سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: مدتی است که وضعیت آب مناطق مختلف اهواز سبب نارضایتی شهروندان شده و از گوشه و کنار این شهر اخباری درباره قطعی و کیفیت پایین آب منتشر می‌شود؛ اخباری که انتشار آنها به تکرار مکررات تبدیل شده است.

افت فشار و قطع آب اهواز

در روزهای اخیر نیز شهروندان اهوازی با مشکلاتی در زمینه کیفیت آب منازلشان مواجه شده‌اند. زمانی که آنها شیر آب را باز می‌کنند، با آبی بسیار کدر و گل‌آلود مواجه می‌شوند. غیر از این، افت فشار و قطعی پیاپی آب نیز مردم را کلافه کرده است؛ مشکلی که در فصل گرما بیشتر خود را نشان می‌دهد و آزاردهنده‌تر از بقیه فصول است. منبع عمده آب شرب کنونی اهواز رودخانه کارون است که کدورت آن بر اثر بارندگی‌های اخیر زیاد شده است. مسئولان به ‌تازگی اعلام کرده‌اند که کانال پایکول (خط انتقال آب غدیر به اهواز) به عنوان منبع اصلی تامین آب اهواز به تعمیرات نیاز دارد و این کار انجام خواهد شد.

  • فرسودگی تاسیسات 

یک کارشناس آب و فاضلاب در این باره به همشهری می‌گوید: شبکه آب بسیاری از نقاط اهواز مانند گلستان و مرکز شهر متناسب با رشد جمعیت توسعه نیافته و در ضمن فرسوده شده است. «علی سلطانی» می‌افزاید: تصفیه‌خانه ملی‌راه که با عنوان تصفیه‌خانه شماره یک اهواز سال ۱۳۴۴ احداث شده است، روزانه ۱۲۰‌هزار مترمکعب توان تولید آب دارد و آب شرب مورد نیاز قسمت عمده‌ای از مردم شمال شرق و شرق اهواز را تامین می‌کند.  

بنابراین یکی از معضلات اساسی اهواز، فرسوده بودن تجهیزات و تاسیسات تصفیه‌خانه‌های آب آن است که برای خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان باید بازسازی شوند. وی با بیان این‌که مردم شرق اهواز همانند ساکنان کوی صادقیه، باهنر، منازل ۲۵۴ دستگاه، سپیدار و ۳۰۰ دستگاه در ماه رمضان انتقادات زیادی به وضعیت آب داشتند، اظهار می‌کند: بیشتر تاسیسات تصفیه‌خانه‌ای آب اهواز در قسمت شمال شرق این شهر قرار دارند و ساکنان جنوب و شرق اهواز به دلیل فاصله زیاد با تصفیه‌خانه‌های آب، با مشکل افت فشار مواجه هستند.

  • علت افت فشار آب 

این کارشناس در ادامه با اشاره به وجود مشکل افت و قطعی آب در جنوب اهواز همچون مناطق گلستان، فرهنگ‌شهر، پردیس و کوی پیام نور بیان می‌کند: به دلیل مسطح بودن اهواز باید تاسیسات در آن شیب مناسب داشته باشند اما با توجه به گسترش طولی و غیراصولی این کلان‌شهر در سال‌های گذشته، مردم ساکن در مناطق جنوب غرب آن معمولا با مشکل افت فشار و قطعی مواجهند.

وی ادامه می‌دهد: در شهر اهواز به لحاظ تولید آب مشکلی وجود ندارد و مشکل اصلی وسعت شهر اهواز است. بار اصلی تولید آب بر دوش تصفیه‌خانه کیان‌آباد در غرب اهواز است. مناطقی که فاصله طولانی با تصفیه‌خانه دارند، دچار افت فشار آب می‌شوند. سلطانی می‌گوید: یکی از برنامه‌های آبفا باید توسعه ظرفیت تصفیه‌خانه شماره ۲ اهواز باشد تا بتواند از ۷۰ هزار متر مکعب ظرفیت خالی مخازن حصیرآباد استفاده کند. با پر شدن این مخازن مشکل افت فشار در مناطق شرقی اهواز حل می‌شود.

  • ۳ مشکل اصلی

سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: در اهواز ۱۸۰۰‌کیلومتر شبکه آب داریم که با توجه به افزایش ساخت و سازها در منطقه مرکزی اهواز، دیگر این شبکه پاسخگو نیست. «صادق حقیقی‌پور» می‌افزاید: نخستین مشکل ما کیفیت آب استحصالی است. فرایند تصفیه آب به صورتی است که ما باید آب را در حوضچه‌ای نگهداری کنیم تا کدورت آن به اندازه مورد نظر برسد تا بعدش بتوانیم آب را گندزدایی و ضدعفونی کنیم.

وی بیان می‌کند: دومین مشکل ما شبکه توزیع است. اگر در آن قسمت شبکه آب فرسوده باشد، آب تصفیه‌شده با کیفیت کمتری به دست شهروندان می‌رسد. ما در وضعیت فعلی مجبوریم کلر اضافی به آب بزنیم تا آلودگی‌های موجود در شبکه سبب کاهش کیفیت آب نشود. حقیقی‌پور می‌گوید: سومین مشکل هم پمپ‌های آب هستند. این پمپ‌ها آب خارج از شبکه را هم وارد شبکه می‌کنند که پیشنهاد ما به مردم برای رفع این مشکل، نصب پمپ روی مخزن آب است. وی ادامه می‌دهد: پس ما برای تصفیه آب اهواز باید از فرایندی استفاده کنیم که جلوی همه آلودگی‌های احتمالی را در شبکه بگیریم. این مسئول اظهار می‌کند: ما سالانه ۳۰ کیلومتر از شبکه آب اهواز را هم اصلاح می‌کنیم تا مشکلات قطعی آب و... کمتر شود.

  • ضرورت ارائه اطلاعات درست

حقیقی‌پور می‌گوید: متاسفانه در برخی مقاطع اطلاعات نادرست به مردم داده می‌شود. مثلا گفته می‌شود کوی صادقیه مشکل آب دارد در حالی که فقط یک خیابان آن منطقه با مشکل مواجه است. بزرگ‌نمایی مسائل به حل مشکل کمک نمی‌کند و حتی اثربخشی اقدامات ما را هم کم می‌کند. وی با اشاره به مصوبه ۹ هزار میلیارد تومانی دولت در سال ۹۶ برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب اهواز و خوزستان می‌افزاید: در آبفای اهواز حدود ۵۰ میلیارد تومان از این اعتبارات جذب شده و علت اصلی آن تعریف نکردن پروژه برای اجرا بوده است. سرپرست شرکت آب و فاضلاب اهواز با بیان این‌که بر اساس برنامه‌ها به دنبال این هستیم که تا ۱۸ ماه دیگر ۲۰۰ کیلومتر اصلاح شبکه آب در اهواز انجام دهیم، بیان می‌کند: برای پیشبرد کارها باید برخی مشکلات را تحمل کرد تا بتوانیم از این شرایط گذر کنیم.

  • حل مشکلات برخی مناطق تا مرداد ماه

سرپرست شرکت آبفای اهواز می‌گوید: از دیگر مناطق بحرانی اهواز در زمینه تامین آب اسلام‌آباد شرقی و مهدیس است که با مصوبه شورای تامین استان از خط ۶۰۰ صنایع فولاد انشعاب گرفته و مشکل آب مهدیس تا ابتدای مرداد امسال حل می‌شود. وی با اشاره به افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب شماره یک اهواز ادامه می‌دهد: با وارد مدار شدن این منبع، مشکل افت فشار در مناطق شرقی اهواز همچون سپیدار، کوی صادقیه، راه کربلا، ۲۵۴ دستگاه، باهنر، رسالت و حتی مرکز شهر حل خواهد شد.

کد خبر 447907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha