نسا خلخالی-  ارومیه – خبرنگار : حدود دوسوم از جمعیت آذربایجان غربی به عنوان جمعیت شهرنشین، دریافت‌کننده خدمات شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی هستند و افزون بر ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار نفر تحت پوشش شبکه آب قرار دارند.

دو  سوم جمعیت آذربایجان‌غربی بدون شبکه فاضلاب

با این حساب می‌توان گفت همه ۳۸ شهر استان به صورت ۱۰۰درصد تحت پوشش شبکه آب هستند با این حال بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تعداد شهرهای برخوردار از شبکه تخلیه و تصفیه فاضلاب فقط ۱۳ شهر است و بسیاری از شهرهای استان با فقدان این خدمات شرکت آبفا روبه‌رو هستند؛ البته در چند شماره گذشته همشهری آذربایجان غربی و در گزارشی به مشکلات مردم محمدیار به عنوان یکی از شهرهای محروم از تصفیه‌خانه فاضلاب پرداخته شد؛ بسیاری از شهرهای دیگر استان هم با همان چالش‌های مردم محمدیار روبه‌رو هستند.  

  • خدمات شرکت آبفا نادیده گرفته نشود 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: بیش از یک‌سوم کل جمعیت آذربایجان غربی و ۶۵ درصد از جمعیت شهرنشین استان تحت پوشش شبکه فاضلاب این شرکت قرار دارند. «رسول اکبری» ادامه می‌دهد: در مورد خدمات شهری همچون برخورداری از شبکه فاضلاب نباید فقط تعداد شهرهای تحت پوشش را در نظر گرفت، بلکه باید تعداد جمعیت برخوردار از خدمات را مورد بررسی قرار داد.  

وی با بیان این که میانگین کشوری برخورداری از شبکه فاضلاب درصدی بین ۴۰ تا ۴۵ است، عنوان می‌کند: ۲۳۰۰ هزار نفر یا به عبارتی ۶۵ درصد از جمعیت شهری آذربایجان غربی تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب هستند و بی‌انصافی است خدمات شرکت آب و فاضلاب شهری را نادیده بگیریم؛ چراکه این شرکت از سال ۷۱ تاسیس شده و از بدو تاسیس خود احداث شبکه‌های فاضلاب را در ردیف اجرایی قرار داده است.  این مسئول با تاکید بر این که شاخص بهره‌مندی جمعیت شهری آذربایجان غربی از شبکه فاضلاب بیشتر از میانگین کشوری است، درصد بهره‌مندی شهروندان ارومیه‌ای از شبکه فاضلاب را ۷۰ درصد اعلام می‌کند.  

  • افزایش ۷۰۰ هزار نفری جمعیت تحت پوشش

مدول ۳ تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، مدول ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب خوی، سامانه فاضلاب شهرک گلمان ارومیه، تصفیه‌خانه آب مهاباد، تصفیه‌خانه آب سردشت و تصفیه‌خانه آب پلدشت از جمله مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت است. اکبری با بیان این که تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه با ۲ مدول با فرآیند تصفیه لجن فعال از نوع بیولاک برای ۴۰۰ هزار نفر در حال بهره‌برداری است، عنوان می‌کند: مدول ۳ تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه نیز با فرآیند تصفیه لجن فعال از نوع SBR از سال ۹۳ در حال ساخت است که با اتمام این پروژه ۳۰۰ هزار نفر نیز به ظرفیت کنونی تصفیه‌خانه افزوده خواهد شد.  این مسئول با اشاره به این که این تصفیه‌خانه در شمال شرق شهر ارومیه و در مجاورت جاده ریحان‌آباد واقع شده است و حدود ۱۳۵ هکتار مساحت دارد، بیان می‌کند: فاز سوم این تصفیه‌خانه که ۹۰ درصد پیشرفت دارد، به‌تنهایی سالانه ۹/۲۱ میلیون متر معکب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی تاکید می‌کند: با توجه به اهمیت احیای دریاچه ارومیه، شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی نیز همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های نجات‌بخشی را اجرایی می‌کند که برای این منظور از سال ۹۲ اجرای پروژه‌های تعریف‌شده را در استان و حوضه آبریز دریاچه با اعتباری افزون بر ۵۶۹۶ میلیارد ریال اعتبار مصوب آغاز کرده و با تخصیص ۱۹۰۰ میلیارد ریال، تاکنون عملیات اجرایی پروژه‌ها از پیشرفت خوبی برخوردار است.  اکبری همچنین با اشاره به سامانه فاضلاب گلمان اظهار می‌کند: طرح سامانه فاضلاب گلمان شامل شبکه جمع‌آوری، خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه فاضلاب است که شبکه جمع‌آوری فاضلاب گلمان از نوع مجزا انتخاب شده است و فاضلاب این شهرک به وسیله اقطار مختلف خط لوله پلی‌اتیلنی فاضلابی دوجداره و به صورت مجزا به تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان وارد می‌شود.

وی با بیان این که تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان برای جمعیتی در حدود ۱۸۰ هزار نفر پیش‌بینی و در ۲ مدول و ۴ فاز و هر فاز برای جمعیتی در حدود ۴۵ هزار نفر طراحی شده است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اهداف احداث سامانه فاضلاب گلمان، تولید پساب استاندارد و هدایت آن به سمت دریاچه ارومیه به منظور احیای آن است و بدین منظور خط لوله از جنس پلی‌اتیلن و سایز ۸۰۰ میلی‌متر به طول حدودا ۴/۱ کیلومتر اجرا شده که پساب فاضلاب تصفیه‌خانه گلمان را به دریاچه ارومیه انتقال می‌دهد.  تصفیه‌خانه شهرستان سردشت هم بر اساس آخرین اطلاعات از شرکت آب و فاضلاب سردشت در فاز نخست، ظرفیت تولید ۳۵۰ و در فاز دوم ۴۹۵ لیتر در ثانیه آب تصفیه‌شده را دارد و افق ۲۰ ساله تأمین آب شرب سردشت، ربط و تعدادی از روستاهای اطراف را ترسیم می‌کند. در شرایط حاضر هم به علت نبود نیاز فقط از یک‌سوم ظرفیت این تصفیه‌خانه بهره‌برداری خواهد شد.

  • ساخت ۳ تصفیه‌خانه در استان

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی هم اظهار می‌کند: ۳ تصفیه‌خانه شامل مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه، تصفیه‌خانه شهرک گلمان ارومیه و تصفیه‌خانه خوی در دست اجرا هستند.   «مهرداد اسکندرپور» ادامه می‌دهد: مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه با ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال ساخت است که هم‌اکنون ۹۰ درصد پیشرفت دارد و تا آخر سال به بهره‌برداری خواهد رسید. با پایان این طرح ۳۰۰ هزار نفر به جمعیت بهره‌مند از فاضلاب اضافه خواهد شد.  

وی درباره آخرین وضعیت فاضلاب شهرک گلمان ارومیه هم عنوان می‌کند: آخرین مراحل اجرایی این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۷ هزار متر مکعب شبانه‌روز برای برخورداری ۴۵ هزار نفر از تصفیه‌خانه فاضلاب در حال اتمام است.  این مسئول تاکید می‌کند: با توجه به نوسانات ارز در سال گذشته، در اجرای پروژه‌ها فاصله افتاد، اما امسال شبکه فاضلاب خوی با ظرفیت ۱۵ هزار متر مکعب برای بهره‌مندی ۷۵ هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در حال اجراست و امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.  اسکندرپور می‌گوید: اکنون ظرفیت کل تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان ۳۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است که با اتمام این ۳ تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه‌خانه‌های استان به ۳۸۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز می‌رسد.  

  • شبکه‌های فاضلاب ارومیه سالم هستند

مدیر امور آب و فاضلاب شهری ارومیه با بیان این که بیش از ۷۰ درصد از مناطق شهری ارومیه تحت پوشش شبکه فاضلاب است، عنوان می‌کند: تعداد ۲۳۵ هزار و ۱۶۶ فقره خانوار تحت پوشش شبکه فاضلاب شهری هستند. «جمشید سیدپور» با بیان این که در ارومیه شبکه فاضلاب فرسوده‌ای وجود ندارد، اظهار می‌کند: ۱۵۰ کیلومتر از مناطق شهری ارومیه فاضلاب ندارند و برای اتمام معابر باقی‌مانده، افزون بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

کد خبر 447940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha