دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پارلمان کوبا با حفظ نظام تک‌حزبی، قانون جدید انتخابات را به تصویب رساند. این کشور در آینده در کنار یک رئیس‌جمهوری، یک رئیس دولت هم خواهد داشت و آن پست نخست‌وزیری است که از سال ۱۹۷۶ حذف شده بود.

كوبا

به گزارش دویچه وله، کوبا نظام تک‌حزبی خود را حفظ خواهد کرد، اما در این کشور سوسیالیستی با قانون جدید انتخابات، دستکم به طور صوری، تقسیم قدرتی صورت خواهد گرفت. در آینده قدرت میان رئیس نظام حاکم در نقش رئیس‌جمهوری و رئیس دولت در جایگاه نخست‌وزیر تقسیم خواهد شد.

در سال ۱۹۷۶ در پی تصویب قانون اساسی سوسیالیستی کوبا، پست نخست‌وزیری حذف شد. در آوریل سال جاری ۲۰۱۹ با تغییراتی که به قانون اساسی کشور راه یافت و به رأی مردم گذارده شد و به تصویب رسید، قرار شده است که مردم از آزادی‌های اقتصای بیشتری بهره‌مند شوند. اما این تغییرات در سال ۲۰۲۴ اجرایی می‌شوند، یعنی زمانی که دوره انتخاباتی نمایندگان کنونی مجلس به پایان می‌رسد.

با این تغییرات نمایندگان مجلس اجازه دارند تنها دو دوره پنج ساله انتخاب شوند. شمار نمایندگان مجلس از ۶۰۵ نفر به ۴۷۴ نفر کاهش خواهد یافت. تعداد کرسی‌های شورای حکومتی نیز از ۳۱ به ۲۱ کاهش می‌یابد.

تاکنون نمایندگان مجلس، شورای دولت و رئیس آن را انتخاب می‌کردند که هم‌زمان رئیس دولت بوده است. رئیس جمهور فعلی کوبا، پس از دوران فیدل و رائول کاسترو، میگل دیاز کانل نام دارد که از سال ۲۰۱۸ این مقام را در اختیار دارد.

اکنون با تغییرات جدید، نمایندگان مجلس رئیس جمهوری را انتخاب می‌کنند که در ماه اکتبر صورت خواهد گرفت و او می‌تواند برای یک دوره پنج ساله دیگر در مقام خود ابقا شود. در ماه دسامبر سال جاری نیز نخست‌وزیر از سوی پارلمان انتخاب خواهد شد.

کد خبر 447925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha