تاریخچه هریک از پروژه‌های عمرانی، رفاهی و فرهنگی منطقه ۱۷ را که جست‌وجو کنیم، نقش تعامل مؤثر یاران شهر و مدیریت شهری را می‌بینیم که اتفاقی ارزشمند را رقم زده است.

محمود کلهری

«محمود کلهری» شهردار منطقه ۱۷ معتقد است شورایاران منطقه با هدف خدمت به محله و هم‌محله‌ای‌های خود وارد گود می‌شوند و با دلسوزی مشکلات و کاستی‌ها را پیگیری می‌کنند. کلهری که به تازگی سکان مدیریت منطقه‌۱۷ را در دست گرفته، امیدوار است همکاری مدیران شهری و منتخبان دوره پنجم انتخابات شورایاری به مسیر توسعه و آبادانی منطقه سرعت ببخشد و شاخص‌های رفاهی، زیست‌پذیری و عمرانی را ارتقا دهد. او در گفت‌وگو با ما به نقش یاران شهر در پیشرفت و تسهیل برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت شهری پرداخته است.

کارنامه فعالیت شورایاری منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟  
شورایاران منطقه از ساکنان قدیمی محله‌ها هستند و به محل زندگی خود دلبستگی و احساس تعلق خاصی دارند. به همین دلیل با دلسوزی و احساس مسئولیت مشکلات محله‌ها را پیگیری می‌کنند. آنها با انعکاس دقیق مشکلات و ارائه نظرات و راهنمایی‌های دلسوزانه به‌عنوان بازوی شهرداری عمل می‌کنند و نقشی مؤثر و کارگشا دارند. شورایاران دوره‌های گذشته کارنامه قابل قبولی از خود به جا گذاشته‌اند و امیدواریم در دوره پنجم عملکرد موفق‌تری داشته باشند.
 تعدادی از یاران شهر بر این باورند که نقش کمرنگ آنها در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های راهبردی منطقه، کارایی و اثرگذاری نهاد شورایاری را کاهش می‌دهد و اعتماد عمومی شهروندان نسبت به این نهاد را تضعیف می‌کند.
مدیریت شهری از فعالیت و همراهی شورایاران متعهد، دلسوز و پاکدست که نسبت به مشکلات محله و منطقه احساس مسئولیت دارند استقبال می‌کند. در دوره‌های گذشته فعالیت یاران شهر ضابطه و قانون مشخصی نداشت و این مسئله نگرانی‌ها و اختلاف نظرهای زیادی به وجود می‌آورد. این مشکل در دوره پنجم با حمایت و مصوبه شورای اسلامی شهر تهران شکل تازه‌ای به خود گرفته است. وزارت کشور از انتخابات یاران شهر رفع شده است. این امر به معنای پذیرش نهاد شورایاری به‌عنوان یک نهاد قانونی از سوی دولت است که اتفاق خوب و مبارکی به شمار می‌آید و با تلاش‌های شهردار و اعضای شورای اسلامی ‌شهر تهران به دست آمده است.  
برای جذب نخبگان محلی در نهاد یاران شهرچه برنامه‌ای دارید؟
شعار «تهران شهری برای همه» که به‌عنوان محور برنامه‌های مدیریت شهری مطرح شده، باور و اعتقاد دکتر حناچی است و همه برنامه‌های مدیریت شهری بر پایه این محور طراحی و اجرا می‌شود. برای تحقق این شعار شورایاران می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند. شرط این امر مشارکت ترکیبی از نخبگان، جوانان، بانوان، معلولان، هنرمندان، ورزشکاران و افراد پیشکسوت در شورایاری است. یکی از اقدامات هیئت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری، برگزاری جلسات هم‌اندیشی با نخبگان محلی و اقشار تأثیرگذار بوده که برای ترغیب آنها به کاندیدا شدن انجام شده و بازخورد و نتایج مثبتی داشته است.  
مدیریت شهر تهران «برنامه‌ریزی با مردم، نه برای مردم» را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت خود مطرح کرده و شورایاران به‌عنوان معتمدان مردم در تحقق این شعار می‌توانند مشارکت مطلوبی داشته باشند. به‌عنوان شهردار منطقه از ظرفیت یاران شهر برای برنامه‌ریزی شهری چگونه بهره‌می‌گیرید؟  
یاران شهر مستقیماً با مردم در ارتباط هستند و از مشکلات گوشه وکنار محله و منطقه اطلاعات جزیی و دقیق دارند. بنابراین با دقت و تیزبینی پیشنهاد و راه‌حل‌ ارائه می‌دهند. مدیران شهری باید این پیشنهادها را با قوانین و ضوابط تطبیق دهند و با توجه به منابع موجود آنها را مدیریت کنند. این همفکری و همکاری کمک می‌کند از منابع و امکانات محدود بیشترین بهره‌وری را داشته باشیم.  
منطقه برای برگزاری انتخابات شورایاری تا چه میزان آمادگی دارد؟  
همزمان با آغاز مهلت ثبت‌نام کاندیداها، ستاد انتخابات شورایاری منطقه فعالیت خود را شروع کرد. اکنون ۳۷ شعبه اخذ رأی در مدارس و مراکز ورزشی و فرهنگی منطقه آماده شده است. این شعبه‌ها با توجه به جمعیت و وسعت محله‌ها در ۱۴ محله پراکنده شده‌اند. مرکزیت مکانی شعبه‌ها مدنظر قرار گرفته تا دسترسی اهالی به آنها آسان باشد. تلاش ما در مسیر جلب اعتماد مردم بوده تا اطمینان خاطر داشته باشند که مدیریت شهری بدون جانبداری از نامزدی خاص برای حفظ آرای آنها تلاش می‌کند.  

  • از شعار عبور می‌کنیم

توسعه حمل‌ونقل عمومی و فرهنگسازی برای استفاده از دوچرخه به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل پاک مورد تأکید شهردار تهران است. در منطقه ۱۷ زیرساخت‌های این طرح به چه اندازه فراهم شده و برای توسعه آن‌چه برنامه‌ای دارید؟
تقویت تجهیزات و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی از نیازهای شهر تهران است که ضرورت آن کاملاً احساس می‌شود و تأکید شهردار تهران هم به دلیل این نیاز مهم است. در منطقه ۱۷ برای گسترش زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه، ظرفیت و قابلیت مناسبی وجود دارد که با استفاده از آنها تلاش می‌کنیم تا در این امر مهم از سطح شعار عبور کنیم. محور «نیلوفری» یکی از این ظرفیت‌هاست که در حال تجهیز و آماده‌سازی آن هستیم. پیوستن به پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» هم برنامه‌ای است که برای فرهنگسازی انجام شده است. روزهای سه‌شنبه من و همکارانم برای بازدید از پرونده‌های شهرسازی که در جلسات ملاقات مردمی روزهای دوشنبه مطرح شده، از دوچرخه استفاده می‌کنیم و قبل از طلوع خورشید حدود ۲ تا ۳ ساعت در منطقه رکاب می‌زنیم.
این منطقه در جذب سرمایه‌های بخش خصوصی عملکرد موفقی داشته است. برای تداوم این مسیر و استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی با هدف تأمین نیازهای شهروندان چه تدابیری اندیشیده‌اید؟
بازدید از پروژه‌های مشارکتی نخستین اقدامی بود که پس از شروع کارم در منطقه انجام دادم. حفظ سرمایه‌گذاران مشارکتی فعال منطقه از برنامه‌های مهمی است که با جدیت دنبال خواهیم کرد. جلب سرمایه‌گذاران جدید و افزایش جذب سرمایه‌های بخش خصوصی هم از برنامه‌های مدیریت شهری است. در این زمینه در روزهای اخیر با سرمایه‌گذاران جلساتی داشتیم و برای تکمیل پروژه‌ها و اجرای پروژه‌های جدید اقداماتی صورت گرفت، ولی برای پروژه مجموعه رضوان به توافق رسیدیم. این مجموعه شامل ۳۰ پروژه فرهنگی و اجتماعی مانند کتابخانه، سینما و سالن ورزشی است که برای تکمیل و بهره‌برداری به جذب و تزریق سرمایه‌ نیاز دارد.  
 منطقه ۱۷ از پایین‌ترین شاخصه‌های زیست‌پذیری برخوردار است. برای ارتقای این شاخصه‌ها چه اقداماتی پیش‌بینی کرده‌اید؟  
سرانه‌های منطقه بسیار پایین و حدود ۳۰‌درصد از فضای منطقه در بافت فرسوده قرار گرفته است. در گذشته در بخش سرانه‌ها تلاش مدیریت شهری بر این بوده که عرصه فضای سبز را افزایش دهد، اکنون باید برای بهره‌وری از ظرفیت موجود تلاش کنیم و کیفیت فضای سبز را ارتقا دهیم. همزمان با کیفی‌سازی امکانات موجود، برای افزایش سرانه‌های منطقه هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در همین زمینه اخیراً ۴۸ پلاک محور نیلوفری تملک شدند تا برای ایجاد سرانه‌های خدماتی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.  
 مهاجرپذیری و سکونت اقوام مختلف در همسایگی یکدیگر از ویژگی‌های منطقه ۱۷ است. در سال‌های گذشته مراکزی مانند فرهنگسرای اقوام و مرکز نمایش‌های آیینی در این منطقه فعالیت می‌کردند که تبادل فرهنگی اقوام مختلف و افزایش حس همبستگی قومیت‌های گوناگون از ثمرات برنامه‌های آنها بود، اما فرهنگسرای اقوام به فرهنگسرای بهاران تبدیل شد و خط مشی آن تغییر کرد. مرکز نمایش‌های آیینی هم به مناطق دیگر منتقل شد. این کمبودها دیگرپذیری منطقه ۱۷ را به نقطه ضعف و عامل رشد آسیب‌های اجتماعی تبدیل کرده است. برای تغییر این شرایط و استفاده از دیگرپذیری منطقه با هدف افزایش حس تعلق محله‌ای چه برنامه‌هایی دارید؟  
ایجاد حس همبستگی و تعلق محله‌ای در میان اقوام منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است و در محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری قرار دارد. در نخستین قدم برای رسیدن به این هدف از صاحبنظران و نخبگان محلی دعوت کردیم که در اجرای برنامه‌های فرهنگی مشارکت داشته باشند تا برنامه‌ها با توجه به فرهنگ بومی اهالی طراحی شوند. تلاش ما بر این است که طرح‌های فرهنگی با مطالعه و پشتوانه علمی انجام شود تا از کیفیت و تأثیرگذاری لازم برخوردار باشد. معاونت اجتماعی مسئول پیش‌بینی و ارائه برنامه مناسب در این زمینه است.

سرانه‌های منطقه بسیار پایین و حدود ۳۰‌درصد از فضای منطقه در بافت فرسوده قرار گرفته است. در گذشته در بخش سرانه‌ها تلاش مدیریت شهری بر این بوده که عرصه فضای سبز را افزایش دهد، اکنون باید برای بهره‌وری از ظرفیت موجود تلاش کنیم و کیفیت فضای سبز را ارتقا دهیم

کد خبر 447865

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha