مریم قاسمی-خبرنگار: ۴ دوره بعد از تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های شهر تهران در شرایطی انتخابات دوره پنجم آغاز می‌شود که این نهادمردمی کوله‌باری از تجربه و مهارت کسب کرده و در جریان همکاری با مدیریت شهری نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی شناخته است.

سید محمد فیاض

از سوی دیگر مدیریت شهری نیز به توان و اثرگذاری شورایاری‌ها در آبادانی محله‌ها امید بسته و تلاش می‌کند بستر و فضای مناسبی را در این عرصه فراهم سازد. در فرصت باقیمانده تا انتخابات شورایاری‌ها با «سیدمحمد فیاض» شهردار منطقه ۱۸ گفت‌وگو کردیم تا اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم.  

پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها چه ویژگی‌هایی دارد؟  
تفاوت اصلی این انتخابات با ۴ دوره قبلی الکترونیکی شدن اخذ رأی در روز انتخابات است که اهمیت زیادی دارد. اجرای الکترونیکی انتخابات ضمن بالابردن دقت در ثبت آرای شرکت‌کنندگان باعث سرعت‌بخشیدن به فرایند رأی‌گیری و شمارش آرا و افزایش رضایتمندی شهروندان خواهد شد.  
از دیگر تفاوت‌های این دوره با دوره‌های دیگر حضور پررنگ نخبگان و افراد تحصیلکرده برای شرکت در انتخابات شورایاری‌هاست. گرچه حضور افراد باسابقه مثل معتمدان و ریش‌سفیدان محلی در این انجمن مردمی برای مدیریت شهری حائز اهمیت است و قدر این ظرفیت محلی را به خوبی می‌داند، اما باید به جوانان نیز فرصت داد تا ایده‌ها و خلاقیت‌های خود را صرف‌ آبادانی و بهبود وضعیت محله‌ها کنند.  
به‌عنوان سکان‌دار شهرداری منطقه ۱۸ تا چه اندازه در برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها روی توان شورایاران به‌عنوان یاران شهر حساب باز می‌کنید؟  
مهم‌ترین برنامه که همزمان با دوره جدید فعالیت شورایاری‌ها در اولویت قرار می‌گیرد بهره‌مندی از نظرات کارشناسانه و ایده‌های خلاقانه منتخبان مردم در اجرای پروژه‌های شهرداری منطقه ۱۸ است. این تشکل مردم‌نهاد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، فنی و عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، معماری و شهرسازی، خدمات شهری و محیط‌زیست و سایر حوزه‌ها با شهرداری در تعامل بوده و همفکری خواهد کرد و از این‌رو تشکیل کارگروه‌های تخصصی بین شورایاران محله و محول کردن هریک از موضوعات به کارگروه مربوطه می‌تواند خروجی کار را رضایتبخش‌تر کند. در واقع تلاش برای جذب استادان، کارشناسان و ایده‌پردازان بومی و محلی برای استفاده از تخصص و دیدگاه آنها در اداره امور شهر و محله از سرفصل‌های اصلی برنامه‌های ما در دوره جدید است.  
از آمادگی منطقه برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها صحبت کنید. آیا تعداد محل‌های اخذ رأی نسبت به دوره چهارم تفاوت دارد؟  
با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی منطقه، ۹۰ پایگاه اخذ رأی در این بخش از پایتخت پیش‌بینی شده که از این تعداد ۴۹ مسجد و ۳۶ مدرسه و ۳ محل اخذ رأی در حسینیه‌های بزرگ و ۲ محل رأی‌گیری نیز در فضاهای عمومی در نظر گرفته شده است. امسال نسبت به انتخابات دوره چهارم شورایاری‌ها که ۷۷ محل اخذ رأی برای انتخابات شورایاری وجود داشت، ۱۳ پایگاه افزایش پیدا کرده است. ضمن اینکه در هریک از این پایگاه‌ها ممکن است یک تا چند صندوق اخذ رأی تعبیه شود که به موقعیت و جمعیت ساکن در محدوده آن پایگاه‌ها بستگی دارد.  
استقبال شهروندان از نامزدی در انتخابات شورایاری محله‌ها چگونه بوده است؟  
تعداد افرادی که برای شرکت در این انتخابات محلی نامنویسی کرده‌اند یکسان نیست. این تفاوت نیز بستگی به جمعیت و موقعیت جغرافیایی هر محله دارد. در بررسی آخرین آمار ثبت‌نام‌کنندگان برای حضور در پنجمین دوره شورایاری‌ها مشخص شده که این آمار بین ۱۵ تا ۳۵ نفر در هر محله متغیر است. بنابراین منطقه ما در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها با بیش از ۴۰۰ کاندیدا وارد رقابت می‌شود که این موضوع باعث گرم شدن تنور انتخابات و برگزیدن افراد صالح و توانمند خواهد شد.  

نامزدهای انتخابات این دوره شورایاری منطقه از لحاظ تحصیلات و توان علمی درچه وضعیتی هستند؟  
خوشبختانه‌ درصد بالایی از شهروندانی که برای قبول مسئولیت شورایاری محله نامنویسی کرده‌اند دارای تحصیلات کارشناسی و دکترا هستند، اما دارندگان مدرک لیسانس هم آمار قابل توجهی دارند. در میان شرکت‌کنندگان دیپلم و فوق‌دیپلم هم دیده می‌شود. این نکته را هم یادآوری کنم شهروندانی که در دوره کنونی عضو شورا هستند به شرط تمایل و داشتن سواد خواندن و نوشتن برای حضور در انتخابات شورایاری‌ها ثبت‌نام شده‌اند و محدودیتی برای آنها وجود نداشته است.  
اگر سخنی با ساکنان منطقه ۱۸ دارید، بفرمایید.  
همان‌طور که گفته می‌شود تهران از محله‌ها و کوچه‌هایش آغاز می‌شود. برای اینکه محله و شهری زیست‌پذیر و ایده‌آل داشته باشیم، باید همه دست به دست هم دهیم. شهروندان با حضور در انتخابات «یاران شهر» و فرستادن افراد آگاه، دلسوز، متعهد و نخبه به شورایاری، می‌توانند به بهبود و آبادانی هرچه بیشتر محله‌شان کمک کنند و انتظار داریم در این زمینه از افراد مطلع و باتجربه مشورت بگیرند.  
از نامزدهای محترم عضویت در شورایاری محله‌ها هم تقاضا دارم به رأی و نظر شهروندان احترام بگذارند و به آن تمکین کنند. اگر در این رقابت پیروز نشدند به هیچ‌وجه ناامید نشوند، چراکه برای خدمت به هم‌محله‌ای‌ها راه‌های دیگری نیز وجود دارد، بنابراین دست از تلاش بر ندارند.  

۹۰ پایگاه اخذ رأی در منطقه ۱۸ پیش‌بینی شده که شامل ۴۹ مسجد، ۳۶ مدرسه و ۳ حسینیه و ۲ محل رأی‌گیری در فضاهای عمومی است.  

کد خبر 448082

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha