلکه باعث جذب گردشگران بیشتری هم به این استان می‌شود. وی ضمن اشاره به کتاب‌های گردشگری می‌گوید: در این کتاب‌ها فقط جاذبه‌های گردشگری که اکثرا ثبت ملی دارد، برجسته شده‌اند، این در حالی است که جاذبه‌های فرهنگی، آداب و رسوم، مراسم و مناسک مناطق مختلف می‌تواند برای گردشگران بسیاری جذاب‌تر باشد.  

  • لزوم راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری

رسولی ضمن مخاطب قرار دادن مسئولان و جلب توجه آنها به سودجویی‌های برخی از رانندگان از توریست‌ها اظهار می‌کند: گردشگران به خاطر نبود راننده‌های ویژه گردشگران برای گرفتن خودرو به ترمینال‌ها می‌آیند. در آنجا هم راننده‌ها با زبان انگلیسی و جاذبه‌ها گردشگری آشنا نیستند و برخی هم فقط به فکر منافع مالی خود هستند. این راننده گردشگران خارجی متذکر می‌شود: مسئولان میراث فرهنگی استان در کمترین اقدام می‌توانند ضمن هماهنگی با سرویس‌های مسافرتی، اداره پلیس و هتل‌های گردشگرپذیر به گرشگران خارجی، افراد آگاه و آشنا به جاذبه‌ها و زبان انگلیسی را معرفی کنند.

رسولی راه‌اندازی تاکسی‌های گردشگری را ایده‌ای جذاب برای بهره‌گیری از ظرفیت توریست‌های خارجی می‌داند و می‌گوید: لزوم معرفی استان کردستان و جاذبه‌های گردشگری ناآشنا و پنهان استان‌های کشور از علل اصلی وارد شدن من به این حوزه بدون هیچ‌گونه حمایت و کمک مسئولان دولتی است. وی بیان می‌کند: من سال‌هاست شاهدم که بعضی از توریست‌ها به خاطر نبود سرویس و تاکسی‌هایی با راننده‌های آشنا به زبان انگلیسی، کلافه شده و بعضا موجب نارضایتی‌هایی شده است. قطعا این نارضایتی‌ها می‌تواند به عدم بازگشت این توریست‌ها و بازتاب ناشایست برای استان بینجامد.

  • ترغیب گردشگران برای سفر به ایران

این معلم بازنشسته، آشنا کردن توریست‌ها با اقوام، آداب و رسوم و فرهنگ‌های مختلف و همچنین جاذبه‌های گردشگری مورد توجه گردشگران و حتی جاذبه‌هایی را که برای آنان ناآشناست، وظیفه ملی خود می‌داند و می‌افزاید: من همیشه سعی می‌کنم با رفتار دوستانه و صادقانه‌ام گردشگران‌ را به دعوت اطرافیانشان برای آمدن به ایران ترغیب کنم.

این راننده گردشگران خارجی ادامه می‌دهد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری از افرادی چون من که بسیار انگشت‌شمار هستیم و بدون هیچ چشم‌داشتی در حال ارائه خدمات فرهنگی و به نوعی اقتصادی برای استانمان هستیم، هیچ‌گونه حمایتی نمی‌کند و به جرات می‌توانم بگویم که اصلا از وجود ما بی‌خبر است.  رسولی در ادامه با اشاره به خدمات هتل‌ها نیز بیان می‌کند: کارکنان هتل‌های استان کردستان هم اکثرا به زبان انگلیسی ناآشنا هستند و بعضا در ارائه خدمات به گردشگران خارجی، به جای منافع ملی، به فکر منافع شخصی و لحظه‌ای خود هستند که همین هم بر این مشکلات افزوده است.

کد خبر 448090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha