مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

کرمان یکی از مناطق مستعد پرورش شتر در ایران است.

شترها درجاده های  کرمان

این ظرفیت در جنوب استان بیشتر از سایر نقاط دیده می‌شود؛ زیرا شرایط اقلیمی جنوب کرمان و گرم و خشک بودن آن سازگار با شتر است، بنابراین پرورش شتر می‌تواند زمینه اشتغال و منبع درآمدی برای روستاییان باشد. با این شرایط می‌طلبد مسئولان به این حوزه توجه کنند و از آن حمایت جدی داشته باشند؛ پرورش شتر را از حالت سنتی خارج کنند و بهبود تغذیه و اصلاح نژاد را در برنامه خود قرار دهند.  

به گزارش همشهری، یک کارشناس کشاورزی می‌گوید: پرورش شتر در ایجاد درآمد مؤثر است، زیرا گوشت و شیر این حیوان سودآور است.   «علی زنگی‌آبادی» می‌افزاید: باید از این صنعت حمایت شود تا تعداد مراکز پرورش شتر افزایش یابد. باید تسهیلاتی به پرورش‌دهندگان داده شود تا با افزایش امکانات پرورش شتر از حالت سنتی خارج شود. از سویی دیگر با افزایش راه‌های ارتباطی و جاده‌ای تعداد تصادفات با این حیوان را بالا برده است.

وی ادامه می‌دهد: باید برای رشد پرورش شتر در استان با آموزش‌هایی اساسی به روستاییان به رشد این صنعت کمک کرد. پرورش صنعتی این حیوان در بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده می‌شود و مشتری خاص خود را نیز به صورت گسترده دارد؛ بنابراین می‌توان صنعتی سودآور را پایه‌گذاری کرد تا اقتصاد دامداری استان کرمان را متحول کند. کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی نقاط کشور علاقه بسیار زیادی به گوشت و محصولات لبنی این حیوان دارند و حتی در برگزاری مسابقات ورزشی نیز زیبایی شتر مورد توجه قرار دارد.  

  • جازموریان؛ رتبه پنجم پرورش شتر در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: منطقه جنوب کرمان با داشتن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شتر رتبه پنجم پرورش شتر در کشور را به خود اختصاص داده است. «سعید برخوری» می‌افزاید: منطقه جنوب کرمان شامل ۷ شهرستان جنوبی با داشتن بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شتر رتبه پنجم پرورش شتر در کشور را به خود اختصاص داده است.  وی ادامه می‌دهد: بیشترین منطقه پرورش شتر در دشت وسیع جازموریان با وسعت ۳۶۰ هزار کیلومتر مربع مساحت در ۲ شهرستان قلعه‌گنج و رودبار جنوب است.  

برخوری می‌گوید: جازموریان با پوشش گیاهی انواع درخت، درختچه و گیاهان شور و ویژگی‌های منحصر به فرد با توجه به شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیم، شرایط مناسبی را برای پرورش شتر از گذشته تاکنون فراهم کرده است. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر تأمین نیاز منطقه به گوشت شتر (که هر روز در حال افزایش است) مازاد گوشت شتر تولیدی جنوب کرمان به استان‌های هرمزگان، کرمان، اصفهان، فارس و یزد حمل می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

  • حمایت از پرورش‌دهندگان

برخوری می‌گوید: با توجه به خشکسالی سنوات اخیر، کم‌آبی، وجود گیاهان علوفه‌ای شور که قابلیت تعلیف توسط سایر دام‌ها را ندارد، پرورش شتر به عنوان یک حرفه و مزیت اقتصادی و غیرقابل رقابت با سایر دام‌ها از جهت تغذیه مواد غذایی و علوفه‌ای حائز اهمیت است و اخیراً بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. وی ادامه می‌دهد: در این زمینه و برای حمایت از سرمایه‌گذاران و پرورش‌دهندگان شتر به صورت نیمه‌صنعتی و صنعتی، این افراد پس از اخذ مجوزهای لازم برای دریافت تسهیلات مناسب و ارزان‌قیمت به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند که تعدادی از این طرح‌ها احداث شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.  

وی می‌گوید: همچنین برای توسعه خدمات شترداری نیز از محل اعتبارات دولتی در زمینه فعالیت‌های اصلاح نژادی، احداث آبشخور، تغذیه و انتقال آب اقدامات خوبی انجام شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: تاکنون بیش از ۵ هزار نفر شتر نیز از محل اعتبارات دولتی و به صورت رایگان پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری شده و اطلاعات آنها در سامانه مرکز اصلاح نژاد دام کشور ثبت شده است.  وی با تشویق و استقبال از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در منطقه جازموریان می‌گوید: ما از افرادی که تمایل به سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش شتر و صنایع تبدیلی مرتبط دارند حمایت و استقبال می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه مراجعه کنند.  

  • پرورش شتر به صورت سنتی

یکی از پرورش‌دهندگان شتر در رودبار می‌گوید: پرورش شتر یکی از سودآورترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین بخش‌های دامداری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرورش شتر در رودبار جنوب باید از شکل سنتی خارج شود. «مسعود نظری» می‌افزاید: پرورش شتر در این منطقه با استفاده از تسهیلات طرح توسعه بخش کشاورزی می‌تواند توسعه یابد؛ همچنین باید به پرورش‌دهندگان آموزش‌های لازم برای بهبود اصلاح نژاد، تغذیه و کنترل بیماری‌های دامی داده شود تا بتوان با رشد این صنعت از آن به عنوان منبع تولید گوشت و شیر استفاده کافی را برد و به توسعه اقتصاد منطقه کمک کرد.  وی ادامه می‌دهد: شرایط پرورش شتر زمانی بهبود می‌یابد که از شکل سنتی خود خارج شود. برای این کار هم به حمایت مسئولان مرتبط نیاز است تا بتوان از روش‌های مدرن و صنعتی استفاده کرد.  

کد خبر 447870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha