سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

آنا مغانلو-  اردبیل- روزنامه‌نگار: استان اردبیل در زمینه اشتغال مشکلات زیادی دارد و افزایش نرخ بیکاری از ۷/۷ در بهار ۹۷ به ۱/۹ در بهار ۹۸ نشان از وجود موانع کسب و کار است.

نظرآباد؛ پیشگام توسعه کشاورزی در البرز

آمار نگران‌کننده ۱۵ درصدی بیکاری در حالی عنوان می‌شود که این استان ظرفیت‌های زیادی در زمینه کشاورزی دارد و از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی است. قابل تامل‌تر این‌که تعداد دانش‌آموختگان رشته کشاورزی و وضعیت اشتغال آن‌ها و آمار رسمی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد بیکاری در رشته کشاورزی بالاتر از سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها در استان است.

تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی به دلیل جذب نشدن در ادارات و نداشتن تمایل به فعالیت‌های تولیدی بیکار هستند و تعدادی نیز با وجود تحصیلات دانشگاهی در بخش‌های غیرکشاورزی فعالیت می‌کنند.  این در حالی است که حدود ۶۰ درصد از بهره‌برداران کشاورزی استان اردبیل بی‌سواد و کمتر از یک درصد دارای تحصیلات عالیه هستند. ضمن این‌که ۱۹ درصد از فعالان بخش کشاورزی استان نیز بیشتر از ۶۵ سال سن دارند. در چنین شرایطی توسعه استان بر محور کشاورزی نیازمند نیروی انسانی آموزش‌دیده است و کشاورزی سنتی نمی‌تواند توسعه‌ای برای این استان رقم بزند.

برای رفع این معضل باید کمیته‌های تخصصی در محورهای برنامه‌ریزی و توسعه کشاورزی، دام‌پزشکی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، علوم باغی، علوم زراعی، فنی و مهندسی و ماشین‌آلات کشاورزی، منابع طبیعی و کمیته تخصصی آب و خاک تشکیل شود تا جنبه‌های مختلف استفاده از ظرفیت نیروها در توسعه استان بررسی شود.

همچنین استان نیازمند پژوهش‌های کاربردی در زمینه کشاورزی است و استفاده از فارغ‌التحصیلان در زمینه انجام مطالعات بر روی محصولات تولیدشده، ارقام آن‌ها و ظرفیت‌های اقلیمی استان برای تنوع تولید محصول کشاورزی ضروری است و مراکز پژوهشی مانند پارک علم و فناوری با ارزش دادن به مطالعات می‌تواند نقش فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کشاورزی را در توسعه استان پررنگ‌تر کنند و تهدید سیل عظیم بیکاران رشته کشاورزی را به فرصت تبدیل کنند.  باید راه برای ورود فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی به بخش خصوصی با ارائه تسهیلات هموار شود و با توجه به نرخ جالب توجه فارغ‌التحصیلان بیکار از جمله فارغ‌التحصیلان کشاورزی در اردبیل، ضروری است دانشگاه‌ها در رشته‌های تحصیلی و مواد درسی بازنگری کنند.  

کد خبر 447977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha