سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایش «شاه ماهی» که به کارگردانی رضا بهاروند در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته، قصه‌ای جذاب و بازی‌هایی به‌یادماندنی دارد.

امير جديدي و الناز حبيبي در نمايش شاه ماهي

به گزارش همشهری آنلاین، «شاه‌ماهی» در فضای کسالت‌بار این روزهای تئاتر یک اتفاق ویژه است و موضوعی تکان‌دهنده دارد که تلخی و سیاهی اختناق و خشونت را ترسیم می‌کند. بخش اعظم جذابیت نمایش مدیون حضور و بازی امیر جدیدی است؛ ستاره خوش‌سیمای سینمای این سال‌ها در انتخابی هوشمندانه، نقشی کاملا منفی و متفاوت انتخاب کرده و با تغییر لحن و گویش و با قامتی خمیده مقابل چشمان تماشاگر ظاهر شده است.

شروع نمایش یک مونولوگ طولانی و خسته‌کننده است اما با ورود بچه‌ها به صحنه، فضا تغییر می‌کند و قصه آغاز می‌شود. مواجهه کیسان (جدیدی) با قربانیانش بخش مهم نمایش را تشکیل می‌دهد، مسیر قصه از این تقابل و تعامل عبور می‌کند و در نهایت، به سکون و رخوت دوباره می‌رسد. «شاه‌ماهی» خشن و هولناک است. خشونت نمایش عیان نیست اما تصویری که کیسان مدام از گذشته و بلایی که سر مردم برگ‌ریزان آورده زنده و جاندار برای تماشاگر شرح می‌دهد، پررنگ و تاثیرگذار است.

کارگردان با استفاده از حرکت و دیالوگ، میزانسن‌های متنوع و ایجاد موقعیت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی در قصه (کشف جنازه حمود یا رفتارهای متناقض کیسان برابر شمس و واله) تماشاگرش را مدام در تعلیق و هیجان نگه می‌دارد و نفس او را در سینه حبس می‌کند. گروه بازیگران در جان بخشیدن به سیمای قربانیان جهل و خشونت به بهترین شکل عمل می‌کنند، گرچه فاصله‌شان با جدیدی بسیار است.

جدیدی با جسارت نقش یک هیولای نامتعادل را بازی کرده و در دو ساعت اجرا حتی یک لحظه انرژی و شوقش برای خلق این شخصیت پیچیده و هراس‌آور افت نمی‌کند. تماشای بازی او از بزرگ‌ترین امتیازهای نمایش «شاه‌ماهی» است که اجرای آن تا اواخر تیرماه در پردیس شهرزاد ادامه دارد. علی شادمان، الناز حبیبی، فائزه یوسفی، کیوان محمدی و... دیگر بازیگران نمایش هستند.

کد خبر 448042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha