دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

شیما صادقی - سنندج- خبرنگار: تکدیگری علاوه بر این‌که آسیب اجتماعی است، طبق ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی جرم هم است.

تکدیگری در کردستان

اگر تکدیگری شغل اصلی فرد باشد، در صورت اثبات نیازمندی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار می‌گیرد و در غیر این‌ صورت قانونی با او برخورد می‌شود. این در حالی است که به گفته مسئولان شهری سنندج، برخی از متکدیان درآمد قابل توجه روزانه ۱۵۰ هزار تومان را به جیب می‌زنند.  سنندج از جمله شهرهایی به شمار می‌رود که با این مساله مواجه است و وجود متکدیان در اماکن عمومی، معابر و خیابان‌ها علاوه بر این‌که به معضلی جدی تبدیل شده، سیمای شهر را نیز مخدوش کرده است. سنندجی‌ها به دلیل شخصیت رئوف و قلب مهربان، همواره کمک‌های قابل توجهی به گداهای شهر کرده و همین امر شاید دلیل حضور متکدیان بومی و غیربومی در این شهر باشد.  

  • یک چالش  اجتماعی

یکی از شهروندان سنندجی می‌گوید: در طول روز و در مکان‌های مختلف شاهد حضور متکدیانی هستیم که با داشتن ظاهر و وضعیت جسمی نامناسب با عجز از مردم درخواست کمک دارند و شهروندان نیز صرفاً از سر دلسوزی و حس ترحم به آنها کمک می‌کنند، چراکه برخی از آنان سالمندان و کودکانی هستند که از سر ناچاری و شرایط زندگی سخت به جای تحصیل و زندگی بی‌دغدغه مجبور به تکدیگری هستند. «شیوا عباسی» می‌افزاید: شخصا با دیدن این‌گونه افراد احساساتم جریحه‌دار می‌شود و نمی‌توانم به‌راحتی از آنان بگذرم. تکدیگری، زخمی عمیق بر پیکر جامعه است و مسئولان، دستگاه‌های حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی باید به وضعیت آنها رسیدگی کنند تا این معضل کاهش یابد.  

  • آسیبی رو به گسترش 

یک دانشجوی جامعه‌شناسی دراین‌باره اظهار می‌کند: دریوزه‌گری یا همان تکدیگری یکی از آسیب‌های اجتماعی‌ محسوب می‌شود که روزبه‌روز در حال گسترش است و به یکی از دغدغه‌های اساسی جامعه مبدل شده و نیازمند توجه و ساماندهی است.   «کمال اسدی» می‌افزاید: این معضل اجتماعی خاص کشورهای در حال توسعه نیست و در بعضی از کشورهای مدرن نیز رواج دارد، به طوری که روزانه سر چهارراه‌ها شاهد فعالیت متکدیان و قشرهای مختلفی از آنها هستیم.  

وی اظهار می‌کند: این معضل اجتماعی جدا از آثار نامطلوبی که بر سیمای شهر می‌گذارد، زندگی عمومی را هم بر هم می‌زند، زیرا متکدیان معمولا در خیابان‌ها و معابر، به خاطر مقادیر ناچیزی پول و برای جلب توجه و دلسوزی بیشتر، دل مردم را به درد می‌آورند و با تعریف داستان‌های غمناک و نشان دادن معلولیت‌ها و ناتوانی‌هایشان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  این جامعه‌شناس تصریح می‌کند: بدون شک کاهش این آسیب در استانی مانند کردستان نیازمند برخورد قاطع از سوی متولیان است و باید ساز و کارهای اصولی اتخاذ شود.  

  • معتادان متکدی؛ معضل اصلی سنندج 

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج دراین‌باره اظهار می‌کند: شهرداری سنندج با هدف کاهش تکدیگری در شهر، طرح ساماندهی و جمع‌آوری متکدیان را به صورت مستمر و شبانه‌روزی اجرا می‌کند.   «صلاح وکیلی» با بیان این‌که آمار دقیقی از متکدیان شهر در دست نیست، می‌افزاید: تعداد متکدیان در فصل‌های مختلف سال متغیر است و با وجود بازگشت مجدد معتادان به چرخه تکدیگری برای تهیه مواد مخدر، شاهد افزایش آنها هستیم.  

وی با اشاره به ماده ۷۱۲ و ۷۱۳ قانون مجازات اسلامی تکدیگری را جرم می‌خواند و می‌گوید: متکدیانی که برای اولین بار جمع‌آوری شوند، بعد از تفهیم اتهام و اخذ تعهد کتبی، اطلاعات، اثر انگشت و عنبیه چشم آنها در سامانه بانک جامع وزارت کشور ثبت خواهند شد و در صورت بازگشت به چرخه تکدیگری به مراکز قضایی ارجاع داده می‌شوند.  مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج با بیان این‌که محدودیت سنی و جنسی برای متکدیان لحاظ می‌شود، اظهار می‌کند: رده سنی و جنسیت برای ما ملاک نیست و نوع مجازات توسط قاضی تعیین می‌شود.  

  • وظایف کارگروه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان 

این مسئول در این زمینه تنها شهرداری را متولی امر نمی‌داند و دراین‌باره می‌افزاید: شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی، کمیته امداد، بهزیستی و علوم پزشکی کارگروه جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان را تشکیل می‌دهند.  مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: پس از جمع‌آوری متکدیان، افراد نیازمند به کمیته امداد و بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و معتادان به کمپ ترک اعتیاد و متکدیان متخلف نیز به مراکز قضایی تحویل داده می‌شوند.  

وکیلی وجود متکدیان معتاد و بومی را یکی از مشکلات حال حاضر بیان می‌کند و می‌افزاید: در گذشته به ازای ۴ متکدی بومی یک غیربومی وجود داشت که خوشبختانه با وجود نظارت و ساماندهی مستمر با کاهش شدید متکدی غیربومی مواجه شدیم، به‌ طوری که در ۳ ماه نخست سال جاری تنها ۴ متکدی غیربومی در شهر شناسایی شده است.  وی اعلام می‌کند: در راستای طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در ۳ ماه نخست امسال تعداد ۹۱ متکدی از شهر جمع‌آوری شدند که از این تعداد ۳۶ متکدی مرد و ۵۵ نفر نیز زن بودند. مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج اظهار می‌کند: از این تعداد متکدی جمع‌آوری شده ۵۴ متکدی با اخذ تعهد کتبی مبنی بر ترک تکدیگری از مرکز ترخیص شدند.  

  • جمع آوری کودکان متکدی   

مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج ‌می گوید: ۲۱ کودک متکدی در ۳ ماه نخست از شهر جمع‌آوری شدند که پس از اخذ تعهد به خانواده‌هایشان تحویل داده شدند. همچنین ۴ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده از شهرستان‌های اطراف برای تکدیگری به سنندج مراجعه کرده بودند که با گرفتن تعهد به شهرستان محل سکونت خود انتقال داده شدند.  ادامه می‌دهد: ۴ نفر از متکدیان که برای چندمین بار اقدام به تکدیگری کرده بودند، برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.  

وکیلی تصریح می‌کند: برای حمایت مالی نیز ۲ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده به بهزیستی و یک نفر نیز به کمیته امداد معرفی شدند و علاوه بر آن ۲ نفر از متکدیان جمع‌آوری شده به دلیل داشتن اعتیاد به مراکز درمانی معرفی و ۳ نفر بی‌سرپناه نیز اسکان داده شدند. مدیر مرکز جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج ادامه می‌دهد: بیشتر متکدیان با مظلوم‌نمایی از روحیات مردم سوء‌استفاده می‌کنند و کسب‌وکار پررونقی برای خود راه‌ می‌اندازند و بر اساس شواهد و مدارک موجود درآمد روزانه آنها بالای ۱۵۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود. وکیلی بخش عظیمی از موفقیت طرح ساماندهی متکدیان را مستلزم فرهنگ‌سازی و همکاری مردم می‌داند و می‌گوید: معضلات اجتماعی مانند تکدیگری ریشه‌کن نخواهد شد مگر با فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در پرداخت نکردن پول به متکدیان.  

کد خبر 447885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha