سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۶
۰ نفر

نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار: چندی است که نام ارومیه به عنوان کلان‌شهر مطرح است و مسئولان این شهر سعی در تطبیق استانداردهای این شهر با تعریف و ویژگی‌های کلان‌شهر دارند.

وعده‌ای برای پایان حسرت شهربازی ارومیه

بر این اساس بیشتر برنامه‌ریزی‌ها در این مسیر پیش‌بینی شده و پروژه‌های زیادی هم آغاز به کار کرده است. برخی از این پروژه‌ها به پایان رسیده و برخی دیگر که آمار جالب توجهی دارند، نیمه‌تمام باقی مانده‌اند. وجود مراکز تفریحی یکی از ویژگی‌های کلان‌شهرهاست، به طوری که پروژه ساخت شهربازی مدرن در ساحل چی‌چست دریاچه ارومیه با هدف نزدیک شدن ارومیه به استانداردهای کلانشهرها کلید خورد. هرچند ساخت این شهربازی از سال ۹۵ تاکنون حواشی زیادی داشته است و ده‌ها زمان افتتاح را وعده شنیده اما در هیچ یک از زمان‌های تعیین‌شده درهای شهربازی ارومیه به روی مردم این شهر باز نشد و انتظارها همچنان ادامه دارد.

  • مراکز تفریحی تکراری شده‌اند 

سال‌هاست کودکان ارومیه‌ای دنیای کودکی خود را در پارک‌های شهر خلاصه کرده‌اند و قرار بود با افتتاح یک شهربازی مدرن، رؤیای کودکی بسیاری از آن‌هایی که اکنون کودکانی دارند، بالاخره محقق شود. یکی از شهروندان ارومیه‌ای با بیان این مطلب از کمبود فضاهای تفریحی در مرکز استان گلایه می‌کند و می‌گوید: کمبود مراکز تفریحی در این شهرستان بیداد می‌کند به طوری که حتی در آخر هفته‌ها و ایام تعطیل ترجیح می‌دهیم در منزل بمانیم چراکه جایی برای گردش نداریم.  

  «نرگس علیزاده» با بیان این‌که تعداد مراکز تفریحی موجود در ارومیه انگشت‌شمار هستند، ادامه می‌دهد: کمبود مراکز تفریحی یکی از عواملی است که باعث خروج افراد از مرزهای کشور برای گذراندن تعطیلات درازمدت و در نتیجه خروج ارز از کشور می‌شود. بزرگ‌ترها شاید بتوانند با این موضوع کنار بیایند اما کودکان به تفریحات جدیدی نیاز دارند و اصلا برایشان جالب و هیجان‌انگیز نیست که آخر هر هفته و هر روز تعطیل به مکان‌های تکراری و پارک‌های بدون امکانات بروند.  

این شهروند با بیان این‌که سال‌های گذشته وعده ساخت شهربازی مدرن ارومیه شهروندان را به وجد آورده بود، عنوان می‌کند: مدت‌هاست منتظر افتتاح شهربازی مدرن ارومیه هستیم اما هربار که به تاریخ افتتاح نزدیک می‌شویم، خبری از افتتاح نیست و به روزها و ماه‌های آینده موکول می‌شود.  
علیزاده شهربازی را مکانی برای تفریح خانوادگی می‌داند و می‌گوید: شهربازی از جمله اماکن تفریحی عمومی است که تمامی افراد خانواده با هر سنی در آن می‌توانند زمان خوبی را به شادی سپری کنند و نمی‌توان گفت با افتتاح چی‌چست فقط نیاز کودکان این شهر برطرف می‌شود، بلکه بزرگ‌ترها هم به چنین فضاهایی نیاز دارند.  

  • مراحل پایانی ساخت شهربازی ارومیه

مدیر اجرایی پروژه شهربازی ارومیه در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که پروژه شهربازی ارومیه در حال تکمیل و مراحل پایانی است، اظهار می‌کند:  دستگاه‌های خریده شده برای مدتی در گمرک دپو شده بود اما موفق به ترخیص تمامی دستگاه‌ها شدیم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.   «هوشنگ معصومی» به توسعه این شهربازی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پروژه شهربازی مدرن ارومیه فقط یک فاز ندارد و با فازبندی‌های خاصی اجرایی خواهد شد. بدین ترتیب که خرید دستگاه‌های جدید همچنان ادامه خواهد یافت و فقط در فاز اول ۱۴ دستگاه بازی نصب خواهد شد. تاکنون نصب ۸ دستگاه به پایان رسیده و فقط در نصب چرخ‌فلک دچار مشکل شده‌ایم. به دلیل نبود قطعه، نصب این دستگاه طولانی شده است و به دنبال رفع این مشکل هستیم.  

معصومی عنوان می‌کند: دستگاه‌های بازی که قبلا خریده شده بودند از استانداردهای لازم برخوردار نبودند اما دستگاه‌های جدید کاملا استاندارد هستند و نصب آن‌ها نیز زیر نظر سازمان استاندارد و بازدیدهای هر هفته بازرسان این سازمان انجام می‌شود.  وی با تاکید بر این‌که شهربازی مدرن ارومیه مطابق با استانداردهای روز ساخته می‌شود، تاکید می‌کند: تمامی تلاش خود را انجام می‌دهیم تا هفته دولت امسال شاهد افتتاح این پروژه باشیم اما توجه داشته باشید این پروژه حتی پس از افتتاح نیز تکمیل نیست و در فازهای بعدی همچنان گسترش خواهد یافت.  

  • زمان دقیق افتتاح نامشخص است

معاون مالی و سرمایه‌گذاری شهرداری ارومیه هم می‌گوید: تمام برنامه‌ریزی‌ها طوری تدوین شده است که تا ماه آینده شهربازی مدرن ارومیه مورد بهره‌برداری قرار گیرد اما با توجه به تحریم‌ها و کمبود قطعات نمی‌توان زمان دقیقی را برای افتتاح این پروژه اعلام کرد.   «حسین اشرفی» ادامه می‌دهد: با توجه به تحریم‌ها وارد کردن برخی قطعات به طول می‌انجامد. به طور مثال اکنون نیازمند ۲ قطعه هستیم که وارد کردن این قطعات از ایتالیا زمان‌بر است و امکان دارد افتتاح پروژه ۲۰ روز به عقب بیفتد؛ به همین دلیل است که از اعلام زمان قطعی برای افتتاح شهربازی ارومیه اجتناب می‌کنیم. وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای خرید دستگاه‌های بازی هزینه شده و مراحل نصب آن‌ها در حال انجام است.  این مسئول درباره هزینه‌های باقی‌مانده هم می‌گوید: عملیات اجرایی نصب دستگاه‌های باقی‌مانده نیز به مناقصه گذاشته شده است و احتمال می‌دهیم هزینه‌ای افزون بر ۴ تا ۵ میلیارد تومان نیز مورد نیاز باشد.  

  • ‌آسیب‌های اجتماعی نبود شهربازی‌ها و مراکز تفریحی 

یکی از پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی در ارومیه بر ضرورت افتتاح مراکز تفریحی و شهربازی‌ها از جمله چی‌چست ارومیه تاکید می‌کند و می‌گوید: ایجاد مرکز تفریحی برعهده دولت است و این امر باید مورد توجه ویژه‌ای واقع شود چراکه کمبود مراکز تفریحی عواقب سنگین و خسارت‌های اجتماعی جالب توجهی را برای مردم در پی دارد. «مجتبی خوشقدم» ادامه می‌دهد: چهره‌های عبوس و رفتارهای توأم با پرخاشگری را که در جامعه به وضوح دیده می‌شود می‌توان از جمله عواقب کمبود مرکز تفریحی دانست. بدین ترتیب که انسان‌ها و به‌ویژه جوانان نیازمند مکانی برای تخلیه انرژی هستند تا با انجام تفریحات سالم نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره خود را به انرژی مثبت و مفید تبدیل کنند.  وی بیان می‌کند: به دلیل کمبود مراکز تفریحی افراد به سمت فعالیت در فضای مجازی می‌روند و همین موضوع باعث افزایش استرس و بروز تنش‌های اجتماعی شده است.  این پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی کاهش مشارکت اجتماعی، کاهش مراودات خانوادگی و کاهش امید به آینده را از عواقب کمبود مراکز تفریحی معرفی می‌کند.  

  • آخرین وعده افتتاح شهربازی مدرن ارومیه 

پروژه ساخت شهربازی مدرن در ساحل چی‌چست دریاچه ارومیه به مساحت ۱۶ هکتار در سال ۹۵ آغاز شد. این مجموعه تفریحی شامل هتل ۴ ستاره، باغ گل‌ها، آبشار سه‌بعدی و موزیکال، کافی‌شاب، رستوران، آمفی‌تئاتر مدرن، کارتینگ، زمین تیراندازی، فوتبال، والیبال و والیبال ساحلی و باند هواپیماهای موتوری، قلعه چوبی و در نهایت شهربازی مدرن است. به گفته مسئولان استان عملیات ساخت این شهربازی با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین جذب گردشگر آغاز شد اما در ادامه مشکلات تامین منابع مالی به عمده‌ترین سد پیشرفت و تکمیل این طرح تبدیل شد. هرچند طی روزهای اخیر «علی فتاحی»، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه، از افتتاح این مجموعه تفریحی در هفته دولت امسال خبر داد و شهروندان ارومیه‌ای انتظار دارند این وعده آخرین وعده راه‌اندازی شهربازی مدرن ارومیه باشد.

کد خبر 447978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha