همشهری آنلاین: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه پیش از حضور در نشست شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: صورت جلسه فشرده نشست امروز با محوریت ایران و حفظ توافق هسته‌ای (برجام) است.

موگرینی: نشست بروکسل با محوریت حفظ برجام برگزار می شود

به گزارش وب سایت اتحادیه اروپا، موگرینی در پاسخ به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم نشست امروز، طولانی‌ترین نشست شورای وزیران در ۵ سال اخیر باشد و در این نشست تمام اعضای اتحادیه اروپا و شرکای بین المللی برای حفظ برجام تلاش خواهند کرد.

موگرینی در ادامه افزود، ما از ایران می‌خواهیم مانند روزهای قبل به اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای بازگردد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین امنیت عراق را از دیگر موضوعات نشست امروز بروکسل خواند و عنوان کرد، اقدامات مثبتی بویژه در حوزه امنیت در کشور عراق صورت گرفته و نیازمند آن است تا جوامع بین المللی از دولت عراق حمایت کنند.

اروپایی‌ها در هفته‌های اخیر به دنبال کاهش تعهدات ایران در برجام و در رابطه با سازوکار مالی ویژه موسوم به اینستکس بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های مکرری داشته‌اند.

ایران اردیبهشت ماه گذشته و پس از یک سال صبر راهبردی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران و بازگرداندن تمامی تحریم ها علیه تهران، اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود را طبق برجام کاهش می دهد. افزایش سطح غنی سازی و میزان اورانیوم غنی شده طبق بند ۳۶ برجام از جمله این موارد بود.

پس از آنکه ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، روز سه شنبه یازدهم تیر ماه با صدور بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا به سقف مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده در چارچوب برجام بازگردد.

همچنین نمایندگان سه کشور اروپایی درباره نشست فوق العاده شورای حکام که چهارشنبه هفته گذشته به درخواست آمریکا در وین برگزار شد، بیانیه‌ای صادر و عنوان کردند: ما از ایران می‌خواهیم اقدامات خود را به عقب بازگردانده و از هر گونه اقدام تنش‌زای بیشتری که تمامیت این توافق را تضعیف می‌کند، خودداری کند.

سه کشور اروپایی خاطر نشان کردند؛ ضروری است که ایران همچنان به دسترسی کامل و به موقع آژانس بین المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای خود ادامه دهد.

کد خبر 447850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha