همشهری آنلاین: نمایندگان جوامع اسلامی در گفت‌وگو با سایت اسلامیک تاکید کردند که نگران افزایش اسلام‌هراسی و گسترش حملات علیه مسلمانان هستند.

واکنش سازمان‌های اسلامی به تهدید به بمب‌گذاری در مساجد آلمان

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته‌های اخیر دو مسجد در شهر مونیخ، یک مسجد در شهر ایزلون و مسجد مرکزی شهر کلن، تهدید به بمب‌گذاری شدند. این تهدیدات بسیاری از مسلمانان را به شدت نگران کرده است. نمایندگان جوامع اسلامی در گفت‌وگو با سایت اسلامیک تاکید کردند که نگران افزایش اسلام‌هراسی و گسترش حملات علیه مسلمانان هستند.

نورهان سویکان، سخنگوی فعلی شورای هماهنگی مسلمانان در آلمان در این باره گفت: «افزایش نفرت گروه‌های راستگرای افراطی از مسلمانان روز به روز بیشتر می‌شود و این ما را وحشت‌زده می‌کند. اعمال آنها باعث می‌شود که فعالیت‌های روزانه مساجد نیز تعطیل شود.»

سویکان در ادامه از نحوه برخورد با گروه‌های افراطی انتقاد کرد: «با وجود تهدیدات نگران‌کننده، پلیس آلمان روش خود برای برخورد با گروه‌های افراطی را تغییر نمی‌دهد. این در حالی است که باید برای حفاظت از مساجد و نهادهای مربوط به مسلمانان در برابر حملات راستگرایان افراطی اقدامات بیشتری انجام شود. متاسفانه حملات این گروه‌ها علیه مسلمانان به صورت قابل توجهی افزایش یافته است.»

برهان کسیچی، رئیس شورای اسلامی آلمان نیز در این باره گفت: «ما در ماه‌های اخیر، شاهد حملات بسیاری به مساجد بوده‌ایم. اما تهدید مسجد مرکزی کلن به بمب‌گذاری، بیش از گذشته، جامعه مسلمانان را نگران کرده است. چنین تهدیداتی م مسلمانان را از رفتن به مساجد می‌ترساند. در حال حاضر همه ما از سیاست‌مداران آلمان می‌خواهیم که رویکرد جدیدی برای حفظ امنیت نهادهای اسلامی به کار گیرند تا دوباره احساس امنیت به جامعه مسلمانان بازگردد.»

شورای مرکزی مسلمانان آلمان نیز با صدور بیانیه‌، نسبت یه تهدید مساجد آلمان، واکنش نشان داد. البته این جامعه مذهبی، واکنش سریع سازمان‌های امنیتی آلمان به این حملات را ستود. ایمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان در این باره گفت: «من از پلیس برای واکنش سریع و شروع تحقیقات ممنونم.»

به گفته مازیک، شورای مرکزی مسلمانان نیز خواستار محافظت بیشتر مساجد در برابر حملات مکرر گروه‌های افراطی شده است. مازیک در این باره گفت «مساجد، ساختمان‌های عمومی کشور هستند و به عنوان عبادتگاه، باید از حفاظت ویژه برخوردار شوند.»

روز سه شنبه، نهم ژوئیه، مسئولان مسجد مرکزی شهر کلن یک ایمیل تهدیدآمیز دریافت کردند. گفته می‌شود که این ایمیل از سوی راستگرایان افراطی ارسال شده است.پلیس کلن پس از تهدید به بمب‌گذاری، این مسجد را که متعلق به اتحادیه ترکی-اسلامی برای امور دینی است، تخلیه کرد. پلیس در نهایت، بمبی پیدا نکرد. با این وجود، اداره امنیت آلمان، تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده است. شورای هماهنگی مسلمانان در آلمان برای همبستگی بیشتر میان مسلمانان، از همه اعضای جوامع اسلامی این کشور خواست تا نماز جمعه را در مسجد مرکزی کلن برگزار کنند.

کد خبر 448056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha