در آستانه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها فضای شهر و محله‌ها تغییر کرده است.

هادی حسین زاده

کمتر از ۲ هفته دیگر اهالی پای صندوق‌های رأی حاضر شده و نامزدهای مورد نظرشان را اعلام می‌کنند، اما رسیدن به زمان انتخابات به همین سادگی نبوده و مسئولان مربوطه به‌ویژه مدیریت شهری از ماه‌ها قبل برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این دوره از انتخابات شورایاری‌ها تلاش کرده‌اند. «هادی حسین‌زاده» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۶ که در انتخابات شورایاری‌ها مسئولیت ویژه‌ای دارد، عنوان می‌کند که نامنویسی نامزدهای مشتاق برای عضویت در تشکل مردم‌نهاد شورایاری تا پایان مهلت قانونی با شور و هیجان بسیاری همراه بوده که نشان از اعتماد و اطمینان مردم به این‌گونه مشارکت‌ها دارد.

یکی از مسائلی که در زمان برگزاری هر نوع انتخاباتی مهم است، ساماندهی فضای تبلیغات و رقابت سالم در بین نامزدهاست. آیا در این زمینه اقدامی انجام شده است؟
در این زمینه با حضور معتمدان و فعالان محلی و بومی چندین جلسه مشورتی و نظرخواهی برگزار شد که حاصل آن رسیدن به یک هدف واحد بوده است. در این مدت تلاش کردیم به کمک افراد مطلع محلی و کارشناسان حوزه اجتماعی، نقاط مناسبی را در محله‌ها انتخاب کنیم تا کاندیداها بتوانند با فراغ بال و آسودگی خاطر از آنها برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها استفاده کنند. این طرح چند مزیت مهم دارد که از جمله آنها می‌توان به حفظ پاکیزگی محیط‌زیست شهر و محله، برقراری نظم در انتخابات و جلوگیری از هرج و مرج و به هم ریختگی فضاهای عمومی اشاره کرد. ما از طریق معتمدان محله و هیئت امنای مساجد این مکان‌ها را به نامزدها معرفی کرده‌ایم تا آنها از امکاناتی که برایشان در نظر گرفته شده مطلع باشند. همین فضاهای رقابت تبلیغاتی نامزدها که در محله‌ها تدارک دیده‌ایم، از آلودگی‌های بصری جلوگیری کرده و رضایت اهالی را به همراه داشته است.

انتخابات شورایاری‌ها در دوره‌های قبل به خوبی نشان داده که نامزدها بیش از تبلیغات و نصب بنر و پخش تراکت در بین شهروندان، به گفتمان و طرح برنامه در فضاهای عمومی محله‌شان علاقه نشان می‌دهند. در این‌باره نظرتان چیست؟
این نظریه کاملاً درست است و به همین دلیل مساجد منطقه محور اصلی و کانون گفتمان و بیان طرح و برنامه نامزدها بوده و هست. معاونت امور اجتماعی و فرهنگی با همکاری هیئت امنای مساجد برای استفاده حداکثری از این فضاها تلاش کرده است، اما در این خصوص بیان یک نکته ضروری است فضاهای عمومی شهر و محله به هیچ عنوان ستاد انتخاباتی برای شخص و گروه خاصــی نیست، یعنی نامزدها فقط می‌توانند در مساجد محله، خودشان را معرفی کنند و از طرح‌ها و برنامه‌هایی که قصد انجام آن را دارند صحبت کنند. در واقع با این کار هزینه‌های تبلیغاتی بسیار کاهش یافته و از هدررفت منابع مالی جلوگیری می‌شود. پیشنهاد من به نامزدها به‌ویژه جوانان این است که به جای چسباندن آگهی‌های تبلیغاتی بر در و دیوار شهر از فضاهای مناسب محله‌شان مثل مسجد، بوستان و... برای معرفی خود و برنامه‌ها استفاده کنند.
 

درباره رقابت نامزدها در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این تصور وجود دارد که با این رویه شاهد کاهش تبلیغات پرهزینه در شهر باشیم. اینطور است؟
اکنون شورایاران منطقه در زمینه استفاده از شبکه‌های مجازی از مدیریت شهری چند گام جلوترند. سند این ادعا راه‌اندازی گروه‌های مجازی در محله‌هاست که از قضا همین افراد معتمد و فعال محلی در آنها فعالیت دارند و از این طریق اطلاع‌رسانی می‌کنند، مثل گروه «بچه جوادیه» یا «نازی‌آباد گرام» و... که چهره‌ها و افراد مشهور و معروفی از جمله «علی ربیعی» سخنگوی دولت که خودش ساکن جوادیه بوده، در آنها عضویت دارند. به نظر من اگر مدیریت شهری به موضوع تبلیغات فضای مجازی وارد شود، شاید به ماهیت و اثرگذاری آن آسیب برساند، بنابراین در این عرصه وارد نمی‌شویم.
درباره آخرین آمار ثبت‌نام‌شدگان برای حضور در انتخابات شورایاری محله صحبت کنید. ویژگی بارز این دوره را نسبت به انتخابات دوره‌های گذشته چه می‌دانید؟
تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در این منطقه، ۵۲۲ نفر بوده که از این تعداد سهم‌محله جوادیه ۱۰۱ نفر، محله نازی‌آباد ۶۹ نفر، محله علی‌آباد شمالی و نازی‌آباد شرقی ۲۹ نفر، شهرک بعثت ۳۳ نفر، محله یاخچی‌آباد ۳۵ نفر، محله تختی و شهرک شهید بهشتی ۳۶ نفر و محله علی‌آباد جنوبی ۳۹ نفر است که مدارک همه داوطلبان مورد بررسی قرار گرفته است. از نقاط قوت و ویژه این دوره از انتخابات شورایاری‌ها حضور پر شور جوانان هم‌محله‌ای و اقشار مختلف از جمله پزشکان، فرهنگیان، حـــــقوقدانان و نخبگان فرهنگی و ورزشی است.

۳۵ سال میانگین سنی نامزدهای دوره پنجم شورایاری‌ها در منطقه ۱۶ است.

۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر هستند.

۱۹ ‌درصد از ثبت‌نام‌کننده‌ها را بانوان هم‌محله‌ای تشکیل داده‌اند.

۹۸ پایگاه و محل اخذ رأی برای انتخابات شورایاری‌ها در محله‌های منطقه ۱۶ انتخاب شده است.

کد خبر 447779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha