بسیاری از چهره‌های سرشناس منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌عنوان نماینده و معتمد شهروندان در رفع معضلات شهری و اجتماعی پیش گام و الگو هستند.

سیدرسول امینی

همین ویژگی باعث جلب هرچه بهتر و بیشتر مشارکت‌های اجتماعی و مردمی می‌شود که تسریع در رفع معضلات بخش‌های مختلف را به دنبال دارد. از سوی دیگر، انتخابات شورایاری محله‌های پایتخت و فعالیت‌ اعضای شورایاری‌ها در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که چهره‌های محبوب و مشهور نیز به آن حساس هستند. این اثربخشی دو سویه بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با تعدادی از چهره‌های مطرح منطقه ۹ درباره پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها بپردازیم.  

  • شورایاری‌های ناشناخته

می گویند شورایاری، رسمی‌ترین و بزرگ‌ترین انجمن محله است پس چرا ما اهالی محل خبر نداریم! شورایاری نهادی غیردولتی، غیرمتمرکز، غیرسیاسی، داوطلبانه، مشارکتی و خودگردان است که اعضای آن باید به‌صورت افتخاری فعالیت کنند اما آیا توانسته‌اند به اهدافی که برایشان تعریف شده برسند؟ شورایاران منتخبان مردم برای اداره بهتر محله‌ها هستند. اما متأسفانه کمتر پیش می‌آید که مردم پیگیر مطالباتشان از منتخبان شورایاری‌ها شوند. ‌گاه حتی نام خانوادگی شورایاران محل را هم نمی‌شناسیم. مشکل کجاست؟ عدم تبلیغات شهرداری یا اطلاع‌رسانی ضعیف کاندیداهای شورایاری و یا پیگیر نبودن اهالی؟ از سویی وظایف متنوع شورایاران بیانگر این نکته است که باید از تخصص و آگاهی لازم در امور شهری برخوردار باشند، تخصصی که در کنار همکاری و ارتباط مستقیم با اهالی قدیمی، پیشکسوتان، ساکنان، کاسبان و دلسوزان محله نتیجه می‌دهد. به امید روزی که این انجمن‌های محلی و مدنی بیشترین بازدهی را داشته باشند. سیدرسول امینی- نویسنده مجموعه‌های گذر از تهران قدیم

  • مسئولیت‌پذیرتر باشیم
محسن گروسی - پیشکسوت فوتبال

اداره کردن محله‌ها توسط ساکنان همان محله اتفاق مهمی است که باید با نظارت بیشتر و دلسوزانه انجام پذیرد. در واقع برگزیده شدن شورایاری مسئولیتی همراه دارد که باید از آسیب یدک کشیدن یک عنوان اجتماعی یا سوءاستفاده از موقعیت به قصد منفعت شخصی به دور باشد. این شفافیت در عملکرد شورایاری در گام نخست اعتماد شهروندان را به همراه دارد و در گام‌های بعدی مساعدت و وحدت همسایه‌ها و هم‌محله‌ای‌ها را. البته نیازسنجی و انتقادپذیری که به عقیده من از مهم‌ترین ویژگی‌های اعضای شورایاری‌ها به شمار می‌آید نیز باید مد نظر قرار بگیرد. چراکه به کمک این ویژگی‌ها می‌توان به معنای واقعی هم‌یار شهر بود. این یاری‌گری باید در ساختار شهر به خوبی احساس شود تا به آن شعار معروف شهرداری پایتخت یعنی «تهران، شهری برای همه» نزدیک شد. درواقع، شورایاران نماینده ما هستند و در اصل این ما هستیم که با بیان مشکلات و کاستی‌ها مسیر به آنها را نشان می‌دهیم و هدایت‌شان می‌کنیم. پس نسبت به محله‌مان و مشکلاتش مسئولیت‌پذیرتر باشیم.  

  • شورایار باید نخبه و باتجربه باشد
کامران شرفشاهی - نویسنده مجموعه کتاب‌های ادبی

به وجود آمدن شورایاری‌ها از میان محله‌های پایتخت طرح خوب و تأثیرگذاری بوده که متأسفانه مانند بسیاری از طرح‌های پر زرق و برق شهری به شیوه مطلوب اجرا و پیگیری نشده است. به جرئت می‌توان مدعی شد ۷۰‌درصد شهروندان از وجود و کارکرد شورایاری‌ها مطلع نیستند. این ناآشنا بودن اهالی با شورایاری محله خود آسیب‌هایی را به همراه دارد که ناکارآمدی پیامد آن خواهد بود. شاید یکی دیگر از دلایلی که مانع از عملکرد مثبت شورایاری‌ها می‌شود، عدم انتخاب اعضای شورایاری از میان نخبگان و متخصصان مربوطه است. عده‌ای تأیید صلاحیت می‌شوند که البته در صلاحیت‌شان شکی نیست اما آنچه در نماینده و مدیر محله بودن حائز اهمیت است، در کنار صلاحیت عمومی، تخصص، تجربه و به نوعی نخبه بودن است. این ویژگی‌های بدیهی‌ای است که سطح بهره‌برداری از نظرات و پیشنهادهای سایر اهالی را به بالاترین میزان ممکن خواهد رساند و در نتیجه هدف اصلی تشکیل شورایاری‌ها یعنی رسیدن به ساختار واقعی جامعه مدنی تحقق می‌یابد. ناگفته نماند که توجه به توانایی انجام فعالیت‌های گروهی باید از جمله معیارهای انتخاب باشد.   

  • استفاده از ظرفیت نخبه‌های محلی 
کامران شرفشاهی - نویسنده مجموعه کتاب‌های ادبی

متأسفانه شناخت چندانی از شورایاری‌ها و وظایف و ساختار آنها ندارم و اصلاً نمی‌دانم  برای چه کارهایی باید به آنها مراجعه کرد. تا به‌حال هم پیش نیامده که برای انجام‌کاری به شورایاری محله‌ام مراجعه کنم و اصلاً نمی‌دانم کجا هستند و چطور می‌شود به آنها دسترسی پیدا کرد. نمی‌دانم مشکل از من است یا این به کم‌کاری خود شورایاری‌ها بر می‌گردد که شناختی از آنها ندارم. می‌گویند کار شورایاری‌ها حل مشکلات محله است، اما نمی‌دانم چه مشکلاتی را حل کرده‌اند که بخواهم درباره عملکردشان نظر بدهم. اگر هدف حل مشکلات مردم محله باشد هر کمک و همکاری‌ای که از دستم برآید حاضرم انجام بدهم، اما تابه‌حال کسی از من برای همکاری و کمک به حل مشکلات دعوت نکرده است. فکر می‌کنم شورایاری‌ها هنوز برای خیلی از مردم شناخته شده نیستند و لازم است تا ارتباط آنها با مردم به‌ویژه با چهره‌ها و نخبه‌های محلی بیشتر و بهتر شود. شورایاران برای حل مشکلات محله می‌توانند بهتر و بیشتر از ظرفیت نخبه‌ها و افراد سرشناس محلی استفاده کنند. به هر حال اگر هدف شورایاری‌ها کمک و خدمت‌رسانی به مردم و محله‌ها است امیدوارم در کارشان موفق باشند. 

کد خبر 447831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha