سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

ستاره حجتی  - گرگان - خبرنگار: در حالی که ۷ منطقه به عنوان مناطق حاشیه‌ای و پر آسیب شهر گرگان از سوی کارشناسان امور اجتماعی در وزارت کشور و استانداری گلستان شناسایی شدند.

مناطق حاشيه نشين گرگان

حالا اعضای شورای اسلامی شهر گرگان می‌گویند بعد از ساماندهی محله محتشم، احداث دفتر تسهیلگری و همچنین زیباسازی آن محله با رنگ‌های زیبا روی دیوارها، نوبت به محله انجیراب رسیده است.  

  • برگزاری جلسه رسیدگی به محله انجیراب

شورای شهر گرگان در همین راستا با هدف کاهش مشکلات اجتماعی و شهری در محله انجیراب جلسه ویژه‌ای برگزار کرده است. یک عضو شورای شهر گرگان با اشاره به این‌که این جلسه ویژه با حضور نمایندگان محله انجیراب، مسئول واحد عمران شهرداری منطقه ۲ و مسئولان خدمات شهری شهرداری مناطق برگزار شد، می‌گوید: رسیدگی به پارک احداثی که محلی برای اراذل و اوباش شده و مشکل آب آشامیدنی، ساخت‌وساز غیرمجاز و آسفالت برخی از کوچه‌ها از جمله مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان محله انجیراب بود. «محمد جرجانی» ادامه می‌دهد: اختصاص ۲ دستگاه اتوبوس برای دانش‌آموزان محله انجیراب، لایروبی رودخانه و دیواره‌سازی آن و جلب مشارکت خیران برای اجرای پروژه‌ها در این محله از جمله دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه بود.

  • انعقاد تفاهم‌نامه بین دفتر تسهیل‌گری و خانه‌های فرهنگ 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، فضای سبز و ‌زیست شهری شورای اسلامی شهر گرگان با بیان این‌که فعالیت دفتر تسهیلگری محله انجیراب مطلوب ارزیابی شده، توضیح می‌دهد: دفتر تسهیلگری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ساکنان محله و همچنین نقاط ضعف و اشکالات موجود را شناسایی می‌کند و با کمک نهادهای مردمی که در محله تشکیل می‌شود برای حمایت از ساکنان اقدام می‌کند.  

بر اساس گزارش ارائه شده در این جلسه تفاهم‌نامه‌ای بین دفتر تسهیل‌گری و خانه‌های فرهنگ در انجیراب منعقد شد که بر اساس آن مقرر شد موضوعات ورزشی، فرهنگی و اجتماعی این محله مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به توسعه این فعالیت‌ها اقدام شود. در این جلسه موضوع ساخت‌وساز غیرمجاز در محله انجیراب بررسی و مقرر شد در زمینه قوانین ساخت‌وساز به ساکنان محله انجیراب اطلاع‌رسانی شود. همچنین با همکاری دفتر تسهیلگری محله انجیراب کارگاه‌های حقوقی برای شهروندان با مشارکت کمیسیون حقوقی شورای شهر برگزار شود.

  • توزیع عادلانه ثروت در محله‌های شهر 

فرماندار گرگان معتقد است؛ آنچه می‌تواند مشکلات محله‌های حاشیه‌ای گرگان را رفع کند، توزیع عادلانه ثروت و امکانات و ایجاد مشاغل پایدار برای رشد اقتصادی این محله‌هاست. «محمد حمیدی» می‌گوید: قلعه حسن، اسلام‌آباد، گلند تاریکی، انجیراب، شهرک جامی، سجادیه و طبیعت از محله‌های حاشیه‌ای شهر هستند که اقشار آسیب‌پذیر در این محله‌ها زندگی می‌کنند و باید در همه زمینه‌ها به‌خصوص اشتغال پایدار به آنها توجه داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: توسعه، راه، آموزش، بهداشت و اشتغال جزو شاخص‌های مهم هستند. امروزه باید برای مهم‌ترین شاخص یعنی اشتغال جوانان تلاش کنیم. زمانی مهاجرت معکوس از شهر به روستا صورت می‌پذیرد که ما بتوانیم اشتغال پایدار برای جوانان روستایی فراهم کنیم. حمیدی اظهار می‌کند: شرایط آب و هوایی خوب گرگان نسبت به سایر شهرها می‌تواند فرصتی برای کشت گیاهان دارویی و اصلاح بذر در جهت افزایش محصولات کشاورزی باشد. حاشیه‌نشینان گرگان نیز به عنوان شغلی که نیاز به هزینه زیادی ندارد می‌توانند روی آن حساب کنند.

  • بازآفرینی ۵ محله گرگان 

شهردار گرگان می‌گوید: کمیته بازآفرینی شهری به تازگی تشکیل شده و شهرداری نیز یکی از اعضای آن است و طبق برنامه بازآفرینی ۵ محله گرگان در دستور کار قرار گرفته است.   «عبدالرضا دادبود» اظهار کرد: نگاه ما برای توسعه شهر گرگان تک‌بعدی نیست و تاکنون هم سعی کرده‌ایم تا موضوعات فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و غیره را در کنار موضوعات عمرانی ببینیم. وی بیان می‌کند: مدیریت شهری گرگان برای کم کردن معضلات حاشیه شهر برنامه‌های مختلفی دارد.

شهردار گرگان تقاطع غیرهمسطح افسران، ساماندهی ورودی شرقی گرگان، جداره‌سازی بافت تاریخی، اجرای برخی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری از جمله بازارموزه، تله‌کابین، شهربازی، پارک آبی، سایت بالون‌سواری، سورتمه و غیره را از جمله پروژه‌های در دست اقدام شهرداری عنوان کرد. این مسئول به پایان مطالعات ایجاد خطوط بی‌آرتی در شهر گرگان اشاره می‌کند و می‌افزاید: مطالعات مشاور در فاز نخست به اتمام رسیده است. فروش اوراق مشارکت نیز در دستور کار قرار گرفته و وزارت کشور نیز با آن موافقت کرده است. دادبود به تاخیر در راه‌اندازی تله‌کابین هم اشاره و می‌کند: ایراداتی از سوی شورای عالی جنگل‌ها به طرح اولیه وارد شده بود که مشاور آنها را برطرف کرد و دوباره برای تایید و تصویب به تهران ارسال شد.

کد خبر 448088

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha